Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2022, , 825 - 849, 10.12.2022
https://doi.org/10.31681/jetol.1146420

Abstract

Supporting Institution

ÇOMÜ Bilimsel Araştırma Projesi

Project Number

3879

Thanks

Doç.Dr.Özden ŞAHİN İZMİRLİ'ye süreçte bana yardımcı olduğu ve beni doğru yönlendirdiği için teşekkür ederim.

References

  • Akar, I., & Coskun, B. K. (2020). Exploring the relationship between creativity and cyberloafing of prospective teachers. Thinking Skills and Creativity, 38, 100724. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2020.100724
  • Akbulut, Y., Dursun, Ö. Ö., Dönmez, O., & Şahin, Y. L. (2016). In search of a measure to investigate cyberloafing in educational settings. Computers in Human Behavior, 55, 616-625. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.11.002
  • Akca, A. (2013). Okul yöneticilerinin iş dışı internet kullanımı (Siber aylaklık) davranışlarının incelenmesi (Publication 333847) [Master’s thesis, Yıldız Teknik University]. Dspace. http://dspace.yildiz.edu.tr/xmlui/handle/1/425?show=full
  • Akgün, F. (2020). Investigation of High School Students' Cyberloafing Behaviors in Classes. Education & Science/Egitim ve Bilim, 45(201).
  • Altay, D., & Özerbaş, M. A. (2020). İlkokul öğrencilerinin problemli cep telefonu kullanimlarinin farkli değişkenler açisindan incelenmesi. TÜBAV Bilim Dergisi, 13(1), 68-84. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/tubav/issue/53845/611451
  • Arabaci, I. B. (2017). Investigation faculty of education students' cyberloafing behaviors in terms of various Variables. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 16(1), 72-82.
  • Arık, M. (2016). Eğitim fakültelerinde çalışan öğretim elemanlarının sanal kaytarma düzeylerinin yordayıcısı olarak örgüt iklimi: İstanbul ili örneği (Master's thesis, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri.
  • Blanchard, A. L., & Henle, C. A. (2008). Correlates of different forms of cyberloafing: The role of norms and external locus of control. Computers in human behavior, 24(3), 1067-1084. https://doi.org/10.1016/j.chb.2007.03.008
  • Brubaker, A. T. (2006). Faculty perceptions of the impact of student laptop use in a wireless internet environment on the classroom learning environment and teaching. https://doi.org/10.17615/twzf-ay78
  • Candan, H. & İnce, M. (2016). Siber kaytarma ve örgütsel bağlilik arasindaki ilişkinin incelenmesine yönelik emniyet çalişanlari üzerine bir araştirma . Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(1), 229-235. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/niguiibfd/issue/19761/211589
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (Revised ed.). Hillsdale, NJ: Lawrence Earlbaum Associates.
  • Creswell, J. W.,(2021). Nitel araştırma yöntemleri. (6 baski: 2021) Siyasal Kitabevi.
  • Creswell, J. W., & Clark V.L.P., (2020). Karma yöntem araştırmaları tasarımı ve yürütülmesi. (4 baski: 2020) Anı Yayıncılık.
  • Çakmak, E. K., & Yaldiz, M. Bilişim teknolojileri öğretmenlerinin mesleki tükenmişlik düzeyleri ile sanal kaytarma davranişlari arasindaki ilişki düzeyi ve tükenmişlik düzeyi ile sanal kaytarma davranişlarinin farkli değişkenlere göre incelenmesi. International symposium of education and values-4 (p. 192).
  • Çınar, O., & Cinisli, Z. (2018). Beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümü öğrencilerinin siber aylaklık davranışları. Beden Eğitimi ve Spor Araştırmaları Dergisi, 10(1), 39-48. DOI: 10.30655/besad.2018.3
  • Çok, R. (2018). Üniversite öğrencilerinde çeşitli akademik değişkenlerin siber aylaklık davranışlarını yordama durumlarının incelenmesi (Publication No. 511294) [Master’s Thesis, İnönü University]. Abacus. http://abakus.inonu.edu.tr/xmlui/handle/11616/9127
  • Çok, R., & Kutlu, M. (2018). Üniversite öğrencilerin ders esnasında ders dışı internet kullanım davranışları ile akademik güdülenme düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. The Journal of International Lingual Social and Educational Sciences, 4(1), 1-21.
  • Demb, A., Erickson, D., & Hawkins-Wilding, S. (2004). The laptop alternative: Student reactions and strategic implications. Computers & Education, 43(4), 383-401. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2003.08.008
  • Demir, Ö., & Seferoğlu, S. S. (2016). Bilgi okuryazarlığı, internet bağımlılığı, sanal aylaklık ve çeşitli diğer değişkenlerin sanal zorbalık ile ilişkisinin incelenmesi. Online Journal of Technology Addiction and Cyberbullying, 3(1), 1-26. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/ojtac/issue/24675/260969
  • Derin, N., & Gökçe, S. G. (2016). Are cyberloafers also innovators?: A study on the relationship between cyberloafing and innovative work behavior. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 235, 694-700. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2016.11.070
  • Doğusoy, B., Sevinç, M., & Ergün, H. (2020). Öğretmen Adaylarının Siber Aylaklık Davranışlarının Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(3), 1321-1332. https://doi.org/10.24106/kefdergi.3898
  • Durak, H., & Seferoğlu, S. S. (2016). Türkiye'de sosyal medya okuryazarliği ve sosyal ağ kullanim örüntülerinin incelenmesi. Journal of International Social Research, 9(46).
  • Dursun, O. O., Donmez, O., & Akbulut, Y. (2018). Predictors of cyberloafing among preservice information technology teachers. Contemporary Educational Technology, 9(1), 22-41. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/cet/issue/34282/378820
  • Galluch, P. A., & Thatcher, J. B. (2007). Maladaptive vs. adaptive use of internet applications in the classroom: a test of competing models. In Proceedings of the 2007 southern association for information systems conference (pp. 9-10).
  • Garrett, R. K., & Danziger, J. N. (2008). Disaffection or expected outcomes: Understanding personal Internet use during work. Journal of Computer-Mediated Communication, 13(4), 937-958.
  • Genç, E. & Aydoğan, E. (2016). İşyerinde sanal tembellik davranişi ve etkin zaman yönetimi ilişkisi: bir kamu kurumunda araştirma. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(2), 558-571. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/gaziuiibfd/issue/28287/300476
  • George, D., & Mallery, P. (2010). SPSS for Windows step by step. A simple study guide and reference (10. Baskı). GEN, Boston, MA: Pearson Education, Inc, 10.
  • Gezgin, D. M., Arslantaş, T. K., & Şumuer, E. (2018). Meslek lisesi öğrencilerinin siber aylaklik düzeyinin farkli değişkenlere göre incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 19(2), 408-424. https://doi.org/10.12984/egeefd.344675
  • Gezgin, D., & Sarsar, F. (2020). Böte bölümünde öğrenim gören öğrencilerin siber aylaklik nedenlerine ait görüşleri: bir karma yöntem çalışması. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 24(1), 243-256.
  • Giles, C. (2016). Undergraduate students' perceptions of cyberloafing.
  • Gökçearslan, Ş. , Karademir Coşkun, T. & Şahin, S. (2019). Öğretmen Adayı Bilgi ve İletişim Teknolojisi Yeterlikleri Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27 (4), 1435-1444. https://doi.org/10.24106/kefdergi.2828
  • Gözümi, A. İ. C., Erkul, R., & Aksoy, N. (2020). Use of Smartphones in Class: Examining the Relationship between M-Learning Readiness, Cyberloafing, Nomophobia and Addiction Variables. International Journal of Progressive Education, 16(6), 94-120. https://doi.org/10.29329/ijpe.2020.280.6
  • Gülnar, M., & Ünsal, H. (2020). A study on the smart phone cyberloafing activities of university students in Turkey. International Journal of Science and Education, 3(2), 92-100. https://doi.org/10.47477/ubed.766531
  • İşgüzar, S., & Ayden, C. (2017). Siber aylaklık üzerine değerlendirmeler: toplu bir bakış. In 4th International Regional Development Conference (IRDC’2017), 21-23 September 2017, Tunceli/TURKEY.
  • Kalaycı, E. (2010). Üniversite öğrencilerinin siber aylaklık davranışları ile öz düzenleme stratejileri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Publication No. 263308946) [Master’s Thesis, Hacettepe University]. Researchgate.
