ACNielsen Media. (1999). AC Nielsen media radio ratings 1999 metropolitan survey results. Retrieved from http:// www.nielsenmedia.co.nz/en/pdf/mri/13/TotalMetropolitanmarketsSurvey6-1999.pdf. google scholar
Akgül, D. (2013). Dizi ve filmlerde ürün yerleştirmeye tüketicinin bakışı. 12. Ulusal İşletmecilik Kongresi. İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları. google scholar
Akın, A. & Bahar Özvarış, Ş. (2003). Adolesanların/gençlerin cinsel ve üreme sağlığını etkileyen faktörler projesi (Rapor). HÜTF Halk Sağlığı Anabilim Dalı 1-183. google scholar
Akyüz, E. (2013). Çocuğun bilgi edinme ve zararlı yayınlara karşı korunma hakkı. I. Türkiye Çocuk ve Medya Kongresi Bildiriler Kitabı. google scholar
American Academy of Pediatrics Committee on Public Education (1999). Media education. Pediatrics, 104(2);341-343. google scholar
American Academy of Pediatrics Committee on Public Education (2001). Children, adolescents, and television. Pediatrics, 107(2);423-426. google scholar
Arslan, A. (2006). Medyanın birey, toplum ve kültür üzerine etkileri. Journal of Human Sciences, 1(1); 1-12. google scholar
Arya İsmi Caiz Mi? (2015). Retrieved from http://www.ismicaizmi.com/arya-2741 google scholar
Aydın, B. (2005). Çocuk ve ergen psikolojisi. 2. Baskı. Ankara: Nobel Yayıncılık. google scholar
Ayduttu, S. (2011). Dizilerin Türk diline olumsuz etkileri. Uluslararası Sosyal ve Ekonomik Bilimler Dergisi, 1(1);31-34. google scholar
Ayrancı, Ü., Köşgeroğlu, N. & Günay, Y. (2004). Televizyonda çocukların en çok seyrettikleri saatlerde gösterilen filmlerdeki şiddet düzeyi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 5;133-140. google scholar
Balıkçıoğlu, B. & Volkan, P. (2016). Sosyal medya, televizyon ve akran iletişiminin materyalizm ve gösteriş tüketimi üzerindeki etkisi: tüketici sosyalleşmesi perspektifi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(35);299-319. google scholar
Bandura, A. (1977). Self-Efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 191-215. google scholar
Bar-on, M.E. (2000). The effects of television on child health: ımplications and recommendations. Arch Dis Child, 83;289-92. google scholar
Batmaz, V. & Aksoy, A. (1995). Türkiye’de televizyon ve aile. Ankara: T.C. Başbakanlık Aile ve Araştırma Kurumu. google scholar
Bautirillard, J. (1997). Tüketim toplumu. Çev: Deliçaylı, Hazal ve Keskin Ferda. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. google scholar
Bourdieu, P. (1997). Televizyon üzerine. Çev: Ilgaz, Turhan. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. google scholar
Browne, D., Thompson, D. A., & Madigan, S. (2019). Digital media use in children: Clinical vs scientific responsibilities. JAMA pediatrics. google scholar
Bütün, E. (2010). Medya okuryazarlığı dersine ilişkin öğretmeni öğrenci ve veli görüşleri Samsun ili örneği (Master’s thesis). Samsun: Ondokuz Mayıs Üniversitesi. google scholar
Büyükbaykal, G. (2007). Televizyonun çocuklar üzerindeki etkileri. İletişim Fakültesi Dergisi, 28;31-44. google scholar
Carnagey, N. L., Anderson, C. A. & Bushman, B. J. (2007). The effect of video game violence on physiological desensitization to real-life violence. J. Exp. Soc. Psychol, 43;489-496. google scholar
Collins, R. (2004). Watching sex on television predicts adolescent initiation of sexual behavior. Pediatrics, 144(39);280-289. google scholar
Çakır, V. & Kınıt, E. (2014). Televizyon dizilerinde ürün yerleştirme ve sponsorluğun sonuçları. Global Media Journal: TR Edition, 5(9);19-47. google scholar
Diziler Çocuk İsimlerinde Etkili (2007). Retrieved from http://www.hurriyet.com.tr/diziler-cocuk-isimlerinde-etkili-6191184. google scholar
Dizi Kıyafetleri (2015). Retrieved from http://www.dizikiyafet.com/. google scholar
