In recent years, the reputation of corporations has been
damaged due to frequent financial crises and company scandals. Consequently, the
importance of reputation management has been increasing day by day. Therefore,
variables that can play a role in increasing and sustaining corporate
reputation have been investigated; these variables are ethical leadership,
ethical culture and corporate social responsibility. The literatüre review
revealed that especially the concepts of ethical leadership and ethical culture
have not been related to corporate reputation yet and that more studies should
be done in this area. In the theoretical model, ethical culture, ethical
leadership and corporate social responsibility are presumed to have a
significant and positive effect on corporate reputation. In addition, it is assumed
that ethical organizational culture will play a partial mediator role in the
relationship between ethical leadership and corporate reputation. Finally, the
limitations of the study and suggestions for future research are presented.
Son yıllarda sıkça görülen finansal krizler ve şirket skandalları sebebiyle
kurumların itibarları yara almıştır. Dolayısıyla, itibar yönetimi konusunun
önemi gün geçtikçe artmaktadır. Bu sebeple, kurumsal itibarın artırılabilmesinde
ve sürdürülebilmesinde rol oynayabilecek değişkenler araştırılmıştır, bu
değişkenler etik liderlik, etik kültür ve kurumsal sosyal sorumluluktur. Yapılan
literatür taramasında özellikle etik liderlik ve etik kültür kavramlarının
kurumsal itibarla henüz çok fazla ilişkilendirilmediği ve bu konuda daha fazla
çalışma yapılması gerektiği görülmüştür. Oluşturulan kuramsal modelde etik
kültürün, etik liderliğin ve kurumsal sosyal sorumluluğun kurumsal itibar
üzerinde anlamlı ve pozitif bir etkisi olacağı öngörülmüştür. Ayrıca, modelde
etik örgüt kültürünün, etik liderlik ve kurumsal itibar arasındaki ilişkide kısmi
aracı değişken olarak rol alacağı tahmin edilmiştir. Son olarak çalışmanın
kısıtları ve bundan sonraki çalışmalarda araştırılabilecek konular sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 1 Issue: 2 |