Research Article
BibTex RIS Cite

Dijital Partilerin İletişim Kanallarını Kullanma Stratejileri Üzerine Bir İnceleme

Year 2024, Volume: 4 Issue: 1, 35 - 43, 09.07.2024

Abstract

IT teknolojilerinin gelişmesiyle birlikte, tüm dünyada internet üzerinden bilgiye erişim oldukça kolaylaşmıştır. İletişimde yaşanan bu devrim, hayatın diğer birçok alanında olduğu gibi siyaset alanında da önemli etkiler ve dönüşümlere yol açmıştır. Geleneksel partilerin alışılageldik seçim kampanyaları yerine, sosyal medya platformları üzerinden yaptıkları dijital pazarlama teknikleri etkin şekilde kullanılmaya başlanmıştır. Bireylerin siyasi görüşlerini yeterince ifade edemeyen geleneksel partiler yerine dijital partiler kurmayı tercih etmeleri gibi dönüşümler küresel siyasette son yıllarda sıklıkla gözlenmektedir. Bu çerçevede hareket partileri olarak başlayan birçok siyasi eylemin internet ortamlarında örgütlenmesi ile etkileri giderek daha fazla artan dijital partiler, yakın gelecekte küresel siyasette önemli bir role sahip olacak gibi görünmektedir. Bu çalışmada dijital partilerin özelliklerinin yanında dünyada etkin şekilde faaliyet gösteren dijital partilerin iletişim kanallarını kullanma stratejileri ve dijital partilerin olumlu ve olumsuz yönleri incelenecektir.

References

  • Çakmak, F. (2014). Elektronik Demokrasi Partisi kuruldu. Anadolu Ajansı, 26.11.2014. https://www.aa.com.tr/tr/politika/elektronik-demokrasi-partisi-kuruldu/97920#
  • Dommett, K.; Fitzpatrick, J.; Mosca, L.; & Gerbaudo, P. (2020). Are digital parties the future of party organization? A symposium on the digital party: Political organization and online democracy by Paolo Gerbaudo. Italian Political Science Review, 26 March 2020, 1-14.
  • Gerbaudo, P. (2019). Digital party: Political organization and online democracy. London, Pluto Press.
  • Gerbaudo, P. (2021). Digital parties and their organizational challenges. Ephemera-theory and politics in organization, 21(2). www.ephemerajournal.org.
  • Gunther, R. & Diamond, L. (2003). Species of political parties: A new typology. Party Politics, 9(2), 167-199.
  • Işık, S. K. & Işık, A. (2021). Yeni bir siyasi parti türü olarak siyasi partiler. İstanbul Hukuk Mecmuası, 79(2), 1-26.
  • Lobera, J., & Portos, M. (2020). Decentralizing electoral campaigns? New-old parties, grassroots and digital activism. In Understanding Movement Parties Through their Communication(pp. 93-114). Routledge.