Dizilerde Kullanılan Cep Telefonları (2016). Retrieved from http://cepkolik.com/dizilerde-kullanilan-cep-telefonlari-2016-132293/. google scholar
Dizilerde Takı Modası (2015). Retrieved from http://www.modamanya.net/dizilerde-taki-modasi-bendis-marka-takilar/. google scholar
Doğan, M. (1991). Türkiye’de aileye ve ailefertlerine tesirleri açısından kitle yayın araçları. Türk Aile Ansiklopedisi. Ankara: AAK Yayınları. google scholar
Doğan, A. & Göker, G. (2012). Tematik televizyon ve çocuk: ilköğretim öğrencilerinin televizyon izleme alışkanlıkları. Milli Eğitim Dergisi, 194;5-30. google scholar
Durmuş, E. & Gürgan, U. (2005). Lise öğrencilerinin şiddet ve saldırganlık eğilimleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(3);253-269. google scholar
Eisenberg, N. & Fabes, R. A. (1998). Prosocial development. Damon W, Eisenberg N, editors. Handbook Of Child Psychology: Social, Emotional, And Personality Development 5th ed. New York: John Wiley. google scholar
Elias, M. J., Branden-Muller, L. R. & Sayette, M. A. (1991). Teaching the foundations of social decision making and problem-solving in elementary school. Baron J, Brown RV, editors. Teaching Decision Making To Adolescents. Hillside: Lawrence Erlbaum Associates. google scholar
Erjem, Y. & Çağlayandereli, M. (2006). Televizyon ve gençlik: yerli dizilerin gençlerin model alma davranışı üzerindeki etkisi. Sosyal Bilimler Dergisi, 30(1);15-30. google scholar
Fischhoff, B. (2008). Assessing adolescent decision-making competence. Dev Rev, 28(1);12-28. google scholar
Flannery, D. (2006). Violence And Mental Health in Everyday Life. USA: AltaMira Press. google scholar
Gentile, D. A., Lynch, P. J., Linder, J. R. & Walsh, D. A. (2004). The effects of violent video game habits on adolescent hostility, aggressive behaviors, and school performance. Journal of Adolescence, 27;5-22. google scholar
Göçen, G. (2011). Televizyonun konuşma eğitimine etkileri (Master’s thesis). Sakarya: Sakarya Üniversitesi. google scholar
Götz, M. (2011). What makes them so special? the utility value of children’s favorite heroes and heroines. TelevIZIon, 24;27-32. google scholar
Groebel, J. (1998). The UNESCO global study on media violence. study for UNESCO. Paris 19. google scholar
Gül, S. K. & Güneş, İ. D. (2009). Ergenlik dönemi sorunları ve şiddet. Sosyal Bilimler Dergisi, XI(1);79-102. google scholar
Güney, N., Erten, C., Atalan, D. & Çok, F. (2006). Ergenlikte risk almanın televizyon üzerinden incelenmesi. Türk HIV/AIDS Dergisi, 9(1);17-22. google scholar
Henry, J. (1997). Reflections of girls in the media: a two-part study on gender and media. summary of key findings. Kaiser Family Foundation, Menlo Park, CA; Children Now, Oakland, CA. google scholar
Kapıcıoğlu, İ. (2008). Üniversite öğrencilerinin şiddet algısı. (Master’s thesis). Konya: Selçuk Üniversitesi. google scholar
Kavalcı Göktepe, Ö. (2015). Television viewing habits of teenagers in high school and wish it daily reflection. Route Educational and Social Science Journal, 2:630-639 google scholar
Kellner, D. (2002). Theorizing globalization. Sociological Theory, 20(3);285-305. google scholar
Kerimoğlu, G. & Üstündağ, A. (2014). Ergenlik döneminde cinsel eğitimin önemi. Sağlık ve Toplum Dergisi, 24(1);8-14. google scholar
Krebs, D. L (1970). Altruism-an examination of the concept and review of the literatüre. Psychological Bulletin, 73;258-303. google scholar
Kula, N. (2012). TV dizileri yoluyla yeniden üretilen tüketim kültürü. Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi, 1(4);507-530. google scholar
Kükrer A. Ö. (2014). Televizyon reklamlarında dizi karakteri kullanımıyla sunulan tüketim kültürü değerleri: yalan dünya örneği. Journal of Yasar University, 9(36);6261-6380. google scholar