  • Karakullukçu, Ö. F. (2020). Öğretmen adaylarının boş zaman tutumlarının incelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 18 (1), 264-272. https://doi.org/10.33689/spormetre.675690
  • Kesici, A. ve Tunç, NF (2018). Üniversite Öğrencilerine Yönelik Dijital Bağımlılık Ölçeğinin Geliştirilmesi: Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması. Evrensel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6 (1), 91-98.
  • Kim, S. J., & Byrne, S. (2011). Conceptualizing personal web usage in work contexts: A preliminary framework. Computers in Human Behavior, 27(6), 2271-2283. https://doi.org/10.1016/j.chb.2011.07.006
  • King, B. J. (2007). Employee Use of the Internet and Acceptable Use Policies in the Academic Workplace: Controlling Abuse while Creating Culture. https://dc.etsu.edu/etd/2161/
  • Knight, R. M. (2017). Academic cyberloafing: A study of perceptual and behavioral differences on in-class cyberloafing among undergraduate students (Order No. 10610366). Available from ProQuest Dissertations & Theses Global. (1914685936). Retrieved from https://www.proquest.com/dissertations-theses/academic-cyberloafing-study-perceptual-behavioral/docview/1914685936/se-2?accountid=15572
  • Koay, K.-Y. and Soh, P. C.-H. (2018). Does cyberloafing really harm employees’ work performance? : an overview’. Proceedings of the Twelfth International Conference on
  • Management Science and Engineering Management, p. 12. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-319-93351-1_71.
  • Lee, L., Chen, D. T., Li, J. Y., & Lin, T. B. (2015). Understanding new media literacy: The development of a measuring instrument. Computers & Education, 85, 84-93. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2015.02.006
  • Lim, V. K. (2002). The IT way of loafing on the job: Cyberloafing, neutralizing and organizational justice. Journal of organizational behavior: the international journal of industrial, occupational and Organizational Psychology and Behavior, 23(5), 675-694. https://doi.org/10.1002/job.161
  • Lim, V. K., & Teo, T. S. (2005). Prevalence, perceived seriousness, justification and regulation of cyberloafing in Singapore: An exploratory study. Information & Management, 42(8), 1081-1093. https://doi.org/10.1016/j.im.2004.12.002
  • Ngowella, G. D., Loua, L. R., & Suharnomo, S. (2022). A Review on Cyberloafing: The Effects of Social Platforms on Work Performance. Asia Pacific Fraud Journal, 7(1), 27-39. http://apfjournal.or.id/index.php/apf/article/view/249/229
  • Nwakaego, O. F., & Angela, O. I. (2018). The influence of cyberloafing on library and information studies students at the University of Ibadan, Nigeria. Journal of Educational Research and Review, 6(3), 54-60.
  • Örücü, E., & Yıldız, H. (2014). İşyerinde kişisel internet ve teknoloji kullanımı: Sanal kaytarma.
  • Özdamli, F., & Ercag, E. (2021). Cyberloafing among university students. TEM Journal, 10(1), 421-426. https://doi.org/10.18421/TEM101-53
  • Özek, M. B. (2018). Ortaokul Öğrencilerinin Sanal Ortamları Kullanımlarına İlişkin Görüşleri. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(2), 301-314.
  • Özkalp, E., Aydın, U., & Tekeli, S. (2012). Sapkın örgütsel davranışlar ve çalışma yaşamında yeni bir olgu: Sanal kaytarma (cyberloafing) ve iş ilişkilerine etkileri. Çimento İşveren Sendikası Dergisi, 26(2), 18-33.
  • Özsoy, S., Gelen, N. K., Kandaş, N. T., Tabuk, M. E., & Görün, L. (2014). Lise ve üniversite öğrencilerinin spor medyasını izleme ve bahis oyunu oynama alışkanlıkları. Erciyes İletişim Dergisi. http://acikerisim.ibu.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/20.500.12491/1560/selami-ozsoy.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Pehlivanoğlu, M. K., & Duru, N. (2015). Email encryption using RC4 algorithm. International Journal of Computer Applications, 975, 8887.
  • Pindek, S., Krajcevska, A., & Spector, P. E. (2018). Cyberloafing as a coping mechanism: Dealing with workplace boredom. Computers in Human Behavior, 86, 147-152. https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.04.040
