Research Article
BibTex RIS Cite

THE EXAMINATION OF GİFTED STUDENTS’ METAPHORICAL PERCEPTIONS OF THE CONCEPT OF ENTREPRENEURSHİP

Year 2024, Volume: 7 Issue: 1, 61 - 77, 08.12.2024

Abstract

Entrepreneurship has recently emerged as one of the key skills attracting attention in the field of education. Beyond merely starting a business, entrepreneurship is seen as crucial for developing skills such as problem-solving, creativity, leadership, and decesion making. The aim of this study is to identify the metaphorical perceptions of gifted middle school students regarding the concept of entrepreneurship. This research was designed using the phenomenology approach, one of the qualitative research methods, with data collected through metaphors. The study was conducted with 64 gifted students who voluntarily participated from an institution providing education for gifted individuals. The data collection tool was a form containing the sentence “Entrepreneurship is like … because…,” and the responses were analyzed using content analysis. The results revealed that students associated the concept of entrepreneurship with nature, innovation and creativity, courage and risk-taking, objects, values and emotions, work and achievement, business life, profession, and entertainment. It was observed that students evaluated entrepreneurship from a multifaceted and broad perspective..

References

  • Akarsu, Ö., Mutlu B. (2017). Üstün yetenekli çocukları anlamak: çocukların sosyal ve duygusal sorunları. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 7(2), 112-116.
  • Aral, N. ve Arslan Kılıçoğlu E. (2022). Erken çocuklukta girişimcilik. International EUropen Journal of Managerial Research. 6(11). 15-27.
  • Aydoğmuş, M., Calonge, D. S. & Kirk, D. (2022). Turkish pre-service teachers’ perceptions on social entrepreneurship through metaphors. International Online Journal of Education and Teaching. 10(1), s. 77-98.
  • Barba-Sánchez, V., & Atienza-Sahuquillo, C. (2016). The development of entrepreneurship at school: the Spanish experience. Education+ Training, 58(7/8), 783-796.
  • Bilgili, A. E. (2000). Üstün yetenekli çocukların eğitimi sorunu. M. Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi. 12. s.59-74
  • Boz, D., Duran, C. (2018). Girişimcilik dersi alan İİBF öğrencilerinin girişimcilik algılarının metaforlar aracılığıyla analizi. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi. 13(2), s. 110-123.
  • Bozkurt, Ö., Bozkurt, İ (2021). Girişimcilik kavramı ve girişimcilerin özellikleri. Ö. Bozkurt (Ed.). Örneklerle Girişimcilik Dijital Çağdaki Dönüşüm. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Cansoy, R. (2018). Uluslararası çerçevelere göre 21. yüzyıl becerileri ve eğitim sisteminde kazandırılması. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi. 7(4). s. 3112-3134.
  • Ceylan Çapar, M. ve Ceylan, M. (2022). Durum çalışması ve olgu bilim desenlerinin karşılaştırılması. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(Özel sayı 2), s. 295-312.
  • Chmielecki, M., & Sulkowski, L. (2016). Metaphors of entrepreneurship among Polish students: preliminary research findings. Entrepreneurial Business and Economics Review. 4(4), s. 141-151. http://dx.doi.org/10.15678/EBER.2016.04.04.09
  • Creswell, J. W. (2017). Nitel araştırmacılar için 30 temel beceri. (H. Özcan, Çeviri) Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Conklin, W. & Frei, S. (2015). Üstün zekalı ve yetenekliler için eğitim programının farklılaştırılması. (N.G. Kahveci, Çeviri). İstanbul: Özgür Yayıncılık.
  • Çitil, M., Ataman, A. (2017). İlköğretim çağındaki üstün yetenekli öğrencilerin davranışsal özelliklerinin eğitim ortamına yansıması ve ortaya çıkabilecek sorunlar. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(1), 185-231.
  • Deveci, İ. (2017). Fen bilimleri öğretmenlerinin bilgi ve uygulama boyutu açısından girişimcilik kavramı hakkındaki algıları. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi. 11(2), 263-288.
  • Dinçer, M. (2003). Eğitimin toplumsal değişme sürecindeki gücü. Ege Eğitim Dergisi. 3(1), s.102-112.
