Nowadays, it is noteworthy that institutions and brands also take into account the future effects of their activities in the current period and that the issue of sustainability has become one of the main determining factors in terms of the business and communication strategies of institutions in recent years. Sustainability, which aims to meet the needs of individuals and societies by considering the needs of future generations and to leave a healthy and livable world by maintaining the ecological, social and economic conditions of future generations, has become a process in which brands manage with a strategic approach in line with their competitiveness, ecological responsibility and legitimacy motivations. Sustainability is positioned on three pillars as social (societal), ecological (environmental) and economic (financial) sustainability as the performance area of brands in line with basic principles and objectives. Sustainability activities, led by brands in sectors such as automotive, textile, personal care and durable consumption, are also important for the agricultural sector and brands operating in this sector due to the environment being the area of production, the products obtained having social value in terms of human health and basic needs and the existence of stakeholders from different business lines in the economic process. In this context, since the sustainability activities of a brand from the agricultural sector have not been analyzed before, the sustainability activities of the Netafim Turkey brand, which stands out with its activities in agricultural irrigation on a global scale and in Turkey, were analyzed through content analysis in the context of social (societal), ecological (environmental) and economic (financial) sustainability through its posts on LinkedIn platform, and the brand's sustainability approach was revealed. It has revealed that Netafim Turkey is engaged in intensive activities regarding the three pillars of sustainability, and it has unique value in terms of addressing the sustainability activities of a global brand operating in the agricultural sector in Turkey.
Social Sustainability Ecological Sustainability Economic Sustainability Netafim Sustainable Agriculture
Günümüzde kurumların ve markaların mevcut dönem içindeki faaliyetlerinin geleceğe dönük etkilerini de dikkate aldıkları ve son yıllarda sürdürülebilirlik konusunun kurumların iş ve iletişim stratejileri açısından temel belirleyici faktörlerden biri haline gelişi dikkat çekmektedir. Bireylerin ve toplumların gereksinimlerinin, gelecek nesillerin ihtiyaçlarını gözeterek karşılamayı ve gelecek nesillerin ekolojik, sosyal ve ekonomik koşullarını devam ettirerek sağlıklı ve yaşanabilir bir dünya bırakmayı amaçlayan sürdürülebilirlik, markaların rekabetçilik, ekolojik sorumluluk ve meşruiyet motivasyonları doğrultusunda stratejik bir yaklaşımla yönetimini sağladığı bir süreç haline gelmiştir. Sürdürülebilirlik, temel ilkeler ve amaçlar doğrultusunda markaların performans alanı olarak sosyal (toplumsal), ekolojik (çevresel) ve ekonomik (finansal) sürdürülebilirlik olmak üzere üç sac ayağı üzerine konumlanmaktadır. Otomotiv, tekstil, kişisel bakım ve dayanıklı tüketim gibi sektörlerdeki markaların başı çektiği sürdürülebilirlik faaliyetleri, çevrenin üretimin alanı oluşu, elde edilen ürünlerin insan sağlığı ve temel gereksinimleri açısından sosyal değer taşıması ve farklı iş kollarından paydaşların ekonomik süreç içerisinde var oluşu nedeniyle tarım sektörü ve bu sektörde faaliyet gösteren markalar için de önem arz etmektedir. Bu doğrultuda, tarım sektöründen bir markanın sürdürülebilirlik faaliyetlerinin daha önce analiz edilmemiş olması nedeniyle çalışmada, küresel ölçekteki ve Türkiye’deki tarımsal sulamadaki faaliyetleriyle öne çıkan Netafim Türkiye markasının son bir yıl içerisindeki sürdürülebilirlik faaliyetleri, LinkedIn platformundaki paylaşımları üzerinden, sosyal (toplumsal), ekolojik (çevresel) ve ekonomik (finansal) sürdürülebilirlik bağlamında içerik analiziyle çözümlenmiştir ve markanın sürdürülebilirlik yaklaşımı ortaya koyulmuştur. Netafim Türkiye’nin sürdürülebilirliğin üç sac ayağına yönelik olarak yoğun faaliyet içerisinde olduğunu ortaya koymuş olup, Türkiye’de tarım sektöründe faaliyet gösteren küresel ölçekli bir markanın sürdürülebilirlik faaliyetlerini ele alışı bakımından özgün değer taşımaktadır.
Sosyal Sürdürülebilirlik Ekolojik Sürdürülebilirlik Ekonomik Sürdürülebilirlik Netafim Sürdürülebilir Tarım
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 30, 2025 |
Publication Date | September 30, 2025 |
Submission Date | September 12, 2024 |
Acceptance Date | April 29, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 5 Issue: 2 |