  • Rana, N. P., Slade, E., Kitching, S., & Dwivedi, Y. K. (2019). The IT way of loafing in class: Extending the theory of planned behavior (TPB) to understand students’ cyberslacking intentions. Computers in Human Behavior, 101, 114-123.
  • Rykard, K. S. (2020). Digital Distractions: Using Action Research to Explore Students’ Behaviors, Motivations, and Perceptions of Cyberslacking in a Suburban High School (Publication 27744207) [Doctoral dissertation, University of South Carolina]. Proquest. https://www.proquest.com/docview/2428561002?pq-origsite=gscholar&fromopenview=true
  • Seçkin, Z., & Kerse, G. (2017). Üniversite öğrencilerinin sanal kaytarma davranışları ve bu davranışların çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Ampirik bir araştırma. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(1), 89-110.
  • Sert, U. (2021). Üniversite öğrencilerinin eğitim ortamlarında siber aylaklık ve dijital oyun bağımlılık düzeyleriyle ilgili yordayıcı ilişkilerin incelenmesi (Master's thesis, Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü).
  • Serttaş, O., & Şimşek, G. (2017). Konaklama işletmelerinde siber aylaklık: çalışanların demografik özellikleri ile siber aylaklıkları üzerine bir araştırma. Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 3(1), 20-34. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/uiibd/issue/27470/269450
  • Setiawan, W. Y. (2019). The Impact of Cyber-slacking on Accounting Students' Academic Performance: A Preliminary Study. Review of Integrative Business and Economics Research, 8, 352. http://sibresearch.org/uploads/3/4/0/9/34097180/riber_8-s2_32_h18-135_352-359.pdf
  • Sevinç, M. (2021). Ortaöğretim öğrencilerinin akıllı telefon bağımlılığı, bilişsel kapılma ve siber aylaklık etkinlik düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi (Publication No. 698161) [Master’s thesis, Mersin Universtiy].
  • Sidekli, S., & Avaroğulları, M. (2013). Facebook: sosyal bilgiler öğretiminde yeni bir yöntem. Cumhuriyet İnternational Journal of Education, 2(2), 145-154. http://cije.cumhuriyet.edu.tr/en/download/article-file/48650
  • Starks, H., & Brown Trinidad, S. (2007). Choose your method: A comparison of phenomenology, discourse analysis, and grounded theory. Qualitative health research, 17(10), 1372-1380. https://doi.org/10.1177/1049732307307031
  • Şenel, S., Günaydın, S., Sarıtaş, M. T., & Çiğdem, H. (2019). Üniversite öğrencilerinin siber aylaklık seviyelerini yordayan faktörler. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(1), 95-105. https://doi.org/10.24106/kefdergi.2376
  • Şumuer, E., Gezgin, D. M., & YILDIRIM, S. (2018). Üniversite öğrencilerinin ders sırasında öğretim amacı dışında mobil telefon kullanımına etki eden faktörlerin incelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 8(4), 7-19. https://doi.org/10.19126/suje.378459
  • Tabachnick, B. G., Fidell, L. S., & Ullman, J. B. (2007). Using multivariate statistics (Vol. 5, pp. 481-498). Boston, MA: pearson.
  • Tanrıverdi, Ö. (2017). Ergenlerin bilişsel kapılma düzeyleri ile siber aylaklık etkinlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Publication No. 327728191) [Master’s thesis, Marmara University]. Researchgate. https://www.researchgate.net/publication/327728191_Ergenlerin_Demografik_Ozelliklerine_Gore_Bilissel_Kapilma_ve_Siber_Aylaklik_Etkinlik_Duzeylerinin_Incelenmesi/stats
  • Tanrıverdi, Ö., & Karaca, F. (2018). Ergenlerin demografik özelliklerine göre bilişsel kapılma ve siber aylaklık etkinlik düzeylerinin incelenmesi. Addicta: The Turkish Journal on Addiction, 5(2), 285-315.
  • Tatlı, Y. (2019). Öğretmen adaylarinin siber aylaklık davranışları ve nedenlerinin incelenmesi (Publication No. 586747) [Master’s thesis, Çukurova University].
  • Tatli, Y. T., & Sadik, F. (2021). Teacher Candidates' Cyberloafing Behaviors in Terms of Different Variables. European Journal of Educational Sciences, 8(3), 81-100.
  • Taylan, H. H., & Işık, M. (2015). Sakarya’da ortaokul ve lise öğrencilerinde internet bağımlılığı. Turkish Studies-International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(6), 855-874. https://www.guvenliweb.org.tr/dosya/KZ1CS.pdf
  • Tektas, N. (2014). Üniversite öğrencilerinin sosyal ağlari kullanimlarina yönelik bir araştirma. Tarih Okulu Dergisi, 2014(XVII). https://doi.org/10.14225/Joh474
  • Tercan, İ., Sakarya, S., & Çoklar, A. N. (2012). Çocuklarin gözüyle onlarin internet kullanim profilleri ve ailelerin getirdiği sinirlamalar: anamur ilçe örneği. Education Sciences, 7(1), 305-312. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/nwsaedu/issue/19817/211999
  • Toker, S., & Baturay, M. H. (2021). Factors affecting cyberloafing in computer laboratory teaching settings. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 18(1), 1-24. https://doi.org/10.1186/s41239-021-00250-5
  • Türkiye İstatistik Kurumu. (2021, Ağustos 26). Hanehalkı bilişim teknolojileri (bt) kullanım araştırması. Tüik. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2021-37437
  • Türkiye İstatistik Kurumu. (2021, Aralık 21). Çocuklarda bilişim teknolojileri kullanım araştırması. Tüik. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Cocuklarda-Bilisim-Teknolojileri-Kullanim-Arastirmasi-2021-41132
  • Üçer, N. (2016). Kullanımlar Ve Doyumlar Yaklaşımı Bağlamında Gençlerin Sosyal Media Kullanımına Yönelik Niteliksel Bir Araştırma. Global Media Journal: Turkish Edition, 6(12).
  • Ünal, Ö. F., & Tekdemir, S. (2015). Sanal kaytarma: Bir kamu kurumunda ampirik bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 20(2), 95-118. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/sduiibfd/issue/20811/222587
  • Van Doorn, O. N. (2011). Cyberloafing: A multi-dimensional construct placed in a theoretical framework. [Unpublished Master’s thesis]. ON Eindhoven University of Technology The Netherlands.
  • Varol, F., & Yıldırım, E. (2019). Cyberloafing in higher education: Reasons and suggestions from students’ perspectives. Technology, Knowledge and Learning, 24(1), 129-142. https://doi.org/10.1007/s10758-017-9340-1
  • Yaman, F., Çubukçu, A., Küçükali, M., & Yurdakul, I. K. (2020). Ortaokul ve lise öğrencilerinin sosyal medya kullanımı ve dijital oyun oynama durumları. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 160-174. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/sakaefd/issue/57931/706209
  • Yazgan, Ç. Ü., & Yıldırım, A. F. (2020). Üniversite gençliğinde internet bağımlılığı ve derslerde siber aylaklık davranışları. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 8(Özel Sayı), 5-29. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/genclikarastirmalari/issue/59468/726569
  • Yıldırım, A., & Simsek, H. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (12 baski: 2021). Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, A. B. (2017). Lisansüstü öğrencilerinin siber aylaklik düzeylerinin çeşitli değişkenler açisindan incelenmesi: karma bir çalişma. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 113-134. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/kefad/issue/59416/853308
  • Yılmaz, R., Yurdugül, H. (2018). Cyberloafing in IT classrooms: exploring the role of the psycho-social environment in the classroom, attitude to computers and computing courses, motivation and learning strategies. J Comput High Educ 30, 530–552. https://doi.org/10.1007/s12528-018-9184-2
  • Yılmazsoy, B., & Kahraman, M. (2017). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılığı ile sosyal medyayı eğitsel amaçlı kullanımları arasındaki ilişkinin incelenmesi: Facebook örneği. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 6(1), 9-20.
  • Yörük, B. Ö., & Taylan, Ö. Ü. H. H. (2018). Ortaokul ve lise öğrencilerinde problemli internet kullanimi ve sosyal hizmet müdahalesi. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS7597
  • Wu, J., Mei, W., Liu, L., & Ugrin, J. C. (2020). The bright and dark sides of social cyberloafing: Effects on employee mental health in China. Journal of Business Research, 112, 56-64. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.02.043

