Yıldırımın elektronik sistemler üzerindeki dolaylı etkilerini ortadan
kaldırmak ya da en aza indirgemek için başta hava olmak üzere kara ve deniz
taşıtlarının tasarımlarında yıldırım darbe riskleri göz önüne alınmaktadır. Bu
çalışmada yıldırım darbelerinin askeri alanda kullanımları yaygınlaşan silahlı
insansız hava araçları (SİHA) üzerindeki dolaylı etkileri incelenmiştir. Tipik
bir SİHA üç boyutlu olarak modellenmiş ve bilgisayar tabanlı benzetimler ile nümerik
olarak analiz edilmiştir. Yıldırım darbesi SİHA’da bulunan farklı yakalama çubuklarına
ayrı ayrı uygulanarak oluşturduğu geri dönüş darbe akımı elde edilmiştir. Geri
dönüş darbe akımının sebep olduğu elektromanyetik (EM) alan şiddeti ve yüzey
akım dağılımları bulunarak elektriksel sürekliliğe sahip olması gereken
yıldırım akım yolları belirlenmiştir. Ayrıca PEC, Alüminyum ve Karbon fiber
takviyeli kompozit ile kaplanmış SİHA’lar için geri dönüş darbe akımları
karşılaştırılmıştır.
The risks of lightning strike take into account in the
design of all vehicles on land, sea and especially air, in order to eliminate
or to minimize the indirect effects of lightning on the electronic systems. In
this study, the indirect effects of lightning strikes on the armed unmanned
aerial vehicles (UAVs), which are widely used in military fields, have been
examined. A typical armed UAV is modelled in three-dimensions and numerically analysed
with computer-based simulations. The return stroke currents generated by
separately applying the lightning strike to the different lightning rods on the
armed UAV were obtained. Lightning current paths that should have electrical
continuity were determined by computing the electromagnetic (EM) field
intensity and surface current distributions caused by the return stroke current.
In addition, return stroke currents are compared for PEC, Aluminium and Carbon
fiber reinforced composite coated armed UAVs.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Electrical Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 28, 2018 |
Submission Date | June 10, 2018 |
Acceptance Date | July 3, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |