Nowadays, entrepreneurs are regarded as the main actors of economic growth and development. Country’s entrepreneurship potential is claimed to determine its power to compete, create innovation and capture the world market. For this reason, all the developed and developing countries try to restructure their economies and infrastructures according to this understanding and take care of new generations to transform them from being an employee to entrepreneur by promoting entrepreneurship activity. The aim of the study is to evaluate students’ aspect of entrepreneurship who is potential employees of aviation industry that have intense competition and entrance barrier. In this study, field survey method is used by applying a questionnaire, as a data collection instrument, to higher vocational school’s students short cycle studying in civil aviation programmes in Turkey to evaluate hypotheses that have been determined. Although the students who participated in the research had high entrepreneurial intentions it was understood that they needed material and theoretical support. For this reason, proposals on the content of entrepreneurship courses have been made. According to the findings obtained from the application, it has been discussed that if the entrepreneurship effort in the aviation sector will be limited to main players / businesses such as “airlines, ground services, etc.” or not.
Günümüzde girişimci, ekonomik büyüme ve kalkınmanın temel aktörü ve yönlendiricisi olarak değerlendirilmektedir. Ülkelerin sahip oldukları girişimcilik potansiyelinin rekabet edebilme, yenilik yaratabilme ve dünya piyasalarına hâkim olabilme güçlerini belirleyeceği iddia edilmektedir. Bu nedenle gelişmiş ve gelişmekte olan bütün ülkeler, ekonomilerini ve altyapılarını bu anlayış doğrultusunda yeniden yapılandırmakta ve girişimcilik faaliyetlerini teşvik ederek yeni neslin işe başvuran değil iş yaratan niteliğe bürünmesine özen göstermektedirler. Bu doğrultuda çalışmanın amacı, rekabetçiliğin çok güçlü ve sektöre girişin oldukça zor olduğu havacılık alanında faaliyette bulunması muhtemel öğrencilerin girişimcilik kavramına bakışını değerlendirebilmektir. Çalışmada saha araştırması yöntemi kullanılarak, Türkiye’de sivil havacılık eğitimi alan önlisans öğrencilerine yönelik uygulanan anket formu ile veri toplanmış ve hipotezler test edilmiştir. Araştırmaya katılan öğrencilerin girişimcilik niyetlerinin yüksek olduğu ancak maddi ve teorik desteğe ihtiyaç duydukları anlaşılmış, bu sebeple girişimcilik derslerinin içeriğine dair önerilerde bulunulmuştur. Uygulama neticesinde elde edilen bulgular ile havacılık sektöründe girişimcilik çabasının “havayolları, yer hizmetleri vb.” gibi ana oyuncular/işletmeler ile sınırlı olup olmayacağı tartışılmıştır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 6 Issue: 1 |