Bu çalışmanın amacı Teknoloji Kabul Modeli kapsamında, çalışanların teknoloji kullanımına olan direncini belirlemek, teknoloji kabulünün veya reddinin nedenlerini anlamak, kullanıcıların yenilik ve değişikliklere verecekleri cevapları tahmin etmek ve sistemdeki değişmeyle gerçek kullanımdaki gelişmeyi incelemektir. Bu amaç doğrultusunda çalışmaya konu olan kavramlara yönelik bir kavramsal çerçeve oluşturulmuş; yapay zeka, chatbot, teknoloji kabul modeli kavramları açıklanmaya çalışılmış ve bu kavramların birbirleri ile ilişkileri araştırılmıştır. Gerçekleştirilen literatür taraması doğrultusunda oluşturulan hipotezlerin test edilebilmesi için müşteri destek hizmetlerinde yapay zekalı/hibrit chatbot kullanan 35 adet firma üzerinde bir çalışma yapılmıştır. Çalışma kapsamında 121 adet sistem kullanıcısı, sistem yöneticisi ve yöneticiden anket yöntemiyle elde edilen veriler SPSS ve AMOS programlarıyla analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda, çalışanların chatbot teknolojisini kabul etme ve kullanmasında en etkili faktörün algılanan fayda olduğu tespit edilmiştir. Chatbot teknolojisinin kolay ve anlaşılır olmasının, kullanıma yönelik davranışın oluşmasında çalışanların niyetlerini ve tutumlarını etkilediği görülmüştür.
İşletme Yönetimi Yapay Zeka Chatbot Sohbet Robotu Teknoloji Kabul Modeli Yönetim Bilişim Sistemleri
Atatürk Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Etik Kurul Başkanlığının 27.10.2021 tarihli 16 Oturum Sayılı ve 197 Nolu kararıyla Projeyle alakalı yapılacak çalışma için, araştırmanın gerekçe, amaç, yaklaşım ve yöntemleri dikkate alınarak konu ile ilgili çalışmanın gerçekleştirilmesinde etik ve bilimsel yönden sakınca bulunmadığına karar verilmiştir.
Atatürk Üniversitesi Bilimsel Proje Araştırmaları Koordinasyon Birimi
SYL-2021-9498
The purpose of this study, within the scope of the Technology Acceptance Model, is to determine the resistance of employees to technology use, to understand the reasons for technology acceptance or rejection, to predict the responses of users to innovations and changes, and to examine the change in the system and the development in actual use. For this purpose, a conceptual framework was created for the concepts that are the subject of the study; Artificial intelligence, chatbot, technology acceptance model concepts were tried to be explained and the relations between these concepts were investigated. In order to test the hypotheses created in line with the literature review, a study was conducted on 35 companies that use artificial intelligence/hybrid chatbots in customer support services. Within the scope of the study, the data obtained by questionnaire method from 121 system users, system administrators, and administrators were analyzed with SPSS and AMOS programs. As a result of the analysis, it was determined that the most effective factor in accepting and using chatbot technology is perceived benefit. It was seen that the ease and understanding of chatbot technology affect the intentions and attitudes of the employees in the formation of usage-oriented behavior.
Business Management Artificial Intelligence Chatbot Technology Acceptance Model Management Information Systems
SYL-2021-9498
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Strategy, Management and Organisational Behaviour (Other) |
| Journal Section | Research Articles |
| Authors | |
| Project Number | SYL-2021-9498 |
| Early Pub Date | July 11, 2025 |
| Publication Date | July 28, 2025 |
| Submission Date | July 9, 2024 |
| Acceptance Date | January 29, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 4 Issue: 1 |