Lopez, V. A. & Emmer, E. T. (2002). Influences of beliefs and values on male adolescents’ decision to commit violent offenses. Psychology of Men & Masculinity, 3;28-40. google scholar
Mastro, D. & Sink, A. (2016). Phenotypically bias on television? A quantitative content analytic examination of primetime programming. Campbell, Christopher editors. The Routledge Companion to Latina/o Media. New York: Routledge Press. google scholar
Mikos, L. (2009). Quality is a matter of perspective: Thoughts on how to define quality in children’s television. Television, 22;4-6. google scholar
Mutlu, E. (2005). Globalleşme, Popüler Kültür ve Medya. Ankara: Ütopya Yayınevi. google scholar
Mutlu, E. (1991). Televizyonu Anlamak. Ankara: Gündoğan Yayınları. google scholar
Nabi, R. & Oliver, M. B. (2009). The SAGE handbook of media processes and effects. Oliver MB, editor. Thousand Oaks, CA: Sage. google scholar
Namka, L. (1997). The dynamics of anger in children. Retrieved from www. for teachers the dynamics of anger in children. htm google scholar
Neuman, L. W. (2013). Toplumsal Araştırma Yöntemleri. Ankara: Yayın Odası Yayıncılık. google scholar
Oktay, A. (1987). Kültür ve İdeoloji. İstanbul: Gür Yayınları. google scholar
Ögel, K., Tarı, I. & Eke, C. Y. (2006). Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme Kılavuzu. İstanbul: Yeniden Yayınları. google scholar
Özdemir, S. (1998). Medya Emperyalizmi ve Küreselleşme. İstanbul: Timaş Yayınları. google scholar
Pahad, A., Karkare, N. & Bhatt, M. (2015). Influence of reality television shows on society. Social Science, 5(4);703-705. google scholar
Perloff, R. M. (2002). The third-person effect. media effects: advances in theory and research. New York: Routledge Press. google scholar
Piaget, J. (1977). The role of action in the development of thinking. In Knowledge And Development, 17-42. google scholar
Prabha, E. V. & Senthila Devi, M. (2019). Films and children- a study on the Exposure to films on television. Adalya Journal, 8(11);97-104. google scholar
Radyo ve Televizyon Üst Kurulu (RTÜK). (2006). İlköğretim çağındaki çocukların televizyon izleme alışkanlıkları kamuoyu araştırması. Retrieved from www.rtuk.org.tr/sayfalar/IcerikGoster.aspx?icerik_id=57ce5022-fd71-442a--6567ae4a9e9b google scholar
Republic of Turkey Ministry of Family, Labour and Social Services. (2008). Çocuk programları ve bu programlarda yayımlanan reklamların içerik analizi araştırması. Retrieved from http://ailetoplum.aile.gov.tr/ data/54292ce0369dc32358ee2a46/rapor_tum1.pdf. google scholar
Sis, N. (2006). Medya dili sorunu. Türkçenin çağdaş sorunları. 2. Baskı. Ankara: Gazi Kitabevi. google scholar
Sönmez, E. (2010). Giyimde marka bağlılığı ve marka duyarlılığı: Gençler üzerine bir araştırma. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28(1);67-91. google scholar
Strasburger, V. C. (1997). Sex, drugs, rock’n’roll, and the media: Are the media responsible for adolescent behavior? Adolesc Med, 8;403-414. google scholar
Şuataman, Ö. (2013). Ana dili kullanımına verilen önem: Basın-yayında Türk dili. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 5(2);407-416. google scholar
Şubatlı, T., Akgöngür, İ., Öztürk, H., Uruş, A., İnan, M. & Aydoğdu B. (2013). Liselerde neler oluyor? Retrieved from Erişim adresi: http://www.gazetevatan.com/ google scholar
Topçuoğlu, N. (1995). Basında Reklam ve Tüketim Olgusu. Ankara: Vadi Yayınları. google scholar
Türk Oyuncularının İsimleri Yabancı Çocuklara Veriliyor (2016) Retrieved from http://www.haberler.com/turk-oyuncularinin-isimleri-yabanci-cocuklara-8210537-haberi/ google scholar
Türnüklü, D. (2000). Eğitimbilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel biraraştırma tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 24(24);543-559. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/ pub/kuey/issue/10372/126941 google scholar