  • Lucardie, P. & Rihoux B. (2008). Chapter-1: From amature-activist to Professional-electoral parties: On the organizational transformation of green parties in western democrasies. İçinde: Green Parties in Transition-The End of Grass-roots Democracy. Ed. E.G. Frankland, P. Lucardie and B. Rihoux. Routledge Publishing Limited, 1–30.
  • Marketing Türkiye (2019). Siyasette yeni dönem: Dijital propaganda. 23 Mart 2019. https://www.marketingturkiye.com.tr/haberler/siyasette-yeni-donem-dijital-propaganda/
  • Meltwater (2023). Digital 2023 Global overview report. https://wearesocial.com/wp-content/uploads/2023/03/Digital-2023-Global-Overview-Report.pdf
  • Mercea, D. & Mosca, L. (2021). Understanding movement parties through their communication. Information Communication and Society, 24(10), 1327-1343.
  • Özmen, Y. P. (2022). Dijital Çağda Siyasal Katılım: Toplumsal Hareketler ve Siyasi Partiler. Mülkiye Dergisi, 46(3), 767-793.
  • Şen, A.F. & Şen, F. (2023). Türkiye’de Dijital Siyaset: Siyasal Partilerin Dijital Demokrasi Pratikleri. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (2), Ekim 2023, 490-509.
  • Şirvanlı, T. (2021). Siyasetin “E” hali: Dijital partiler üzerine bir değerlendirme. İçinde Dijitalleşen Dünyada Siyasal İletişim. Ed. T. Yazıcı, İ. Karlı ve Z.B. Dondurucu, Literatürk Academia, 455-463.
  • TBMM (2024). “Mehmet Emrehan Halıcı - 24. Dönem Ankara Milletvekili” (https://www.tbmm.gov.tr/milletvekili/milletvekilidetay?DonemId=f72877c2-f50a-037b-e050-007f01005610&Id=f72877c2-c1d6-037b-e050-007f01005610. Erişim Tarihi: 01.07.2024).
  • Uzunoğlu, S. (2019). Intervıew with Paolo Gerbaudo on digital parties: The era of hyper leaders and start-up parties. Journal of Cultural Studies, Faculty of Communication, Hacettepe University 2019, 6(2): 545-551.
  • Van Selm, M.; Jarkowski, N.W.; & Tsaliki, L. (2002). Political parties online: Digital democracy as reflected in three Ducth political party web sites. Communications, 27, 189-209.
  • Yıldırım, U.T. (2019). Siyasi Partilerin Teknolojik Türü Olarak E-Parti: Türkiye İçin Bir Model Önerisi, 1. Uluslararası İletişim ve Yönetim Bilimleri Kongresi 26-28 Eylül 2019.
  • Yıldırımer, A. (2022). Enformasyon çağında gözetim toplumu: Facebook Cambridge Analytica skandalı. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 6(2), Mayıs 2022, 104-112.
  • Zariç, S. (2021). İtalyan Siyasetinde Dijital Medya Destekli Sıra Dışı Bir Popülist Parti Deneyimi: Beş Yıldız Hareketi. International Journal of Social, Humanities and Administrative Sciences. 7(45), 2015-2023.

