Bu çalışmada, şev yakınına oturan şerit temeller ile ilgili taşıma gücü ve stabilite analizleri yapılmıştır. Örnek deneysel model doğrultusunda, şevli kum zemin yüzeyine yerleştirilen B=0.07m genişliğinde bir şerit temel, şev tepesinden farklı mesafe oranlarında düşey yüke maruz bırakılmıştır. Analizlerde donatı kullanımının da taşıma gücüne ve güvenlik katsayısına olan etkileri incelenmiştir. Sayısal analizler, sonlu eleman yöntemine dayalı PLAXIS 3D bilgisayar programı kullanılarak yapılmıştır. Taşıma gücünün belirlenmesi amacıyla yapılan sayısal analizlerden elde edilen sonuçlar, literatürde yer alan deneylerle karşılaştırılmış ve üç boyutlu sayısal analizin taşıma gücünü tahminindeki başarısı araştırılmıştır. Temelin şev tepesinden uzaklığının ve donatı kullanımının güvenlik katsayısına olan etkisi ise parametrik olarak çalışılmıştır. Deney ve sayısal analizden elde edilen taşıma gücü sonuçlarının oldukça uyumlu olduğu görülmüş ve sonrasında yapılan parametrik çalışmada, temelin şev tepesine olan uzaklığının artması ve donatı kullanılması ile güvenlik katsayısının arttığı belirlenmiştir.
In this study, bearing capacity and stability analyses were performed about the strip footings constructed near the slope. According to the example of experimental model presented, a strip footing in the width of B=0.07m placed on the slope which consists of sandy soil was subjected to an axial load at different distances from the slope top. In the analysis, the effects of the use of reinforcement on bearing capacity and safety factor were also examined. PLAXIS 3D software based on the finite element method was employed for numerical analyses. The results obtained from the numerical analysis conducted to determine the bearing capacity were compared with the experiments in the literature, and the success of the three-dimensional numerical analysis in predicting the bearing capacity was investigated. The effect of the distance of the footing from the top of the slope and the use of reinforcement on the safety factor were studied, parametrically. It is observed that the finite element results provide a highly fit with the experimental data obtained from the literature and in the parametric study performed afterwards, it is determined that the safety factor increases with the increase of the distance ratio of the footing to the top of the slope and with using reinforcement.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Civil Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 25, 2020 |
Submission Date | August 7, 2020 |
Acceptance Date | October 31, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 |