Ardgemeli beton teknolojisi, günümüz şartlarında, endüstriyel alanda sıkça kullanılan bir sistem haline gelmiştir. Özellikle, köprü üstyapı sistemlerinde, betonun sahip olduğu yüksek basınç mukavemetinden faydalanarak, çelik donatı ve halatlar yardımıyla betonun çekme gerilmeleri zaafını kapatmayı amaçlar. Bu çalışmada, köprü üstyapısı, sonlu elemanlar yöntemi metodu kullanan bilgisayar yazılımı ile modellenmiştir. Üstyapı tasarımlarına; daimi yükler, geçici yükler ve zamana bağlı yükler uygulanmıştır. Kesit gerilmelerini dengelemek amacıyla, öngerme halatları analiz modellerine yerleştirilmiştir. Seçilen halat düzeninin tasarıma etkileri kıyaslanmıştır. Sonuç olarak, “en uygun” tasarıma ulaşmak adına halat kullanımı konusu detaylı bir şekilde incelenmiştir. Elde edilen bulgular, neden-sonuç ilişkisi kapsamında değerlendirilmiştir. Sonuçların yönlendirmiş olduğu iki ana bulgu; ardgermeli köprü tabliyelerinde kullanılan öngerme kablolarının kesit gerilmelerini takip eden parabolik bir yörünge izlemesinin ve mümkün olabildiğince daha büyük çaplı tüplerin içerisinden geçirilerek, kesit yüzeylerine yakınlaştırılmasının tesirleri karşılamak adına gereken toplam çelik halat metrajını düşüreceği saptanmıştır.
In recent years, post-tensioned concrete technology has become widely used one in bridge engineering. Post tensioning system aims to use the high compressive strength of concrete and helps to resist on tension stresses with tendons and reinforcements. The aim of this paper is to study on finite element analysis of two-span post-tensioned concrete bridge decks and tendon usage. Bridge is 2-span and superstructure type is voided slab. Permanent, transient and time-dependent loading types were considered. To balance the deck section stresses, prestressing tendons were used. By iterations, post-tensioned tendons layout and types were studied. Two main results have been found that a parabolic trajectory tracing following sectional stresses of prestressing cables used in post-tensioned bridge decks and passing them through tubes of larger diameter as possible will decrease the required amount of tendon usage.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Civil Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 25, 2020 |
Submission Date | April 14, 2019 |
Acceptance Date | September 21, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 8 Issue: 4 |