Research on the cyberloafing levels of middle school students

Year 2022, , 825 - 849, 10.12.2022
https://doi.org/10.31681/jetol.1146420

Abstract

The aim of this study was to examine the cyberloafing behaviors of middle school students during the lesson or while studying. Within the scope of this aim, cyberloafing levels of middle school students were examined by comparing them with the web platforms they use. For this research; which was modelled with explanatory sequential mixed pattern, one of the mixed methods, 355 middle school students were selected through the convenient sampling method that is one of the purposive sampling methods. 24 students were interviewed for the qualitative part of the study. Quantitative data were collected via Personal Information Form, Cyberloafing Activities Scale; and qualitative data were collected via Semi-Structured İnterview Form. The data were analyzed using SPSS 22.0 program and content analysis. When the findings were examined, it was observed that the cyberloafing levels of middle school students were low. However, it was determined that students perform moderate cyberloafing in the "accessing content" and "sharing" sub-dimensions within the scope of the sub-dimensions of cyberloafing. It was observed that the cyberloafing behaviors of the students vary significantly in terms of their age, gender, and grade level. It was observed that middle school students mostly watch videos, listen to music, download applications, texting friends, etc., and perform cyberloafing on music websites, TV series websites, movie websites, YouTube, Instagram, and social media. In order to decrease the cyberloafing behaviors of middle school students, various suggestions were made, including the cooperation of parents and teachers.