Uğur, T. H. (2008). Vadi’de büyüyen erkek çocuklar. Medya ve çocuk rehberi. Giritli İnceoğlu Y, Akıner N, editörler. Konya: Eğitim Kitabevi Yayınları. google scholar
Üstündağ, A., Şenol, F. B. & Mağden, D. (2015). Ebeveynlerin çocuk istismarına yönelik bilgi düzeylerinin belirlenmesi ve bilinçlendirilmesi. Hacettepe University Faculty of Health Sciences Journal, 1(2);212-227. google scholar
Üstündağ, A. & Doğan, Ö. (2016). 10-14 yaş arası gençlerin televizyon izleme alışkanlıkları ve çok izledikleri diziler. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 43;77-97. google scholar
Üstündağ, A. & Doğan, Ö. (2017). 15-18 yaş arası ergenlerin televizyon izleme alışkanlıkları ve en çok izledikleri diziler. Sosyal Bilimler Dergisi, 4(11);627-646. google scholar
Vessey, J., Yim-Chiplis, P. & MacKenzie N. (1998). Effects of television viewing on children’s development. Pediatric Nursing, 24(5);483-486. google scholar
Villani, S. (2001). Impact of media on children and adolescents: A 10-year review of the research. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry, 40(4);392-401. google scholar
Wake, M., Hesketh, K. & Waters, E. (2003). Television, computer use, and body mass ındex in Australian primary school children. J. Paediatry Child Health, 39;130-134. google scholar
Weintraub, A. E. & Pinkleton B. E. (2016). The viability of media literacy in reducing the ınfluence of misleading media messages on young people’s decision-making
concerning alcohol, tobacco, and other substances. Current Addiction Reports, 3(2);175-181. google scholar
Weir, E. (2005). Preventing violence in youth. Canadian Medical Association Journal, 172(10);1291-1292. google scholar
World Health Organisation (2019). https://www.who.int/data/gho/gho-search google scholar
Williams, R. (2003). Televizyon, teknoloji ve kültürel biçim. Ankara: Dost Kitabevi. google scholar
Willis, E. & Strasburger V. C. (1998). Media violence. Pediatr Clin North Am, 45;319-331. google scholar
Wörsching, M. (2000). Promotional culture in German magazines-re/fashioning gender difference? Debatte, 8(2);177-198. google scholar
Yalçın, M. (2016). Popüler kültür ürünü olarak türk televizyon dizilerinde etnografik iletişim kodların kullanımı: Diriliş “Ertuğrul” Dizisi örneği”. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(7);2332-2341. google scholar
Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları. google scholar
Yılmaz, E. (2009). Türkiye Türkçesi üzerine araştırmalar. Ankara: Pegem A Akademi. google scholar
10 Pop Culture Influences On Baby Names: Game Of Thrones, Marvel, Frozen and more (2015). Retrieved from http://visual.ons.gov.uk/baby-names/ google scholar
A Content Analysis of TV Series/Shows Watched by The Secondary and High School Students in Turkey
This study aimed to review TV series/shows’ content watched by teenagers in Turkey. The content of ten television shows with the highest ratings and popularity among teenagers between 10-14 and 15-18 were examined in terms of physical development (psychomotor and sexual development), cognitive/perceptual development, social/emotional development, language development, and other developmental issues such as violence, consumer culture, role modeling, family structure, and values. It was a descriptive study employing the content analysis method. The study data were collected using a “Content Evaluation Form for Children Shows." The findings revealed that TV shows mainly affected social and emotional development areas. They also reflected issues surrounding violence, cognitive/perceptual development, and role modeling. However, the influence of those shows on physical development was not significant.
