The importance given to values education in the recently updated curricula draws attention. One of the values aimed to be transferred to students in the updated curricula is respect. Effective teaching of the value of respect can be achieved primarily by conducting researches that will provide a better understanding of respect. In this framework, the value of respect is seen as a problem that can be analysed in terms of teachers and students in secondary education. With this study, it is thought that the views of teachers and students will contribute to determining the place and meaning of the value of respect in the school environment. Our research data were obtained by using qualitative and quantitative research methods. In the quantitative dimension of the research, a questionnaire was applied to the students and in the qualitative dimension, a structured interview form was applied to the teachers. The analysis of the questionnaire data was evaluated by normality test, independent sample t test, one-way analysis of variance (ANOVA) and LSD test through Spss 26 programme. Reliability and validity analyses of the questionnaire were conducted and Cronbach Alpha reliability coefficient was found to be 0.88. In the findings, it was stated that there was a significant difference between the views of teachers and students on the value of respect, and that the answers given by the students to the survey questions did not create a statistically significant difference according to gender and class level variables. As a result of our research, it is concluded that teacher-student thoughts and expectations are different in determining the reflections of respect value on school environment
Son yıllarda güncellenen öğretim programlarında değerler eğitimine verilen önem dikkat çekmektedir. Güncellenen öğretim programlarında öğrencilere aktarılması hedeflenen değerlerden biri de saygıdır. Saygı değerinin etkin şekilde öğretimi ise öncelikle saygının daha iyi anlaşılmasını sağlayacak araştırmaların yapılması ile sağlanabilir. Bu çerçevede saygı değeri ortaöğretimde öğretmen ve öğrenciler açısından incelenebilecek bir problem olarak görülmüştür. Bu çalışma ile Okul Ortamında Saygı Değerinin yeri ve anlamını belirlemeye öğretmen ve öğrenci görüşlerinin katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Nitel ve nicel araştırma yöntemleri kullanılarak araştırma verilerimiz elde edilmiştir. Araştırmanın nicel boyutunda öğrencilere anket, nitel boyutunda ise öğretmenlere yapılandırılmış görüşme formu uygulanmıştır. Anket verileri analizi normallik testi, bağımsız örneklem t testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve LSD testi ile Spss 26 programı üzerinden değerlendirilmiştir. Anketin güvenirlik ve geçerlilik analizi yapılmış ve Cronbach Alpha güvenlik katsayısı 0,88 olarak bulunmuştur. Bulgularda, öğretmen ve öğrencilerin saygı değerine yönelik görüşleri arasında anlamlı bir fark olduğu, öğrencilerin anket sorularına verdikleri cevapların cinsiyet ve sınıf düzeyi değişkenlerine göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık oluşturmadığı belirtilmiştir. Araştırmamız sonucunda, saygı değerinin okul ortamına yansımalarını belirlemede öğretmen-öğrenci düşünce ve beklentilerinin farklı değişkenler üzerinden karşılaştırmalı olarak incelenmesinin fayda sağlayacağı düşünülmektedir. İncelemeler ışığında okul ortamlarında gerekli önlemler alınarak düzenlemeler yapılması önerilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Values education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | August 4, 2024 |
Publication Date | December 8, 2024 |
Submission Date | February 19, 2024 |
Acceptance Date | April 19, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 7 Issue: 1 |
Journal of Continuous Vocational Education and Training