Project Number

3879

References

  • Akar, I., & Coskun, B. K. (2020). Exploring the relationship between creativity and cyberloafing of prospective teachers. Thinking Skills and Creativity, 38, 100724. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2020.100724
  • Akbulut, Y., Dursun, Ö. Ö., Dönmez, O., & Şahin, Y. L. (2016). In search of a measure to investigate cyberloafing in educational settings. Computers in Human Behavior, 55, 616-625. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.11.002
  • Akca, A. (2013). Okul yöneticilerinin iş dışı internet kullanımı (Siber aylaklık) davranışlarının incelenmesi (Publication 333847) [Master’s thesis, Yıldız Teknik University]. Dspace. http://dspace.yildiz.edu.tr/xmlui/handle/1/425?show=full
  • Akgün, F. (2020). Investigation of High School Students' Cyberloafing Behaviors in Classes. Education & Science/Egitim ve Bilim, 45(201).
  • Altay, D., & Özerbaş, M. A. (2020). İlkokul öğrencilerinin problemli cep telefonu kullanimlarinin farkli değişkenler açisindan incelenmesi. TÜBAV Bilim Dergisi, 13(1), 68-84. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/tubav/issue/53845/611451
  • Arabaci, I. B. (2017). Investigation faculty of education students' cyberloafing behaviors in terms of various Variables. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 16(1), 72-82.
  • Arık, M. (2016). Eğitim fakültelerinde çalışan öğretim elemanlarının sanal kaytarma düzeylerinin yordayıcısı olarak örgüt iklimi: İstanbul ili örneği (Master's thesis, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri.
  • Blanchard, A. L., & Henle, C. A. (2008). Correlates of different forms of cyberloafing: The role of norms and external locus of control. Computers in human behavior, 24(3), 1067-1084. https://doi.org/10.1016/j.chb.2007.03.008
  • Brubaker, A. T. (2006). Faculty perceptions of the impact of student laptop use in a wireless internet environment on the classroom learning environment and teaching. https://doi.org/10.17615/twzf-ay78
  • Candan, H. & İnce, M. (2016). Siber kaytarma ve örgütsel bağlilik arasindaki ilişkinin incelenmesine yönelik emniyet çalişanlari üzerine bir araştirma . Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(1), 229-235. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/niguiibfd/issue/19761/211589
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (Revised ed.). Hillsdale, NJ: Lawrence Earlbaum Associates.
  • Creswell, J. W.,(2021). Nitel araştırma yöntemleri. (6 baski: 2021) Siyasal Kitabevi.
  • Creswell, J. W., & Clark V.L.P., (2020). Karma yöntem araştırmaları tasarımı ve yürütülmesi. (4 baski: 2020) Anı Yayıncılık.
  • Çakmak, E. K., & Yaldiz, M. Bilişim teknolojileri öğretmenlerinin mesleki tükenmişlik düzeyleri ile sanal kaytarma davranişlari arasindaki ilişki düzeyi ve tükenmişlik düzeyi ile sanal kaytarma davranişlarinin farkli değişkenlere göre incelenmesi. International symposium of education and values-4 (p. 192).
  • Çınar, O., & Cinisli, Z. (2018). Beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümü öğrencilerinin siber aylaklık davranışları. Beden Eğitimi ve Spor Araştırmaları Dergisi, 10(1), 39-48. DOI: 10.30655/besad.2018.3
  • Çok, R. (2018). Üniversite öğrencilerinde çeşitli akademik değişkenlerin siber aylaklık davranışlarını yordama durumlarının incelenmesi (Publication No. 511294) [Master’s Thesis, İnönü University]. Abacus. http://abakus.inonu.edu.tr/xmlui/handle/11616/9127
  • Çok, R., & Kutlu, M. (2018). Üniversite öğrencilerin ders esnasında ders dışı internet kullanım davranışları ile akademik güdülenme düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. The Journal of International Lingual Social and Educational Sciences, 4(1), 1-21.
  • Demb, A., Erickson, D., & Hawkins-Wilding, S. (2004). The laptop alternative: Student reactions and strategic implications. Computers & Education, 43(4), 383-401. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2003.08.008
  • Demir, Ö., & Seferoğlu, S. S. (2016). Bilgi okuryazarlığı, internet bağımlılığı, sanal aylaklık ve çeşitli diğer değişkenlerin sanal zorbalık ile ilişkisinin incelenmesi. Online Journal of Technology Addiction and Cyberbullying, 3(1), 1-26. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/ojtac/issue/24675/260969
  • Derin, N., & Gökçe, S. G. (2016). Are cyberloafers also innovators?: A study on the relationship between cyberloafing and innovative work behavior. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 235, 694-700. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2016.11.070
  • Doğusoy, B., Sevinç, M., & Ergün, H. (2020). Öğretmen Adaylarının Siber Aylaklık Davranışlarının Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(3), 1321-1332. https://doi.org/10.24106/kefdergi.3898
  • Durak, H., & Seferoğlu, S. S. (2016). Türkiye'de sosyal medya okuryazarliği ve sosyal ağ kullanim örüntülerinin incelenmesi. Journal of International Social Research, 9(46).
  • Dursun, O. O., Donmez, O., & Akbulut, Y. (2018). Predictors of cyberloafing among preservice information technology teachers. Contemporary Educational Technology, 9(1), 22-41. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/cet/issue/34282/378820
  • Galluch, P. A., & Thatcher, J. B. (2007). Maladaptive vs. adaptive use of internet applications in the classroom: a test of competing models. In Proceedings of the 2007 southern association for information systems conference (pp. 9-10).