ACNielsen Media. (1999). AC Nielsen media radio ratings 1999 metropolitan survey results. Retrieved from http:// www.nielsenmedia.co.nz/en/pdf/mri/13/TotalMetropolitanmarketsSurvey6-1999.pdf. google scholar
Akgül, D. (2013). Dizi ve filmlerde ürün yerleştirmeye tüketicinin bakışı. 12. Ulusal İşletmecilik Kongresi. İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları. google scholar
Akın, A. & Bahar Özvarış, Ş. (2003). Adolesanların/gençlerin cinsel ve üreme sağlığını etkileyen faktörler projesi (Rapor). HÜTF Halk Sağlığı Anabilim Dalı 1-183. google scholar
Akyüz, E. (2013). Çocuğun bilgi edinme ve zararlı yayınlara karşı korunma hakkı. I. Türkiye Çocuk ve Medya Kongresi Bildiriler Kitabı. google scholar
American Academy of Pediatrics Committee on Public Education (1999). Media education. Pediatrics, 104(2);341-343. google scholar
American Academy of Pediatrics Committee on Public Education (2001). Children, adolescents, and television. Pediatrics, 107(2);423-426. google scholar
Arslan, A. (2006). Medyanın birey, toplum ve kültür üzerine etkileri. Journal of Human Sciences, 1(1); 1-12. google scholar
Arya İsmi Caiz Mi? (2015). Retrieved from http://www.ismicaizmi.com/arya-2741 google scholar
Aydın, B. (2005). Çocuk ve ergen psikolojisi. 2. Baskı. Ankara: Nobel Yayıncılık. google scholar
Ayduttu, S. (2011). Dizilerin Türk diline olumsuz etkileri. Uluslararası Sosyal ve Ekonomik Bilimler Dergisi, 1(1);31-34. google scholar
Ayrancı, Ü., Köşgeroğlu, N. & Günay, Y. (2004). Televizyonda çocukların en çok seyrettikleri saatlerde gösterilen filmlerdeki şiddet düzeyi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 5;133-140. google scholar
Balıkçıoğlu, B. & Volkan, P. (2016). Sosyal medya, televizyon ve akran iletişiminin materyalizm ve gösteriş tüketimi üzerindeki etkisi: tüketici sosyalleşmesi perspektifi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(35);299-319. google scholar
Bandura, A. (1977). Self-Efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 191-215. google scholar
Bar-on, M.E. (2000). The effects of television on child health: ımplications and recommendations. Arch Dis Child, 83;289-92. google scholar
Batmaz, V. & Aksoy, A. (1995). Türkiye’de televizyon ve aile. Ankara: T.C. Başbakanlık Aile ve Araştırma Kurumu. google scholar
Bautirillard, J. (1997). Tüketim toplumu. Çev: Deliçaylı, Hazal ve Keskin Ferda. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. google scholar
Bourdieu, P. (1997). Televizyon üzerine. Çev: Ilgaz, Turhan. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. google scholar
Browne, D., Thompson, D. A., & Madigan, S. (2019). Digital media use in children: Clinical vs scientific responsibilities. JAMA pediatrics. google scholar
Bütün, E. (2010). Medya okuryazarlığı dersine ilişkin öğretmeni öğrenci ve veli görüşleri Samsun ili örneği (Master’s thesis). Samsun: Ondokuz Mayıs Üniversitesi. google scholar
Büyükbaykal, G. (2007). Televizyonun çocuklar üzerindeki etkileri. İletişim Fakültesi Dergisi, 28;31-44. google scholar
Carnagey, N. L., Anderson, C. A. & Bushman, B. J. (2007). The effect of video game violence on physiological desensitization to real-life violence. J. Exp. Soc. Psychol, 43;489-496. google scholar
Collins, R. (2004). Watching sex on television predicts adolescent initiation of sexual behavior. Pediatrics, 144(39);280-289. google scholar
Çakır, V. & Kınıt, E. (2014). Televizyon dizilerinde ürün yerleştirme ve sponsorluğun sonuçları. Global Media Journal: TR Edition, 5(9);19-47. google scholar
Diziler Çocuk İsimlerinde Etkili (2007). Retrieved from http://www.hurriyet.com.tr/diziler-cocuk-isimlerinde-etkili-6191184. google scholar
Dizi Kıyafetleri (2015). Retrieved from http://www.dizikiyafet.com/. google scholar
Dizilerde Kullanılan Cep Telefonları (2016). Retrieved from http://cepkolik.com/dizilerde-kullanilan-cep-telefonlari-2016-132293/. google scholar
Dizilerde Takı Modası (2015). Retrieved from http://www.modamanya.net/dizilerde-taki-modasi-bendis-marka-takilar/. google scholar
Doğan, M. (1991). Türkiye’de aileye ve ailefertlerine tesirleri açısından kitle yayın araçları. Türk Aile Ansiklopedisi. Ankara: AAK Yayınları. google scholar
Doğan, A. & Göker, G. (2012). Tematik televizyon ve çocuk: ilköğretim öğrencilerinin televizyon izleme alışkanlıkları. Milli Eğitim Dergisi, 194;5-30. google scholar
Durmuş, E. & Gürgan, U. (2005). Lise öğrencilerinin şiddet ve saldırganlık eğilimleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(3);253-269. google scholar
Eisenberg, N. & Fabes, R. A. (1998). Prosocial development. Damon W, Eisenberg N, editors. Handbook Of Child Psychology: Social, Emotional, And Personality Development 5th ed. New York: John Wiley. google scholar
Elias, M. J., Branden-Muller, L. R. & Sayette, M. A. (1991). Teaching the foundations of social decision making and problem-solving in elementary school. Baron J, Brown RV, editors. Teaching Decision Making To Adolescents. Hillside: Lawrence Erlbaum Associates. google scholar
Erjem, Y. & Çağlayandereli, M. (2006). Televizyon ve gençlik: yerli dizilerin gençlerin model alma davranışı üzerindeki etkisi. Sosyal Bilimler Dergisi, 30(1);15-30. google scholar
Fischhoff, B. (2008). Assessing adolescent decision-making competence. Dev Rev, 28(1);12-28. google scholar
Flannery, D. (2006). Violence And Mental Health in Everyday Life. USA: AltaMira Press. google scholar
Gentile, D. A., Lynch, P. J., Linder, J. R. & Walsh, D. A. (2004). The effects of violent video game habits on adolescent hostility, aggressive behaviors, and school performance. Journal of Adolescence, 27;5-22. google scholar
Göçen, G. (2011). Televizyonun konuşma eğitimine etkileri (Master’s thesis). Sakarya: Sakarya Üniversitesi. google scholar
Götz, M. (2011). What makes them so special? the utility value of children’s favorite heroes and heroines. TelevIZIon, 24;27-32. google scholar
Groebel, J. (1998). The UNESCO global study on media violence. study for UNESCO. Paris 19. google scholar
Gül, S. K. & Güneş, İ. D. (2009). Ergenlik dönemi sorunları ve şiddet. Sosyal Bilimler Dergisi, XI(1);79-102. google scholar
Güney, N., Erten, C., Atalan, D. & Çok, F. (2006). Ergenlikte risk almanın televizyon üzerinden incelenmesi. Türk HIV/AIDS Dergisi, 9(1);17-22. google scholar
Henry, J. (1997). Reflections of girls in the media: a two-part study on gender and media. summary of key findings. Kaiser Family Foundation, Menlo Park, CA; Children Now, Oakland, CA. google scholar
Kapıcıoğlu, İ. (2008). Üniversite öğrencilerinin şiddet algısı. (Master’s thesis). Konya: Selçuk Üniversitesi. google scholar
Kavalcı Göktepe, Ö. (2015). Television viewing habits of teenagers in high school and wish it daily reflection. Route Educational and Social Science Journal, 2:630-639 google scholar
Kellner, D. (2002). Theorizing globalization. Sociological Theory, 20(3);285-305. google scholar
Kerimoğlu, G. & Üstündağ, A. (2014). Ergenlik döneminde cinsel eğitimin önemi. Sağlık ve Toplum Dergisi, 24(1);8-14. google scholar
Krebs, D. L (1970). Altruism-an examination of the concept and review of the literatüre. Psychological Bulletin, 73;258-303. google scholar
Kula, N. (2012). TV dizileri yoluyla yeniden üretilen tüketim kültürü. Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi, 1(4);507-530. google scholar
Kükrer A. Ö. (2014). Televizyon reklamlarında dizi karakteri kullanımıyla sunulan tüketim kültürü değerleri: yalan dünya örneği. Journal of Yasar University, 9(36);6261-6380. google scholar
Lopez, V. A. & Emmer, E. T. (2002). Influences of beliefs and values on male adolescents’ decision to commit violent offenses. Psychology of Men & Masculinity, 3;28-40. google scholar
Mastro, D. & Sink, A. (2016). Phenotypically bias on television? A quantitative content analytic examination of primetime programming. Campbell, Christopher editors. The Routledge Companion to Latina/o Media. New York: Routledge Press. google scholar
Mikos, L. (2009). Quality is a matter of perspective: Thoughts on how to define quality in children’s television. Television, 22;4-6. google scholar
Mutlu, E. (2005). Globalleşme, Popüler Kültür ve Medya. Ankara: Ütopya Yayınevi. google scholar
Mutlu, E. (1991). Televizyonu Anlamak. Ankara: Gündoğan Yayınları. google scholar
Nabi, R. & Oliver, M. B. (2009). The SAGE handbook of media processes and effects. Oliver MB, editor. Thousand Oaks, CA: Sage. google scholar
Namka, L. (1997). The dynamics of anger in children. Retrieved from www. for teachers the dynamics of anger in children. htm google scholar
Neuman, L. W. (2013). Toplumsal Araştırma Yöntemleri. Ankara: Yayın Odası Yayıncılık. google scholar
Oktay, A. (1987). Kültür ve İdeoloji. İstanbul: Gür Yayınları. google scholar
Ögel, K., Tarı, I. & Eke, C. Y. (2006). Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme Kılavuzu. İstanbul: Yeniden Yayınları. google scholar
Özdemir, S. (1998). Medya Emperyalizmi ve Küreselleşme. İstanbul: Timaş Yayınları. google scholar
Pahad, A., Karkare, N. & Bhatt, M. (2015). Influence of reality television shows on society. Social Science, 5(4);703-705. google scholar
Perloff, R. M. (2002). The third-person effect. media effects: advances in theory and research. New York: Routledge Press. google scholar
Piaget, J. (1977). The role of action in the development of thinking. In Knowledge And Development, 17-42. google scholar
Prabha, E. V. & Senthila Devi, M. (2019). Films and children- a study on the Exposure to films on television. Adalya Journal, 8(11);97-104. google scholar
Radyo ve Televizyon Üst Kurulu (RTÜK). (2006). İlköğretim çağındaki çocukların televizyon izleme alışkanlıkları kamuoyu araştırması. Retrieved from www.rtuk.org.tr/sayfalar/IcerikGoster.aspx?icerik_id=57ce5022-fd71-442a--6567ae4a9e9b google scholar
Republic of Turkey Ministry of Family, Labour and Social Services. (2008). Çocuk programları ve bu programlarda yayımlanan reklamların içerik analizi araştırması. Retrieved from http://ailetoplum.aile.gov.tr/ data/54292ce0369dc32358ee2a46/rapor_tum1.pdf. google scholar
Sis, N. (2006). Medya dili sorunu. Türkçenin çağdaş sorunları. 2. Baskı. Ankara: Gazi Kitabevi. google scholar
Sönmez, E. (2010). Giyimde marka bağlılığı ve marka duyarlılığı: Gençler üzerine bir araştırma. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28(1);67-91. google scholar
Strasburger, V. C. (1997). Sex, drugs, rock’n’roll, and the media: Are the media responsible for adolescent behavior? Adolesc Med, 8;403-414. google scholar
Şuataman, Ö. (2013). Ana dili kullanımına verilen önem: Basın-yayında Türk dili. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 5(2);407-416. google scholar
Şubatlı, T., Akgöngür, İ., Öztürk, H., Uruş, A., İnan, M. & Aydoğdu B. (2013). Liselerde neler oluyor? Retrieved from Erişim adresi: http://www.gazetevatan.com/ google scholar
Topçuoğlu, N. (1995). Basında Reklam ve Tüketim Olgusu. Ankara: Vadi Yayınları. google scholar
Türk Oyuncularının İsimleri Yabancı Çocuklara Veriliyor (2016) Retrieved from http://www.haberler.com/turk-oyuncularinin-isimleri-yabanci-cocuklara-8210537-haberi/ google scholar
Türnüklü, D. (2000). Eğitimbilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel biraraştırma tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 24(24);543-559. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/ pub/kuey/issue/10372/126941 google scholar
Uğur, T. H. (2008). Vadi’de büyüyen erkek çocuklar. Medya ve çocuk rehberi. Giritli İnceoğlu Y, Akıner N, editörler. Konya: Eğitim Kitabevi Yayınları. google scholar
Üstündağ, A., Şenol, F. B. & Mağden, D. (2015). Ebeveynlerin çocuk istismarına yönelik bilgi düzeylerinin belirlenmesi ve bilinçlendirilmesi. Hacettepe University Faculty of Health Sciences Journal, 1(2);212-227. google scholar
Üstündağ, A. & Doğan, Ö. (2016). 10-14 yaş arası gençlerin televizyon izleme alışkanlıkları ve çok izledikleri diziler. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 43;77-97. google scholar
