This study aims to investigate social media addiction among women. Within this scope, it seeks to identify levels of social media addiction in relation to various variables such as age, education level, income, and employment sector. In addition, the study describes the frequency of social media use and the attitudes of women toward social media. The research was designed in accordance with the relational screening model. Data were collected from 711 participants using a face-to-face survey technique. According to the findings, a significant majority of participants reported browsing social media for approximately 45 minutes to 1 hour after going to bed and checking social media within the first 15 minutes upon waking. Furthermore, it was found that they spend an average of more than 5 hours per day on social media. The study also revealed that as participants’ income and education levels increased, their level of social media addiction decreased. Conversely, lower income and education levels were associated with higher levels of social media addiction. Additionally, it was found that housewives had higher social media addiction scores compared to women working in the public and private sectors.
Bu çalışmada kadınların sosyal medya bağımlılığını araştırmayı amaçlamaktadır. Bu amaç çerçevesinde sosyal medya bağımlılığının çeşitli değişkenlere (yaş, eğitim düzeyin, gelir, çalışma alanı vb.) göre saptanması hedeflenmiştir. Bunun yanı sıra çalışma kapsamında kadınların sosyal medya kullanım sıklıkları ve sosyal medya tutumları da betimlenmiştir. Öte yandan araştırma ilişkisel tarama modeline uygun olarak inşa edilmiştir. Ayrıca 711 katılımcıdan toplanan araştırma verileri yüz yüze anket tekniği ile toplanmıştır. Araştırma bulgularına göre katılımcıların büyük çoğunluğu uyumaya gittikten hemen sonra sonra ortalama 45 dakika ile 1 saat arasında sosyal medyada gezindikleri, uyanır uyanmaz da ilk 15 dakika içerisinde sosyal medyaya baktıkları ayrıca günde ortalama 5 saatten fazla sosyal medyada zaman geçirdikleri bulgulanmıştır. Bunu yanı sıra katılımcıların gelir ve eğitim düzeyleri arttıkça sosyal medya bağımlılık düzeylerinin düştüğü, tam tersi gelir ve eğitim düzeyleri düştükçe de sosyal media bağımlılık düzeylerinde artış olduğu saptanmıştır. Ayrıca ev hanımı kadınların kamuda ve özel sektörde çalışan kadınlara göre daha yüksek bir sosyal medya bağımlılık puanına sahip olduğu bulgulanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 1, 2025 |
Publication Date | September 30, 2025 |
Submission Date | June 21, 2025 |
Acceptance Date | July 16, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 5 Issue: 2 |