Research Article
BibTex RIS Cite

Viyolonsel Etütlerinin Çalışılmasına Yönelik Bir Model Önerisi: Duport No:7 Örneği

Year 2022, , 221 - 239, 30.12.2022
https://doi.org/10.52974/jena.1213379

Abstract

Bu çalışmada viyolonsel eğitiminde önemli bir yeri olan etütlerin çalışılmasına yönelik bir model önerisi ortaya konulması amaçlanmıştır. Çalışma, viyolonsel repertuvarında önemli bir yeri olan J.L. Duport 21 etüt kitabındaki 7 numaralı etüdün teknik güçlük analizi ile sınırlandırılmıştır. Araştırmada, öğrencilerin J.L. Duport 7 numaralı etüdü çalışırken karşılaştıkları zorluklar belirlenmiş, buna yönelik bir model önerisi geliştirilmeye çalışılmıştır. Çalışma betimsel ve deneysel olmak üzere iki aşamalı bir çalışmadır. Betimsel aşamada Duport 7 numaralı etüt, teknik zorluklar bakımından incelenerek betimleyici notasyon analizi yapılmış ve teknik zorlukları aşmaya yönelik alıştırmalar yazılmıştır. Deneysel aşama ise, Pamukkale Üniversitesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Ana Bilim Dalında eğitim görmekte olan 3. ve 4. sınıf bireysel çalgı dersi alan 2 viyolonsel öğrencisi ile yapılmıştır. Deneysel aşamada, yazılan alıştırmalar deney grubu üzerinde denenmiş, deney ve kontrol grubu açısından gözlemlenmiştir. Çalışma sonunda deneye katılan katılımcılar arasında deney grubu lehine anlamlı farklılıklar olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin yanlarında bir eğitmen olmadığı zamanlarda geliştirilen bu model önerisini kullanıp kendi çalıştıkları etüt ya da eserdeki zorlukları aşmak için alıştırmalar yazabilecekleri ve uygulayabilecekleri, yazdıkları bu alıştırmalar ile zorlukları daha hızlı, etkili ve kalıcı bir biçimde aşabilecekleri, bununla birlikte teknik ve müziksel çalma kalitelerinin artacağı öngörülmektedir.

References

  • Akın, Ö. (2006). Fiorillo’nun op.3/31 numaralı etüdünün analizi, GÜ. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(2), 297-310.
  • Büyüköztürk, Ş. (2020). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (28. Baskı). Pegem.
  • Duport, J. L. (2016). Duport 21 Etuden. (Ed. Grützmacher and Schulz). Peters Edition.
  • Ergün, G. (2019). Pierre rode 24 kaprisin teknik ve müzikal yönden incelenmesi sonucunda edinilen çıktılar bağlamında çalışma önerileri. [Yayımlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi]. Anadolu Üniversitesi, Eskişehir, Türkiye.
  • Ertem, A., Akın Şişman, Ö. (2021). C. czerny op. 299 17 numaralı etüdün teknik analizi, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(3), 2189-2215.
  • Gökçen, G. (2021). Yaylı çalgı icracılarının çalışma stratejilerinin incelenmesi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Kocaeli Üniversitesi, Kocaeli, Türkiye.
  • Karasar, N. (2003). Bilimsel araştırma yöntemi (13. Baskı). Nobel.
  • Özdemir, G., Dalkıran, E. (2011). Viyola öğretimine yönelik örnek etüt analizi, İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 1(2), 135-142.
  • Özmenteş, S. (2012). Relationships between daily practice time, attributions and performance level in instrument education, Procedia-Social and Behavioral Science, 46 (2012), 3141-3145. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.06.026
  • Özmenteş, S. (2013). Çalgı eğitimi alan lisans öğrencilerinin kullandıkları çalışma taktikleri, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(2), 439-453.
  • Sözer, V. (2005). Müzik ansiklopedik sözlük (4. Basım). Remzi.
  • Şişman, Ç. (2010). Eğitim fakülteleri güzel sanatlar eğitimi müzik eğitimi bölümlerinde ve devlet konservatuarlarında lisans düzeyinde yaygın olarak kullanılan viyolonsel sol el ile ilgili metotların analizi, [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir, Türkiye.
  • Tufan, E. (2004). Geleneksel makamlar kullanılarak yazılan etütlerin piyano eğitimi açısından önemi, GÜ. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 63-77.
  • Tunca, O. (2004). Popularity contest: most commonly used etude books in american colleges and universities, [Yayımlanmamış Doktora Tezi], Florida State University, Florida, United States of America.
  • Türk Dil Kurumu [TDK], (2005). TDK sözlüğü (10. Baskı). 4. Akşam Sanat Okulu Matbaası.

