The aim of this research is to determine the opinions of preservice teachers studying in the last year of different departments about root values (justice, patience, respect, responsibility, friendship, honesty, self-control, benevolence and patriotism). The sample of this study designed using the qualitative research method consists of a total of 65 pre-service teachers studying in the education faculty of a public university in the first semester of 2019-2020 academic year in the programs of "Social Studies Education (10), Pre-School Education (10), Elementary School Education (10), Science Education, Science Education (10), Psychological Counseling and Guidance Education (10), Turkish Education (10) and Mathematics Education (5”. A semi-structured interview form involving eight open-ended questions was administered to the preservice teachers. The data of the research were analyzed with content analysis. When the results of the research are evaluated in general, it can be concluded that the preservice teachers have knowledge about the root values, emphasize the importance of value education, express the use of different methods and techniques for permanent and effective teaching during value teaching, and voiced the view that a course added to the curriculum of the teaching undergraduate program concerning values will be beneficial
Bu araştırmanın amacı; farklı bölümlerin son sınıfında öğrenim görmekte olan öğretmen adaylarının kök değerlere (adalet, sabır, saygı sevgi, sorumluluk, dostluk, dürüstlük, öz denetim, yardımseverlik ve vatanseverlik) ilişkin görüşlerini belirlemektir. Nitel araştırma yöntemi ile hazırlanan bu çalışmanın çalışma grubunu, 2019-2020 eğitim-öğretim yılının birinci döneminde bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesinde öğrenim görmekte olan “Sosyal Bilgiler Eğitimi (10), Okul Öncesi Eğitimi (10), Sınıf Eğitimi (10), Fen Bilgisi Eğitimi (10), Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Eğitimi (10), Türkçe Eğitimi (10) ve Matematik Eğitimi (5)” programlarındaki son sınıf toplam 65 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Öğretmen adaylarına sekiz adet açık uçlu sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu uygulanmıştır. Araştırmanın verileri içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırmanın sonuçlarını genel olarak değerlendirdiğimizde, öğretmen adaylarının kök değerler hakkında bilgi sahibi olduğu, değer eğitiminin önemine vurgu yaptığı, değer öğretimi esnasında kalıcı ve etkili öğretim için farklı yöntem ve tekniklerinin kullanılmasını ifade ettiği ve öğretmenlik lisans programına değerlerle ilişkili eklenen dersin fayda sağlayacağı yönünde görüş bildirdikleri sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 3 Issue: 2 |