  • Güler, A., Halıcıoğlu, M. B., Taşğın, S. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Gökdere, M., Çepni, S. (2004). Üstün yetenekli çocuklara verilen değerler eğitiminde öğretmenin rolü. M.R. Şirin, A. Kulaksızoğlu, A. E. Bilgili (Haz.) Üstün Yetenekli Çocuklar Seçilmiş Makaleler Kitabı. Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Harari, Y. N. (2018) 21. yüzyıl için 21 ders. Ankara: Kollektif Kitap
  • Kaya, N. G. (2013). Üstün yetenekli öğrencilerin eğitimi ve BİLSEM’ler. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 15(1), 115-122.
  • Koç, M., Yavuzer, Y., Demir, Z., Çalışkan, M. (2001). Gelişim ve öğrenme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • Lundmark, E., Krzeminska, A., & Shepherd, D.A. (2019). Images of entrepreneurship: exploring root metaphors and expanding upon them. Entrepreneurship Theory and Practice. 43(1), s.138-170. DOI: 10.1177/1042258717734369
  • McCallum, E., Weicht, R., McMullan, L., & Price, A. (2018). EntreCompt into Action: get inspired, make it happen. M. Bacigalupo & M. O’Keeffe (Ed.) EUR 29105 EN, Publications Office of the European Union, Luxembourg.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, MEB. (2018). http://mufredat.meb.gov.tr (05.06.2024 tarihinde erişilmiştir.) Miles, M.B. & Huberman, A. M. (2015). Nitel veri analizi (S. A. Altun ve A. Ersoy). Ankara: PEGEM Akademi Yayıncılık.
  • OECD/CERI (1989). Towards an “enterprising” culture: a challenge for educaiton and training. OECD/CERI Educational Monograph No.4. Paris OECD. https://www.voced.edu.au/content/ngv:33114 Öner, G. (2021). Eğitim fakültesi-KOSGEB iş birliği ile gerçekleştirilen girişimcilik eğitiminin sosyal bilgiler öğretmen adaylarının girişimciliğe ilişkin görüşlerine etkisi. International Journal of Social Science Research. 10(2), 189-210.
  • Özcan, S. (2023). Üstün yetenekli öğrencilerin okuduğunu anlama ile dinlediğini anlama becerileri arasındaki ilişki. Ana Dili Eğitim Dergisi. 11(1), 233-243.
  • Öznacar, M. D. ve Bildiren, A. (2016). Üstün zekalı öğrencilerin eğitimi ve eğitsel bilim etkinlikleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Partnership for 21st Century Learning (P21). https://static.battelleforkids.org/documents/p21/P21_Framework_Brief.pdf adresinden 17.09.2024 tarihinde edinilmiştir.
  • Prasakti, A. W. & Idrus, A. (2024). The importance of entrepreneurship education from an early age. LADU: Journal of Languages and Education, 4(3), 75-82
  • Sınacı, F. (2016). Girişimcilik, bilgi toplumu ve üniversitelerin değişen anlamı. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 30 (40), 189-205.
  • Şişman, M. (2020). Eğitimde mükemmellik arayışı-etkili okullar- Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık
  • Tarhan, A. (2019). Okul yöneticilerinin girişimci özelliklerine yönelik okul yöneticisi ve öğretmen görüşleri. (Yüksek lisans tezi, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Bolu). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/giris.jsp adresinden edinilmiştir.
  • Türkiye Yeterlilik Çerçevesi, TYÇ (2015). https://www.tyc.gov.tr/uploads/dosyalar/zennwjxfhuop5gb.pdf (12.08.2024 tarihinde erişilmiştir).
  • Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli, TYMM (2024). https://tymm.meb.gov.tr/ (10.08.2024 tarihinde erişilmiştir.)
  • UNESCO Institute for Lifelong Learning (UIL). (2020). Embracing a culture of lifelong learning: Contribution to the futures of education initiative. UNESCO Institute for Lifelong Learning, Hamburg, Germany.
  • Vican, D. & Luketic, D. (2013). Self assessment of croatian elementary school pupils on the entrepreneurial initiative. Management: journal of contemporary management issues 18(2), 57-99
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara:Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldızlı, H., Acar Erdol, T., Baştuğ, M., Bayram, K. (2018). Türkiye’de öğretmen kavramı üzerine yapılan metafor araştırmalarına yönelik bir meta-sentez çalışması. Eğitim ve Bilim. 43(193), 1-43.
  • Yıldırımalp, S., Güvenç, D. (2020). Girişimcilik eğitimi alan öğrencilerin girişimci kavramına ilişkin metaforik algıları. Sakarya İktisat Dergisi. 9(1), s. 70-87.

