In this study, it is aimed to reveal the practicability of using museums for educational purposes within the concept of postmodern art education. The study analyses visual culture which come to prominence in the newest researches on postmodern art and education studies. In this study, present a theoretical analaysis of the conception of the most topical discourses. This study is necessary in order to propound the functionality of visual culture approach at museums instead of traditional art education; and it creates the problem of the study. The main goal of this study is to determine how the concept of visual culture is handled at museums within the context of postmodernism and to discuss museums within visual culture and art education. It is in a survey model structured by using qualitative research method and techniques. In this respect, both postmodern art education approach and museum education are studied within the limitations of such a study. The shift of art education researches in the recent decade is evident, varying and dynamic, starting with interest social aspects, multicultural education, manifestation of the media arts, new technologies and finally passing on to the development of visual culture, which expands the limits of the traditional understanding of art education. In the study, there are views on the fact that visual culture approach which is considered within postmodern art education should be handled at museums. In this regard, there are determinations about activating museums in art education and how to include visual culture in educational studies of museums.
Keywords: art, art education, postmodernism, visual culture, museum
Bu araştırmada, postmodern sanat eğitimi bağlamında müzenin eğitim amacıyla kullanımının uygulanabilirliği ortaya konulmaya çalışılmıştır. Araştırma, çağdaş sanat kültürü, sanat çalışmaları ve eğitim çalışmaları hakkındaki en yeni çalışmalarda göze çarpan görsel kültürünün güncel söylemlerini incelemektedir. Bu araştırma, en güncel söylemlerin algılanışıyla ilgili teorik bir analiz ortaya koymaktadır. Geleneksel sanat eğitimi yerine, müzede görsel kültür yaklaşımının işlerliğinin ortaya çıkarılması araştırmanın yapılmasını gerekli kılmakta ve araştırmanın problemini oluşturmaktadır. Bu araştırmanın temel amacı, postmodernizm bağlamında görsel kültür kavramının müzede nasıl ele alındığını belirleyerek müzeleri görsel kültür ve sanat eğitimi bağlamında ele almaktır. Nitel araştırma yöntem ve teknikleri kullanılarak yapılandırılmış tarama modelinde bir çalışmadır. Bu bakımdan gerek postmodern sanat eğitimi yaklaşımı gerekse de müze eğitimi bu kapsamda bir çalışmanın sınırlılıklarının elverdiği ölçüde irdelenmiştir. Sosyal konular, kültürlerarası eğitim, medya sanatları ve yeni teknolojilerin ortaya çıkışına karşı ilgiyle başlayan ve nihayetinde geleneksel sanat eğitimi anlayışının sınırlarını aşan görsel kültürün gelişimine doğru yönelen, son on yılda görülen sanat eğitimindeki yön değişimi apaçık, değişken ve dinamiktir. Çalışmada postmodern sanat eğitimi bağlamında değerlendirilen görsel kültür yaklaşımının müzede ele alınmasına yönelik görüşler ortaya koyulmuştur. Bu bağlamda, sanat eğitiminde müzeyi etkin kılmak için müze eğitimi çalışmalarında görsel kültüre nasıl yer vereceğine ilişkin saptamalara yer verilmiştir
Primary Language | En |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 24, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Issue: 8 |