This study looked into the effect of different forms of input data on the speed control of direct current (DC) motors under data-driven control (DDC). For this purpose, traditional PID and learning-based Artificial Neural Network (ANN) controllers were evaluated. DDC is a method for calculating control parameters based on input-output data without the requirement for a mathematical model of the system. In this context, five distinct types of synthetic data sets, namely step, sine, sawtooth, random, and mixed, were produced, normalized, and applied as input voltage to DC motors, with the output shaft speeds monitored. Real-time experiments were performed on the data-driven PID and ANN controllers developed with the obtained data to determine the best dataset/controller combination. The results of the real-time experiments were evaluated using performance criteria such as mean squared error, rising time, settling time, and maximum percentage overshoot. In addition, a fuzzy logic-based scaling factor prediction system was built to optimize the DC motor's control responses. The experimental results show that ANN controllers trained with learning-based strategies perform better, especially with high-diversity data sets.
Bu çalışmada, veri güdümlü kontrol (VGK) kapsamında doğru akım (DA) motorlarının hız denetiminde giriş verisi türlerinin etkisi incelenmiştir. Bu amaçla, klasik PID ve öğrenme tabanlı olarak çalışan Yapay Sinir Ağları (YSA) denetleyicileri karşılaştırılmıştır. VGK, bir sistemin matematiksel modeline ihtiyaç duymadan giriş-çıkış verilerine dayalı olarak denetim parametrelerinin hesaplanabilmesini sağlayan bir yaklaşımdır. Bu kapsamda, basamak, sinüs, testere dişi, rastgele ve karışık olmak üzere beş farklı türde sentetik veri seti üretilmiş, normalize edilerek DA motorlara giriş voltajı olarak uygulanmış ve motor milinin çıkış hızları ölçülmüştür. Toplanan veriler ile tasarlanan veri güdümlü PID ve YSA denetleyiciler en uygun veri seti/ denetleyici çiftini tespit etmek için gerçek zamanlı deneylere tabi tutulmuştur. Gerçek zamanlı deneylerden elde edilen sonuçlar, ortalama karesel hata, yükselme süresi, oturma süresi ve en yüksek yüzde aşma gibi performans ölçütleri ile değerlendirilmiştir. Ayrıca, DA motorun kontrol yanıtlarını optimize etmek amacıyla bulanık mantık tabanlı bir ölçekleme çarpanı tahmin sistemi geliştirilmiştir. Deneysel bulgular, öğrenme tabanlı stratejilerle eğitilen YSA denetleyicilerinin, özellikle yüksek çeşitlilik içeren veri setleri ile daha başarılı performans sergilediğini göstermiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Control Engineering, Mechatronics and Robotics (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 27, 2025 |
Submission Date | October 30, 2024 |
Acceptance Date | March 17, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 13 Issue: 2 |