Bu
çalışmada; ağaç malzemeden yapılan gemi, tekne, yat gibi suyla temas eden odun
materyalinin zamanla üzerinde oluşan, biyofilm (mikrop tabakası), fouling
(kirlenme), biyofouling (biyolojik kirlenme) tabakaları anlatılmıştır. Bunun
yanı sıra ahşap gemi yapımında tercih edilen ağaç türleri ve suyla temas eden
ahşap yüzeyinde oluşan mikroorganizmalar ve biyofilm üzerinde durulmuştur.
Biyofilm oluşumu beraberinde orada bulunan bakterilerin virülens gücü gemi
personelinin sağlığını kötü yönde etkileyecektir ve aynı zamanda ahşap
materyali korozyona uğratarak mali anlamda da zarar oluşturacaktır. Bu nedenle
biyofilm, fouling, biyofouling
oluşumların engellenmesi gemi endüstrisi açısından önem arz etmektedir. Ahşap
seçiminde bütün bu doğa tahribatına karşı dayanıklılık esas alınmalıdır. Tekne
yapımında kullanılan ağaç malzeme maruz kaldığı hızlı adaptasyonu, higroskopik
özelliği, bünyesinde bulundurması gereken nem oranı ve direnç özelliklerine
göre belirlenip çalışmanın piyasada rehber olması öngörülmüştür. Bu araştırmada
gemi yapımında en uygun ahşap malzemelerin tespitine yardımcı olmak
amaçlanmıştır.
In this study; biofilm (city of microsphere), fouling (pollution), biofoiling (biological pollution) that ocur sover time, on the wood material contact with water such as a ship, boat, yacht made from wood material, layers are described. This study, focused on wood species prefered for wooden ship construction and microorganisms and biofilm formed on the wood surface in contact with water. The formation of biofilm and the presence of virulence will affect the health of the ship's personnel in the worst way and at the same time it will corrode the wood material and cause financial damage. Therefore, prevention of biofilm, fouling, biofouling formation sare important for ship industry. The choice of wood should be based on the resistance to against all this natural destruction. Rapid adaptation of wood material used in boat construction, hygroscopic property, moisture content that need to keep within, determined by resistance properties, predicted that this work will be a guide in the market. This research, aimed to help determine the most suitable wood materials for ship building.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Review Articles |
Authors | |
Publication Date | March 25, 2019 |
Submission Date | February 27, 2018 |
Acceptance Date | September 19, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 1 |