The English School theory, which provides a comprehensive perspective with its eclectic structure on the concepts, assumptions, and methods of the International Relations discipline, developed during the Cold War period but has attracted more interest in the post-Cold War period. During this revival, many more researchers began to identify themselves with this school of thought, the volume of studies using the assumptions and methods of the theory grew, and the English School theory was accepted as one of the main theories of the discipline. This study seeks to answer the questions of how the English School theory developed and what factors let it gain more attention and come to the fore in the post-Cold War period. Aiming to fill the gap in the Turkish literature on the developmental narrative of the theory, the study reveals the importance of the history of the English School theory for understanding its assumptions.
Uluslararası İlişkiler disiplini kavramları, varsayımları ve yöntemleri üzerine eklektik bir yapı geliştirerek kapsamlı bakış açısı ortaya koyan İngiliz Okulu kuramı, Soğuk Savaş döneminde ortaya çıkmasına rağmen kurama yönelik asıl ilgi Soğuk Savaş sonrası dönemde yaşanmıştır. İngiliz Okulu kuramı yeniden canlanma dönemine girerken kendini bu düşünce okulu bünyesinde tanımlayan araştırmacıların sayısı ve bu kuramın varsayımlarını geliştiren ve yöntemlerini kullanan çalışmaların sayısı artmış ve İngiliz Okulu Uluslararası İlişkiler disiplininin temel kuramlarından biri olarak kabul görmüştür. Bu çalışmada İngiliz Okulu kuramının nasıl geliştiği ve Soğuk Savaş sonrası dönemde daha fazla ilgi çekmesini ve disiplinde öne çıkmasını sağlayan etkenlerin neler olduğu sorularına cevap aranacaktır. Türkçe alanyazında kuramın gelişim anlatısıyla ilgili görülen eksikliğin giderilmesinin amaçlayan çalışma, İngiliz Okulu kuramı tarihçesinin bu kuramın varsayımlarını anlamak için taşıdığı önemi ortaya koymaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | International Relations Theories |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 19, 2024 |
Submission Date | February 15, 2024 |
Acceptance Date | July 26, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 6 Issue: 1 |