With the popularization of
the social networks, data flow in social media environments has increased.
Increase in the number of non-structural data has increased the importance of
decision-support systems that performs automatic sentiment analysis and have the
ability to derive meaning from data. In this study, a decision support system was developed by applying text
mining and sentiment analysis techniques in order to reach more useful
information from social networks and automatically interpret the opinions of
the people about the places they planned to visit. Positive and negative
opinions are determined in real time and sentiment analysis is done
automatically. The data set that is needed to implement the text mining techniques was
collected from comments on the Foursquare social sharing platform, which allows
people to find places to eat, drink, shop or visit in any city in the world. The
reactions of the sentiment analysis methods used in English to the Turkish were
examined and a new method specific to Turkish was developed and combined with
sentiment analysis methods. Success
rates of 81,97% and 84.49% were achieved in binary and ternary classifications
respectively.
Text Mining Sentiment Analysis Social Networks Natural Language Processing Decision Support Systems
al
ağların popülerleşmesi ile birlikte sosyal medya ortamlarındaki veri akışı
artmıştır. Verinin artması, yapısal olmayan veri miktarını arttırmış,
dolayısıyla veriden anlam çıkarabilme yeteneği olan, otomatik olarak duygu
analizi yapan karar destek sistemlerinin önemi artmıştır. Bu çalışmada sosyal
ağlardan daha yararlı bilgilere ulaşmak, kişilerin bulundukları çevrede gitmeyi
planladıkları mekânlar hakkındaki görüşlerini otomatik olarak yorumlamak
amacıyla, metin madenciliği ve duygu analizi teknikleri uygulanarak bir karar
destek sistemi geliştirilmiştir. Olumlu
ve olumsuz görüşler gerçek zamanlı olarak belirlenmekte ve duygu analizleri
otomatik bir şekilde yapılmaktadır. Metin madenciliği tekniklerinin uygulanması
için gerekli olan veri setleri insanların dünya üzerinde herhangi bir şehirde
yemek, içmek, alışveriş yapmak veya ziyaret etmek için mekânları bulmalarını
sağlayan Foursquare sosyal paylaşım platformunda bulunan yorumlardan oluşturulmuştur.
İngilizce için kullanılan duygu analizi yöntemlerinin Türkçede göstereceği
tepkiler incelenmiş ve Türkçeye özel yeni bir yöntem geliştirilerek duygu
analizi metotları ile birleştirilmiştir. İkili sınıflandırmada %81,97, üçlü
sınıflandırmada ise %84,49 başarı oranı elde edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Computer Software |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 23, 2018 |
Submission Date | January 27, 2018 |
Acceptance Date | May 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |