Şirket sorumluluğunu ekonomik, sosyal ve çevresel sorumlulukların
ötesinde daha geniş bir sorumluluk alanı olarak tanımlayan ve
kurumsal vatandaşlık ekseninde tartışmaya açan bir boyut olarak sosyal
bağlantı modeline göre, bir sorun söz konusu olduğunda ilgili ürün,
uygulama veya faaliyetle ilgili tüm aktörler sorumluluk üstlenmelidir.
Yapılan çalışmanın amacı, obezite sorunuyla ilişkilendirilen fast food,
atıştırmalık ve sodalı içecekler üreten şirketlerin obezite sorununa
ilişkin çerçevelerini ve sosyal bağlantı modeline göre sorumluluklarını
nasıl tanımladıklarını ortaya koymaktır. Şirketlerin obezite sorununa
yaklaşımlarında başvurdukları çerçeveleri tespit edebilmek için hem
kamuoyunca, hem kanun koyucu nezdinde, hem de akademik yazında
obezite ile ilişkilendirilen sekiz şirketin KSS/Sürdürlebilirlik raporlarında
ve web sitelerinde paylaştıkları bilgilere MaxQDA 12 kullanılarak karma
yöntem çerçeveleme çözümlemesi uygulanmıştır. Gerçekleştirilen içerik
çözümlemesinin bulgularına göre şirketler obezite sorununda ürünleri
yerine iletişim yönetimi üzerinden sorumluluk üstlenmekte, sorumluluğu
bireysel çerçevelemekte ve çözümü ağırlıklı olarak tüketicilerin akılcı ve
eğitimli beslenme ve yaşam tercihleri olarak çerçevelemektedir. Şirketler
obezite sorununda ihtiyari olarak sorumluluk üstlenmektedir, ancak
üstlendikleri sorumluluklar sorunun tanımıyla şekillenmektedir. Sorunun
kaynağında ürünlerinin içeriklerini, yerleştirdikleri yeme içme kültürünü
ve reklamın etkisini kabul etmedikleri için, yüklendikleri sorumluluklar
da tüketicileri sağlıklı beslenme konusunda eğitmek ya da aktif yaşama
teşvik etmekle sınırlı kalmaktadır.
The social connection model defines the responsibility of a corporation
beyond the economic, social and environmental responsibilities as
a broader area of responsibility and as a dimension that leads to
discussions of corporate citizenship. According to this model, in case of a problem, all actors involved in the relevant product, application or activity should take responsibility. The
aim of this study, is to determine how companies that produce fast food, snacks and soda drinks define their
frames and responsibilities in regard to the problem of obesity in accordance with the social connection
model. To identify the corporate frames on the issue of obesity, information provided in the corporate
social responsibility/sustainability reports and corporate websites is analyzed. Qualitative content analysis
is applied to the reports and website texts of eight corporations selected among the leading producers of
snacks, fast food, and beverages. Texts and coded using MaxQDA 12. We concluded that corporations take
responsibility predominantly in their communication activities rather than in their products. They frame the
responsibility on the issue of obesity as an individual responsibility. The solution to the problem of obesity
is framed as “the rational and educated nutrition and life choices of consumers”. Corporations’ definition of
responsibility and solution is shaped by their definition of the problem. Corporations do not define obesity
as a social problem. Thus they deny that the ingredients of their products and the snacking culture that they
promote have any part to play in the increase in cases of obesity. Consequently, they focus on reforms in
advertisement and endorsement of an active lifestyle as the ultimate solution.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2020 |
Submission Date | May 3, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 61 |