Bu araştırmada, Türkiye’de ilkokul düzeyinde ikinci dil olarak Türkçe öğretimine yönelik çalışmalar betimleyici bir perspektifle incelenmiştir. Bu doğrultuda 127 araştırma makalesi ve lisansüstü tez betimsel içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiş, çalışmalar “eğilimleri” ve “sonuçları” açısından ayrı ayrı ele alınmıştır. Bulgular; araştırmaların 2020, 2021 ve 2023 yıllarında arttığını; genellikle mevcut yapıyı belirlemeye odaklandığını, nitel araştırma yöntemlerinin, öğretmenlerden oluşan çalışma gruplarının, veri toplama aracı olarak görüşme yönteminin, veri analizinde ise içerik analizinin sıklıkla tercih edildiğini göstermektedir. Araştırmaların çoğunluğunda belirli bir dil becerisi ele alınmamış, konular ise eğitim ortamları, öğretmen ve öğrenci özellikleri ile yenilikçi yöntemlere yoğunlaşmıştır. Araştırmaların sonuçları ise eğitim ortamlarının yapısı ve işleyişine ilişkin sonuçlar, öğretmen ve öğrenci özelliklerine ilişkin sonuçlar ve yenilikçi yaklaşım ve yöntemlere ilişkin sonuçlar olmak üzere üç başlık altında toplanmıştır. Sonuçlar, mevcut literatür ışığında tartışılmış ve alanın geleceğine yönelik öneriler getirilmiştir.
The present study reviewed research on teaching Turkish as a second language in primary schools in Türkiye using a descriptive approach. A total of 127 articles and postgraduate theses were analyzed through descriptive content analysis, with discussions about research “trends” and “results” for each study. The findings indicated that the number of publications rose in 2020, 2021, and 2023, and the studies primarily aimed to determine the current status of teaching Turkish as a second language in primary schools. These studies were conducted using qualitative research methods; the study groups included teachers, and data were collected through interviews and analyzed using content analysis. Most studies did not examine a specific language skill but focused on educational environments, characteristics of teachers and students, and innovative methods. Results of the studies were categorized as structural and functional concerning educational environments, teacher and student characteristics, and innovative approaches and methods. The present study's findings were discussed based on the literature, and several recommendations were provided for future research.
Second language teaching Turkish language instruction research trends descriptive content analysis.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Multicultural Education, Classroom Education, Inclusive Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2025 |
Submission Date | January 27, 2025 |
Acceptance Date | July 30, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 28 |
If necessary, you can send an e-mail to jef.editor@gmail.com to contact the editor-in-chief.