In automotive industry, noise from the road, engine and environment are undesirable sounds which impacts the driver and passengers. In automobiles, the connection between the gear shifter mechanism and the transmission is carried out through cables and these cables go through a passage between the engine and the passenger compartment and rubber-based grommet parts are using for insulation. In this study, a phenomenon is investigated for shifter grommet parts. For using low sound transmission speed of air, air chambers are positioned perpendicular to the sound direction in insulation materials and tested with impedance tube of samples transmission loss and sound absorption coefficient. At these tests EPDM samples were used. On these samples, 2 types of air chambers with 4 mm and 6 mm diameter were considered having either 2 or 3 whole body or blind holes. Results showed that in the air chamber with 3 blind holes, test sample results are best up till 8% void in the insulation material. On the other hand, most of the test samples with holes showed better results than the one’s without the hole and the results showed that using low sound velocity of air can help to achieve better sound insulation properties in similar applications.
Sound absorption coefficient Sound transmission loss Sound insulation properties of rubbers
Otomotiv endüstrisinde yoldan, motordan ve çevreden gelen sesler kabin içi için istenmeyen sesler olup sürücü ve yolcuları etkilemektedir. Araçlarda vites kumanda mekanizması ile şanzıman arasındaki iletişim vites kabloları ile sağlanmaktadır ve bu kablolar kabinden motor bölümü tarafına açılmış olan bir açıklıktan geçerek gider. Bu açıklığın yalıtımı için grommetler kullanılmaktadır. Bu çalışmada, yalıtım için kullanılan grommet parçalar üzerinde bir fenomen incelenmiştir. Havanın düşük ses iletim hızının kullanılması için numunelere sesin geçiş yönüne yatay hava odacıkları konumlandırılmış ve empedans tüpü ile hem ses yutma katsayısı hem de iletim kaybı ölçülmüştür. Testlerde EPDM numuneler kullanılmış olup, odacıklar numunelerde 2 farklı çap da (4 ve 6 mm) ve 2 veya 3 odacık olacak şekilde oluşturulmuştur. Odacık tipleri boydan boya ve kör delik olacak şekilde iki tipte hazırlanmıştır. Sonuçlar incelendiğinde 3 adet kör delik bulunan numune en iyi sonuçları vererek, numuneler içerisindeki odacığın hacminin %8’e kadar iyi sonuç verdiğini göstermektedir. Diğer yandan, çoğu içerisine odacık açılmış numuneler hiç odacık bulunmayan referans parçaya göre daha iyi yalıtım değerleri göstermiştir. Böylelikle havanın düşük ses iletim hızından faydalanılarak benzer uygulamalarda daha iyi yalıtım sonuçları elde edilebileceği görülmüştür.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Mechanical Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 25, 2020 |
Submission Date | June 30, 2020 |
Acceptance Date | December 8, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 |