This study aims to identify gifted comparing perceptions about the entrepreneurial skills of elementary school students with students. Students studying in Kubilay Elementary School in the working group Samsun city center's research for this purpose (gifted and normally diagnosed and treated students enter the diagnostic test) and studying in Samsun Science and Art Center constitutes gifted students. Research "Purpose Sampling" One kind is determined by the sampling criteria. The research sample in this direction, studying in 5th grade and 10 students in Kubilay Elementary School in Samsun province in the center of Samsun city center Art and Science constitutes 10 students studying in 5th grade gifted. Data was collected using semi-structured interview technique was used and no router. The interviews lasted approximately 30-35 minutes and the data is filled manually typing the prescribed form. In order to reflect the views of the individuals interviewed in strikingly descriptive analysis phase with direct quotations are given. Some data outside the framework created by the objective of research has been excluded at this stage; It not included in the qualitative analysis of the research. As a result the value of entrepreneurship in general not to be of normal intelligence or gifted individuals were found to be effective in line with the questions above. Students at the school for the promotion of entrepreneurship would be worth more participants should be given to the activated, concluded that the participation factor in the course of handling should come to the forefront has been reached.
Bu çalısma üstün zekâlı ögrenciler ile ilkögretim ögrencilerinin girisimcilik becerileri karsılastırmayı amaçlamaktadır. Bu amaç dogrultusunda arastırmanın çalısma grubunu Samsun il merkezinde Kubilay İlkokulu’nda ögrenim gören ögrenciler (tanılama testine girip normal degerlerde tanılanmıs ögrenciler) ile Samsun Bilim ve Sanat Merkezinde ögrenim gören üstün zekâlı ögrenciler olusturmaktadır. Arastırma “Amaçlı Örnekleme” çesitlerinden biri olan ölçüt örnekleme yoluyla belirlenmistir. Bu dogrultuda Arastırmanın örneklemi, Samsun il merkezinde Kubilay İlkokulu’nda 5.sınıfta ögrenim gören 10 ögrenci ve Samsun İl merkezinde Bilim ve Sanat merkezinde 5. sınıfta ögrenim gören üstün zekâlı 10 ögrenci olusturmaktadır. Veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmıs ve yönlendirici olmayan görüsme teknigi kullanılmıstır. Görüsmeler yaklasık olarak 30-35 dakika sürmüstür ve veriler önceden hazırlanmıs formlara elle yazılarak doldurulmustur. Betimsel analiz asamasında görüsülen bireylerin görüslerini çarpıcı bir biçimde yansıtmak amacı ile dogrudan alıntılara yer verilmistir. Olusturulan çerçeveye göre arastırmanın amacı dısında kalan bazı veriler bu asamada dısarıda bırakılmıs olup; arastırmanın nitel analiz kısmına dahil edilmemistir. Arastırma sonucunda Genel olarak sorular dogrultusunda bireylerin üstün zekalı olması veya normal zekalı olmasının girisimcilik degeri üstünde etkili olmadıgı anlasılmıstır. Girisimcilik degerinin okulda yaygınlastırılması için ögrencilerin daha çok katılımcı olacagı aktivelere yer verilmesi gerektigi, derslerin islenisinde katılımcılık faktörünün ön plana çıkması gerektigi önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 2 Issue: 3 |