An Investigation of the Strategies of Digital Parties in Using Communication Channels

Year 2024, Volume: 4 Issue: 1, 35 - 43, 09.07.2024

Abstract

With the development of IT technologies, access to information over the internet has become much easier all over the world. This revolution in communication has led to significant effects and transformations in politics, as in many other areas of life. Instead of traditional parties’ conventional election campaigns, digital marketing techniques via social media platforms have begun to be used effectively. Transformations such as choosing to establish digital parties instead of traditional parties that cannot adequately express their political views have been frequently observed in global politics in recent years. Within this framework, digital parties, whose influence has been increasing with the organization of many political actions that started as movement parties on the internet, seem to have an important role in global politics in the near future. In this study, the characteristics of digital parties, as well as the strategies of digital parties that operate effectively in the world to use communication channels and the positive and negative aspects of digital parties will be examined.

References

  • Çakmak, F. (2014). Elektronik Demokrasi Partisi kuruldu. Anadolu Ajansı, 26.11.2014. https://www.aa.com.tr/tr/politika/elektronik-demokrasi-partisi-kuruldu/97920#
  • Dommett, K.; Fitzpatrick, J.; Mosca, L.; & Gerbaudo, P. (2020). Are digital parties the future of party organization? A symposium on the digital party: Political organization and online democracy by Paolo Gerbaudo. Italian Political Science Review, 26 March 2020, 1-14.
  • Gerbaudo, P. (2019). Digital party: Political organization and online democracy. London, Pluto Press.
  • Gerbaudo, P. (2021). Digital parties and their organizational challenges. Ephemera-theory and politics in organization, 21(2). www.ephemerajournal.org.
  • Gunther, R. & Diamond, L. (2003). Species of political parties: A new typology. Party Politics, 9(2), 167-199.
  • Işık, S. K. & Işık, A. (2021). Yeni bir siyasi parti türü olarak siyasi partiler. İstanbul Hukuk Mecmuası, 79(2), 1-26.
  • Lobera, J., & Portos, M. (2020). Decentralizing electoral campaigns? New-old parties, grassroots and digital activism. In Understanding Movement Parties Through their Communication(pp. 93-114). Routledge.
  • Lucardie, P. & Rihoux B. (2008). Chapter-1: From amature-activist to Professional-electoral parties: On the organizational transformation of green parties in western democrasies. İçinde: Green Parties in Transition-The End of Grass-roots Democracy. Ed. E.G. Frankland, P. Lucardie and B. Rihoux. Routledge Publishing Limited, 1–30.
  • Marketing Türkiye (2019). Siyasette yeni dönem: Dijital propaganda. 23 Mart 2019. https://www.marketingturkiye.com.tr/haberler/siyasette-yeni-donem-dijital-propaganda/
  • Meltwater (2023). Digital 2023 Global overview report. https://wearesocial.com/wp-content/uploads/2023/03/Digital-2023-Global-Overview-Report.pdf
  • Mercea, D. & Mosca, L. (2021). Understanding movement parties through their communication. Information Communication and Society, 24(10), 1327-1343.
  • Özmen, Y. P. (2022). Dijital Çağda Siyasal Katılım: Toplumsal Hareketler ve Siyasi Partiler. Mülkiye Dergisi, 46(3), 767-793.
  • Şen, A.F. & Şen, F. (2023). Türkiye’de Dijital Siyaset: Siyasal Partilerin Dijital Demokrasi Pratikleri. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (2), Ekim 2023, 490-509.
  • Şirvanlı, T. (2021). Siyasetin “E” hali: Dijital partiler üzerine bir değerlendirme. İçinde Dijitalleşen Dünyada Siyasal İletişim. Ed. T. Yazıcı, İ. Karlı ve Z.B. Dondurucu, Literatürk Academia, 455-463.
  • TBMM (2024). “Mehmet Emrehan Halıcı - 24. Dönem Ankara Milletvekili” (https://www.tbmm.gov.tr/milletvekili/milletvekilidetay?DonemId=f72877c2-f50a-037b-e050-007f01005610&Id=f72877c2-c1d6-037b-e050-007f01005610. Erişim Tarihi: 01.07.2024).
  • Uzunoğlu, S. (2019). Intervıew with Paolo Gerbaudo on digital parties: The era of hyper leaders and start-up parties. Journal of Cultural Studies, Faculty of Communication, Hacettepe University 2019, 6(2): 545-551.
  • Van Selm, M.; Jarkowski, N.W.; & Tsaliki, L. (2002). Political parties online: Digital democracy as reflected in three Ducth political party web sites. Communications, 27, 189-209.
  • Yıldırım, U.T. (2019). Siyasi Partilerin Teknolojik Türü Olarak E-Parti: Türkiye İçin Bir Model Önerisi, 1. Uluslararası İletişim ve Yönetim Bilimleri Kongresi 26-28 Eylül 2019.
  • Yıldırımer, A. (2022). Enformasyon çağında gözetim toplumu: Facebook Cambridge Analytica skandalı. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 6(2), Mayıs 2022, 104-112.
  • Zariç, S. (2021). İtalyan Siyasetinde Dijital Medya Destekli Sıra Dışı Bir Popülist Parti Deneyimi: Beş Yıldız Hareketi. International Journal of Social, Humanities and Administrative Sciences. 7(45), 2015-2023.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Comparative Political Movement, Political Communication
Journal Section Research Articles
Authors

Cihan Yavuz Taş 0000-0002-2211-9614

Publication Date July 9, 2024
Submission Date June 27, 2024
Acceptance Date July 7, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Taş, C. Y. (2024). Dijital Partilerin İletişim Kanallarını Kullanma Stratejileri Üzerine Bir İnceleme. Journal of Economics and Political Sciences, 4(1), 35-43.