İnsanların öğretmenleri nasıl algıladıkları, onların
birebir, yüz yüze etkileşimlerinin yanı sıra internetteki etkileşimleri ile de
ilişkilidir. Literatürde öğretmenlerin verdikleri eğitimin bir parçası olarak
YouTube’u kullanmaları incelenmiş olmasına rağmen, öğretmenlerin YouTube’ta
nasıl temsil edildiklerine yönelik bir çalışma bulunmamaktadır. Bu çalışmanın
amacı, öğretmenlerle ilgili YouTube videolarında öğretmenlerin nasıl
sunulduğunu incelemektir. Rittberg, Dissanayake ve Katz’ın 2015 yılında
yayımlanan çalışmasının metoduna benzer bir metod kullanılarak, YouTube
(www.youtube.com) arama motoruna “öğretmen” kelimesi yazılarak elde edilen ilk
üç sonuç sayfasındaki 60 video incelenmiştir. Arama sonucunda elde edilen
videolarla ilgili şu bilgiler kaydedilmiştir: video adı, URL, arama sıralaması,
videonun yüklenme tarihi, izlenim sayısı, beğenilme ve beğenilmeme sayısı.
Videoların her biri “Bu videoda öğretmen ya da öğretmen kavramı nasıl
sunulmuş? (olumsuz, tarafsız ya da
olumlu) sorusu bağlamında iki bağımsız kodlayıcı tarafından kodlanmıştır.
Sonuçlar incelenen videoların çoğunda öğretmenlerin olumsuz bir şekilde
sunulduğunu açıkça ortaya koymuştur. Hatta, öğretmenleri olumsuz bir şekilde
sunan videoların önemli bir kısmının öğretmenleri müstehcen sunduğu tespit
edilmiştir. Elde edilen sonuçlar İnternet Bilgi Eşik Bekçileri teorisi (Laidlaw,
2010) ve Gerçekliğin Sosyal İnşası teorisi (Berger & Luckmann, 1991)
ışığında tartışılmıştır. Çalışmanın sonuçlarına bağlı olarak şu tavsiyede
bulunulmuştur: Yüksek eğitim kurumlarındaki öğretmen eğitimi programları
gelecek nesil öğretmenleri yetiştirirken internette bolca rastlanan olumsuz
öğretmen imajına yönelik hazırlıklı olmaya özen göstermelidirler. Ayrıca bu
programlar medya okuryazarlığının oluşturulmasında çok önemli bir yere sahip
olan eleştirel düşünceye ağırlık vermelidir.
öğretmen algısı YouTube İnternet Bilgi Eşik Bekçileri teorisi Gerçekliğin Sosyal İnşası teorisi
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | July 25, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Issue: 12 |
If necessary, you can send an e-mail to jef.editor@gmail.com to contact the editor-in-chief.