Üstündağ, A. & Doğan, Ö. (2017). 15-18 yaş arası ergenlerin televizyon izleme alışkanlıkları ve en çok izledikleri diziler. Sosyal Bilimler Dergisi, 4(11);627-646. google scholar
Vessey, J., Yim-Chiplis, P. & MacKenzie N. (1998). Effects of television viewing on children’s development. Pediatric Nursing, 24(5);483-486. google scholar
Villani, S. (2001). Impact of media on children and adolescents: A 10-year review of the research. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry, 40(4);392-401. google scholar
Wake, M., Hesketh, K. & Waters, E. (2003). Television, computer use, and body mass ındex in Australian primary school children. J. Paediatry Child Health, 39;130-134. google scholar
Weintraub, A. E. & Pinkleton B. E. (2016). The viability of media literacy in reducing the ınfluence of misleading media messages on young people’s decision-making
concerning alcohol, tobacco, and other substances. Current Addiction Reports, 3(2);175-181. google scholar
Weir, E. (2005). Preventing violence in youth. Canadian Medical Association Journal, 172(10);1291-1292. google scholar
World Health Organisation (2019). https://www.who.int/data/gho/gho-search google scholar
Williams, R. (2003). Televizyon, teknoloji ve kültürel biçim. Ankara: Dost Kitabevi. google scholar
Willis, E. & Strasburger V. C. (1998). Media violence. Pediatr Clin North Am, 45;319-331. google scholar
Wörsching, M. (2000). Promotional culture in German magazines-re/fashioning gender difference? Debatte, 8(2);177-198. google scholar
Yalçın, M. (2016). Popüler kültür ürünü olarak türk televizyon dizilerinde etnografik iletişim kodların kullanımı: Diriliş “Ertuğrul” Dizisi örneği”. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(7);2332-2341. google scholar
Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları. google scholar
Yılmaz, E. (2009). Türkiye Türkçesi üzerine araştırmalar. Ankara: Pegem A Akademi. google scholar
10 Pop Culture Influences On Baby Names: Game Of Thrones, Marvel, Frozen and more (2015). Retrieved from http://visual.ons.gov.uk/baby-names/ google scholar
Üstündağ, A., & Doğan, Ö. (2021). A Content Analysis of TV Series/Shows Watched by The Secondary and High School Students in Turkey. Journal of Economy Culture and Society(63), 359-373. https://doi.org/10.26650/JECS2020-0040
AMA
Üstündağ A, Doğan Ö. A Content Analysis of TV Series/Shows Watched by The Secondary and High School Students in Turkey. Journal of Economy Culture and Society. June 2021;(63):359-373. doi:10.26650/JECS2020-0040
Chicago
Üstündağ, Alev, and Özcan Doğan. “A Content Analysis of TV Series Shows Watched by The Secondary and High School Students in Turkey”. Journal of Economy Culture and Society, no. 63 (June 2021): 359-73. https://doi.org/10.26650/JECS2020-0040.
EndNote
Üstündağ A, Doğan Ö (June 1, 2021) A Content Analysis of TV Series/Shows Watched by The Secondary and High School Students in Turkey. Journal of Economy Culture and Society 63 359–373.
IEEE
A. Üstündağ and Ö. Doğan, “A Content Analysis of TV Series/Shows Watched by The Secondary and High School Students in Turkey”, Journal of Economy Culture and Society, no. 63, pp. 359–373, June2021, doi: 10.26650/JECS2020-0040.
ISNAD
Üstündağ, Alev - Doğan, Özcan. “A Content Analysis of TV Series Shows Watched by The Secondary and High School Students in Turkey”. Journal of Economy Culture and Society 63 (June2021), 359-373. https://doi.org/10.26650/JECS2020-0040.
JAMA
Üstündağ A, Doğan Ö. A Content Analysis of TV Series/Shows Watched by The Secondary and High School Students in Turkey. Journal of Economy Culture and Society. 2021;:359–373.
MLA
Üstündağ, Alev and Özcan Doğan. “A Content Analysis of TV Series Shows Watched by The Secondary and High School Students in Turkey”. Journal of Economy Culture and Society, no. 63, 2021, pp. 359-73, doi:10.26650/JECS2020-0040.
Vancouver
Üstündağ A, Doğan Ö. A Content Analysis of TV Series/Shows Watched by The Secondary and High School Students in Turkey. Journal of Economy Culture and Society. 2021(63):359-73.