Entrepreneurship has recently emerged as one of the key skills attracting attention in the field of education. Beyond merely starting a business, entrepreneurship is seen as crucial for developing skills such as problem-solving, creativity, leadership, and decesion making. The aim of this study is to identify the metaphorical perceptions of gifted middle school students regarding the concept of entrepreneurship. This research was designed using the phenomenology approach, one of the qualitative research methods, with data collected through metaphors. The study was conducted with 64 gifted students who voluntarily participated from an institution providing education for gifted individuals. The data collection tool was a form containing the sentence “Entrepreneurship is like … because…,” and the responses were analyzed using content analysis. The results revealed that students associated the concept of entrepreneurship with nature, innovation and creativity, courage and risk-taking, objects, values and emotions, work and achievement, business life, profession, and entertainment. It was observed that students evaluated entrepreneurship from a multifaceted and broad perspective..
Girişimcilik, son yıllarda eğitim alanının dikkatini çeken becerilerinden biri olarak görülmektedir. Bir iş kurmanın ötesinde problem çözme, yaratıcılık ve liderlik, kararlı olma gibi becerilerin geliştirilmesi açısından girişimcilik önemli görülmektedir. Bu çalışmanın amacı üstün yetenekli ortaokul öğrencilerin girişimcilik kavramına yönelik algılarını metaforik algılarını belirlemektir. Bu çalışma nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji desenine göre tasarlanmış olup veriler metaforlar aracılığıyla toplanmıştır. Araştırma üstün yeteneklilere eğitim veren bir kuruma devam eden ve gönüllü katılım sağlayan 64 üstün yetenekli öğrenci ile yapılmıştır. Veri toplama aracı olarak “Girişimcilik …. benzer, çünkü….” cümlesini içeren form kullanılmış olup alınan yanıtlar içerik analizi yöntemi ile incelenmiştir. Sonuçta öğrencilerin girişimcilik kavramını; doğa, yenilikçilik ve yaratıcılık, cesaret ve risk alma, nesneler, değer ve duygular, çalışma ve başarma, iş yaşamı, meslek ve eğlence aracı ile ilişkilendirmiş oldukları ve girişimciliği çok yönlü ve geniş bir bakış açısıyla değerlendirdikleri görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Curriculum and Instration (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 8, 2024 |
Publication Date | December 8, 2024 |
Submission Date | October 9, 2024 |
Acceptance Date | December 7, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 7 Issue: 1 |
Journal of Continuous Vocational Education and Training