A Model Suggestion for Studying Cello Studies: Duport Nr:7 Example

Year 2022, , 221 - 239, 30.12.2022
https://doi.org/10.52974/jena.1213379

Abstract

In this study, it is aimed to present a model proposal for the study of etudes, which have an important place in cello education. The work is carried out by, who has an important place in the cello repertoire. It is limited to the technical difficulty analysis of study 7 in the J.L. Duport 21 study book. In the research, the difficulties encountered by the students while studying the J.L. Duport study number 7 were determined, and a model proposal was tried to be developed for this. The study is a two-stage study, descriptive and experimental. In the descriptive stage, Duport study number 7 was examined in terms of technical difficulties, descriptive notation analysis was made, and exercises were written to overcome the technical difficulties. The experimental phase, on the other hand, was carried out with 2 cello students taking individual instrument lessons in the 3rd and 4th grades, who are studying in the Music Education Department of Pamukkale University Fine Arts Education Department. In the experimental stage, the written exercises were tried on the experimental group and observed in terms of the experimental and control groups. At the end of the study, it was concluded that there were significant differences in favor of the experimental group among the participants participating in the experiment. It is predicted that students will be able to write and apply exercises to overcome the difficulties in their own study or work by using this model proposal developed when there is no instructor with them, and that with these exercises they write, they will be able to overcome the difficulties in a faster, effective, and permanent way, and their technical and musical playing quality will increase.

References

  • Akın, Ö. (2006). Fiorillo’nun op.3/31 numaralı etüdünün analizi, GÜ. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(2), 297-310.
  • Büyüköztürk, Ş. (2020). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (28. Baskı). Pegem.
  • Duport, J. L. (2016). Duport 21 Etuden. (Ed. Grützmacher and Schulz). Peters Edition.
  • Ergün, G. (2019). Pierre rode 24 kaprisin teknik ve müzikal yönden incelenmesi sonucunda edinilen çıktılar bağlamında çalışma önerileri. [Yayımlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi]. Anadolu Üniversitesi, Eskişehir, Türkiye.
  • Ertem, A., Akın Şişman, Ö. (2021). C. czerny op. 299 17 numaralı etüdün teknik analizi, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(3), 2189-2215.
  • Gökçen, G. (2021). Yaylı çalgı icracılarının çalışma stratejilerinin incelenmesi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Kocaeli Üniversitesi, Kocaeli, Türkiye.
  • Karasar, N. (2003). Bilimsel araştırma yöntemi (13. Baskı). Nobel.
  • Özdemir, G., Dalkıran, E. (2011). Viyola öğretimine yönelik örnek etüt analizi, İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 1(2), 135-142.
  • Özmenteş, S. (2012). Relationships between daily practice time, attributions and performance level in instrument education, Procedia-Social and Behavioral Science, 46 (2012), 3141-3145. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.06.026
  • Özmenteş, S. (2013). Çalgı eğitimi alan lisans öğrencilerinin kullandıkları çalışma taktikleri, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(2), 439-453.
  • Sözer, V. (2005). Müzik ansiklopedik sözlük (4. Basım). Remzi.
  • Şişman, Ç. (2010). Eğitim fakülteleri güzel sanatlar eğitimi müzik eğitimi bölümlerinde ve devlet konservatuarlarında lisans düzeyinde yaygın olarak kullanılan viyolonsel sol el ile ilgili metotların analizi, [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir, Türkiye.
  • Tufan, E. (2004). Geleneksel makamlar kullanılarak yazılan etütlerin piyano eğitimi açısından önemi, GÜ. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 63-77.
  • Tunca, O. (2004). Popularity contest: most commonly used etude books in american colleges and universities, [Yayımlanmamış Doktora Tezi], Florida State University, Florida, United States of America.
  • Türk Dil Kurumu [TDK], (2005). TDK sözlüğü (10. Baskı). 4. Akşam Sanat Okulu Matbaası.
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Çağatay Şişman 0000-0002-8481-1921

Esra Dalkıran 0000-0002-0576-6262

Publication Date December 30, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Şişman, Ç., & Dalkıran, E. (2022). Viyolonsel Etütlerinin Çalışılmasına Yönelik Bir Model Önerisi: Duport No:7 Örneği. Eğitim Ve Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 5(2), 221-239. https://doi.org/10.52974/jena.1213379

Flag Counter