ÜSTÜN YETENEKLİ ÖĞRENCİLERİN GİRİŞİMCİLİK KAVRAMINA YÖNELİK METAFORİK ALGILARININ İNCELENMESİ

Year 2024, Volume: 7 Issue: 1, 61 - 77, 08.12.2024

Abstract

Girişimcilik, son yıllarda eğitim alanının dikkatini çeken becerilerinden biri olarak görülmektedir. Bir iş kurmanın ötesinde problem çözme, yaratıcılık ve liderlik, kararlı olma gibi becerilerin geliştirilmesi açısından girişimcilik önemli görülmektedir. Bu çalışmanın amacı üstün yetenekli ortaokul öğrencilerin girişimcilik kavramına yönelik algılarını metaforik algılarını belirlemektir. Bu çalışma nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji desenine göre tasarlanmış olup veriler metaforlar aracılığıyla toplanmıştır. Araştırma üstün yeteneklilere eğitim veren bir kuruma devam eden ve gönüllü katılım sağlayan 64 üstün yetenekli öğrenci ile yapılmıştır. Veri toplama aracı olarak “Girişimcilik …. benzer, çünkü….” cümlesini içeren form kullanılmış olup alınan yanıtlar içerik analizi yöntemi ile incelenmiştir. Sonuçta öğrencilerin girişimcilik kavramını; doğa, yenilikçilik ve yaratıcılık, cesaret ve risk alma, nesneler, değer ve duygular, çalışma ve başarma, iş yaşamı, meslek ve eğlence aracı ile ilişkilendirmiş oldukları ve girişimciliği çok yönlü ve geniş bir bakış açısıyla değerlendirdikleri görülmüştür.

References

  • Akarsu, Ö., Mutlu B. (2017). Üstün yetenekli çocukları anlamak: çocukların sosyal ve duygusal sorunları. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 7(2), 112-116.
  • Aral, N. ve Arslan Kılıçoğlu E. (2022). Erken çocuklukta girişimcilik. International EUropen Journal of Managerial Research. 6(11). 15-27.
  • Aydoğmuş, M., Calonge, D. S. & Kirk, D. (2022). Turkish pre-service teachers’ perceptions on social entrepreneurship through metaphors. International Online Journal of Education and Teaching. 10(1), s. 77-98.
  • Barba-Sánchez, V., & Atienza-Sahuquillo, C. (2016). The development of entrepreneurship at school: the Spanish experience. Education+ Training, 58(7/8), 783-796.
  • Bilgili, A. E. (2000). Üstün yetenekli çocukların eğitimi sorunu. M. Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi. 12. s.59-74
  • Boz, D., Duran, C. (2018). Girişimcilik dersi alan İİBF öğrencilerinin girişimcilik algılarının metaforlar aracılığıyla analizi. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi. 13(2), s. 110-123.
  • Bozkurt, Ö., Bozkurt, İ (2021). Girişimcilik kavramı ve girişimcilerin özellikleri. Ö. Bozkurt (Ed.). Örneklerle Girişimcilik Dijital Çağdaki Dönüşüm. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Cansoy, R. (2018). Uluslararası çerçevelere göre 21. yüzyıl becerileri ve eğitim sisteminde kazandırılması. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi. 7(4). s. 3112-3134.
  • Ceylan Çapar, M. ve Ceylan, M. (2022). Durum çalışması ve olgu bilim desenlerinin karşılaştırılması. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(Özel sayı 2), s. 295-312.
  • Chmielecki, M., & Sulkowski, L. (2016). Metaphors of entrepreneurship among Polish students: preliminary research findings. Entrepreneurial Business and Economics Review. 4(4), s. 141-151. http://dx.doi.org/10.15678/EBER.2016.04.04.09
  • Creswell, J. W. (2017). Nitel araştırmacılar için 30 temel beceri. (H. Özcan, Çeviri) Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Conklin, W. & Frei, S. (2015). Üstün zekalı ve yetenekliler için eğitim programının farklılaştırılması. (N.G. Kahveci, Çeviri). İstanbul: Özgür Yayıncılık.
  • Çitil, M., Ataman, A. (2017). İlköğretim çağındaki üstün yetenekli öğrencilerin davranışsal özelliklerinin eğitim ortamına yansıması ve ortaya çıkabilecek sorunlar. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(1), 185-231.
  • Deveci, İ. (2017). Fen bilimleri öğretmenlerinin bilgi ve uygulama boyutu açısından girişimcilik kavramı hakkındaki algıları. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi. 11(2), 263-288.
  • Dinçer, M. (2003). Eğitimin toplumsal değişme sürecindeki gücü. Ege Eğitim Dergisi. 3(1), s.102-112.
  • Güler, A., Halıcıoğlu, M. B., Taşğın, S. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Gökdere, M., Çepni, S. (2004). Üstün yetenekli çocuklara verilen değerler eğitiminde öğretmenin rolü. M.R. Şirin, A. Kulaksızoğlu, A. E. Bilgili (Haz.) Üstün Yetenekli Çocuklar Seçilmiş Makaleler Kitabı. Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Harari, Y. N. (2018) 21. yüzyıl için 21 ders. Ankara: Kollektif Kitap
  • Kaya, N. G. (2013). Üstün yetenekli öğrencilerin eğitimi ve BİLSEM’ler. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 15(1), 115-122.
  • Koç, M., Yavuzer, Y., Demir, Z., Çalışkan, M. (2001). Gelişim ve öğrenme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • Lundmark, E., Krzeminska, A., & Shepherd, D.A. (2019). Images of entrepreneurship: exploring root metaphors and expanding upon them. Entrepreneurship Theory and Practice. 43(1), s.138-170. DOI: 10.1177/1042258717734369
  • McCallum, E., Weicht, R., McMullan, L., & Price, A. (2018). EntreCompt into Action: get inspired, make it happen. M. Bacigalupo & M. O’Keeffe (Ed.) EUR 29105 EN, Publications Office of the European Union, Luxembourg.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, MEB. (2018). http://mufredat.meb.gov.tr (05.06.2024 tarihinde erişilmiştir.) Miles, M.B. & Huberman, A. M. (2015). Nitel veri analizi (S. A. Altun ve A. Ersoy). Ankara: PEGEM Akademi Yayıncılık.
  • OECD/CERI (1989). Towards an “enterprising” culture: a challenge for educaiton and training. OECD/CERI Educational Monograph No.4. Paris OECD. https://www.voced.edu.au/content/ngv:33114 Öner, G. (2021). Eğitim fakültesi-KOSGEB iş birliği ile gerçekleştirilen girişimcilik eğitiminin sosyal bilgiler öğretmen adaylarının girişimciliğe ilişkin görüşlerine etkisi. International Journal of Social Science Research. 10(2), 189-210.
  • Özcan, S. (2023). Üstün yetenekli öğrencilerin okuduğunu anlama ile dinlediğini anlama becerileri arasındaki ilişki. Ana Dili Eğitim Dergisi. 11(1), 233-243.
  • Öznacar, M. D. ve Bildiren, A. (2016). Üstün zekalı öğrencilerin eğitimi ve eğitsel bilim etkinlikleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Partnership for 21st Century Learning (P21). https://static.battelleforkids.org/documents/p21/P21_Framework_Brief.pdf adresinden 17.09.2024 tarihinde edinilmiştir.
  • Prasakti, A. W. & Idrus, A. (2024). The importance of entrepreneurship education from an early age. LADU: Journal of Languages and Education, 4(3), 75-82
  • Sınacı, F. (2016). Girişimcilik, bilgi toplumu ve üniversitelerin değişen anlamı. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 30 (40), 189-205.
  • Şişman, M. (2020). Eğitimde mükemmellik arayışı-etkili okullar- Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık
  • Tarhan, A. (2019). Okul yöneticilerinin girişimci özelliklerine yönelik okul yöneticisi ve öğretmen görüşleri. (Yüksek lisans tezi, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Bolu). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/giris.jsp adresinden edinilmiştir.
  • Türkiye Yeterlilik Çerçevesi, TYÇ (2015). https://www.tyc.gov.tr/uploads/dosyalar/zennwjxfhuop5gb.pdf (12.08.2024 tarihinde erişilmiştir).
  • Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli, TYMM (2024). https://tymm.meb.gov.tr/ (10.08.2024 tarihinde erişilmiştir.)
  • UNESCO Institute for Lifelong Learning (UIL). (2020). Embracing a culture of lifelong learning: Contribution to the futures of education initiative. UNESCO Institute for Lifelong Learning, Hamburg, Germany.
  • Vican, D. & Luketic, D. (2013). Self assessment of croatian elementary school pupils on the entrepreneurial initiative. Management: journal of contemporary management issues 18(2), 57-99
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara:Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldızlı, H., Acar Erdol, T., Baştuğ, M., Bayram, K. (2018). Türkiye’de öğretmen kavramı üzerine yapılan metafor araştırmalarına yönelik bir meta-sentez çalışması. Eğitim ve Bilim. 43(193), 1-43.
  • Yıldırımalp, S., Güvenç, D. (2020). Girişimcilik eğitimi alan öğrencilerin girişimci kavramına ilişkin metaforik algıları. Sakarya İktisat Dergisi. 9(1), s. 70-87.
There are 38 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Curriculum and Instration (Other)
Journal Section Articles
Authors

Nurten Kodaz Öcal 0000-0002-4240-405X

Birsel Aybek 0000-0001-5846-9838

Early Pub Date December 8, 2024
Publication Date December 8, 2024
Submission Date October 9, 2024
Acceptance Date December 7, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 7 Issue: 1

Cite

APA Kodaz Öcal, N., & Aybek, B. (2024). ÜSTÜN YETENEKLİ ÖĞRENCİLERİN GİRİŞİMCİLİK KAVRAMINA YÖNELİK METAFORİK ALGILARININ İNCELENMESİ. Journal of Continuous Vocational Education and Training, 7(1), 61-77.

Journal of Continuous Vocational Education and Training