This paper focused on the use of pumice and zeolite waste as aggregate
materials for producing lightweight asphalt concrete (AC) mixtures. The samples
having pumice,
zeolite and limestone aggregate
materials were prepared for an optimum bitumen content, optimum
Liquid Anti-strip (LAS)
additive ratio (0.4, 0.5,
0.6, 0.8, 0.9, 1.0, and 1.1 %),
and bitumen type (50/70 and 160/220) determined following
the Marshall Mixture design procedure. Then, AC mixes were prepared with
limestone used as the coarse aggregate and pumice and zeolite used as fine aggregate,
and with limestone used as the fine aggregate and pumice and zeolite used as
coarse aggregate. The stability of the mixtures was determined from the
Marshall Stability tests. Zeolite and pumice were also used as mineral filler
in AC mixtures. Optimum mineral filler ratio and physical properties were
determined. In general, pumice and zeolite aggregate mixtures gave lower stability
in comparison to limestone aggregate mixtures. These wastes can be applied as very thin wearing layer
for increasing friction, to prevent pavement layers from water infiltration,
and as overlay with 25-300 mm above old pavement. Because these
waste materials have very low weights, they can be used as wearing layer in
paving parking areas and non-heavy weight vehicle traffic in roads. The
importance of using waste materials and lightweight aggregates is to reduce the
environmental impact.
Bu çalışmada, hafif asphalt
betonu (AC) üretilmesi amacıyla pomza ve zeolit atıklarının agrega olarak
kullanımı incelenmiştir. Pomza, zeolit ve kireçtaşı agregaları ile asfalt
numuneler hazırlanmış ve optimum bitüm içeriği, optimum likit soyulma önleyici
(LAS) katkı oranı (%0.4, 0.5, 0.6, 0.8, 0.9, 1.0 ve 11) ve bitüm tipi (50/70 ve
160/220) Marshall Karışım dizaynına göre belirlenmiştir. Daha sonar, AC karışımlar,
kireçtaşı kaba agrega ve pomza ve zeolit ince agrega olarak kullanılmış ve tam
aksine kireçtaşı ince agrega ve pomza ve zeolit kaba agrega olarak
kullanılmıştır. Karışımların dayanımları Marshall Stabilite testi ile
belirlenmiştir. Ayrıca zeolit ve pomza AC karışımlarda filler olarak
kullanılmıştır. Optimum mineral filler oranı ve fiziksel özellikleri
belirlenmiştir. Genel olarak, pomza ve zeolit agrega karışımları kireçtaşı ile
kıyaslandığında düşük dayanım göstermiştir. Bu atıklar, sürtünmeyi artırmak
amacıyla ince aşınma tabakalarında, su sızıntılarını önlemek amacıyla ve eski
üstyapıların üzerine 25-300 mm kalınlığında takviye tabakası olarak
kullanılabilir. Hafif olmalarından dolayı bu malzemeler otoparklarda aşınma
tabakası olarak ve hafif trafik olan yollarda kullanılabilmektedir. Atık
malzemeler ve hafif agregaların kullanımının önemi çevresel etkileri
azaltmaktır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 29, 2018 |
Submission Date | May 11, 2017 |
Acceptance Date | March 28, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: 1 |