  • Garrett, R. K., & Danziger, J. N. (2008). Disaffection or expected outcomes: Understanding personal Internet use during work. Journal of Computer-Mediated Communication, 13(4), 937-958.
  • Genç, E. & Aydoğan, E. (2016). İşyerinde sanal tembellik davranişi ve etkin zaman yönetimi ilişkisi: bir kamu kurumunda araştirma. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(2), 558-571. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/gaziuiibfd/issue/28287/300476
  • George, D., & Mallery, P. (2010). SPSS for Windows step by step. A simple study guide and reference (10. Baskı). GEN, Boston, MA: Pearson Education, Inc, 10.
  • Gezgin, D. M., Arslantaş, T. K., & Şumuer, E. (2018). Meslek lisesi öğrencilerinin siber aylaklik düzeyinin farkli değişkenlere göre incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 19(2), 408-424. https://doi.org/10.12984/egeefd.344675
  • Gezgin, D., & Sarsar, F. (2020). Böte bölümünde öğrenim gören öğrencilerin siber aylaklik nedenlerine ait görüşleri: bir karma yöntem çalışması. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 24(1), 243-256.
  • Giles, C. (2016). Undergraduate students' perceptions of cyberloafing.
  • Gökçearslan, Ş. , Karademir Coşkun, T. & Şahin, S. (2019). Öğretmen Adayı Bilgi ve İletişim Teknolojisi Yeterlikleri Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27 (4), 1435-1444. https://doi.org/10.24106/kefdergi.2828
  • Gözümi, A. İ. C., Erkul, R., & Aksoy, N. (2020). Use of Smartphones in Class: Examining the Relationship between M-Learning Readiness, Cyberloafing, Nomophobia and Addiction Variables. International Journal of Progressive Education, 16(6), 94-120. https://doi.org/10.29329/ijpe.2020.280.6
  • Gülnar, M., & Ünsal, H. (2020). A study on the smart phone cyberloafing activities of university students in Turkey. International Journal of Science and Education, 3(2), 92-100. https://doi.org/10.47477/ubed.766531
  • İşgüzar, S., & Ayden, C. (2017). Siber aylaklık üzerine değerlendirmeler: toplu bir bakış. In 4th International Regional Development Conference (IRDC’2017), 21-23 September 2017, Tunceli/TURKEY.
  • Kalaycı, E. (2010). Üniversite öğrencilerinin siber aylaklık davranışları ile öz düzenleme stratejileri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Publication No. 263308946) [Master’s Thesis, Hacettepe University]. Researchgate.
  • Karakullukçu, Ö. F. (2020). Öğretmen adaylarının boş zaman tutumlarının incelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 18 (1), 264-272. https://doi.org/10.33689/spormetre.675690
  • Kesici, A. ve Tunç, NF (2018). Üniversite Öğrencilerine Yönelik Dijital Bağımlılık Ölçeğinin Geliştirilmesi: Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması. Evrensel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6 (1), 91-98.
  • Kim, S. J., & Byrne, S. (2011). Conceptualizing personal web usage in work contexts: A preliminary framework. Computers in Human Behavior, 27(6), 2271-2283. https://doi.org/10.1016/j.chb.2011.07.006
  • King, B. J. (2007). Employee Use of the Internet and Acceptable Use Policies in the Academic Workplace: Controlling Abuse while Creating Culture. https://dc.etsu.edu/etd/2161/
  • Knight, R. M. (2017). Academic cyberloafing: A study of perceptual and behavioral differences on in-class cyberloafing among undergraduate students (Order No. 10610366). Available from ProQuest Dissertations & Theses Global. (1914685936). Retrieved from https://www.proquest.com/dissertations-theses/academic-cyberloafing-study-perceptual-behavioral/docview/1914685936/se-2?accountid=15572
  • Koay, K.-Y. and Soh, P. C.-H. (2018). Does cyberloafing really harm employees’ work performance? : an overview’. Proceedings of the Twelfth International Conference on
  • Management Science and Engineering Management, p. 12. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-319-93351-1_71.
  • Lee, L., Chen, D. T., Li, J. Y., & Lin, T. B. (2015). Understanding new media literacy: The development of a measuring instrument. Computers & Education, 85, 84-93. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2015.02.006
  • Lim, V. K. (2002). The IT way of loafing on the job: Cyberloafing, neutralizing and organizational justice. Journal of organizational behavior: the international journal of industrial, occupational and Organizational Psychology and Behavior, 23(5), 675-694. https://doi.org/10.1002/job.161
  • Lim, V. K., & Teo, T. S. (2005). Prevalence, perceived seriousness, justification and regulation of cyberloafing in Singapore: An exploratory study. Information & Management, 42(8), 1081-1093. https://doi.org/10.1016/j.im.2004.12.002
  • Ngowella, G. D., Loua, L. R., & Suharnomo, S. (2022). A Review on Cyberloafing: The Effects of Social Platforms on Work Performance. Asia Pacific Fraud Journal, 7(1), 27-39. http://apfjournal.or.id/index.php/apf/article/view/249/229
  • Nwakaego, O. F., & Angela, O. I. (2018). The influence of cyberloafing on library and information studies students at the University of Ibadan, Nigeria. Journal of Educational Research and Review, 6(3), 54-60.
  • Örücü, E., & Yıldız, H. (2014). İşyerinde kişisel internet ve teknoloji kullanımı: Sanal kaytarma.
  • Özdamli, F., & Ercag, E. (2021). Cyberloafing among university students. TEM Journal, 10(1), 421-426. https://doi.org/10.18421/TEM101-53
  • Özek, M. B. (2018). Ortaokul Öğrencilerinin Sanal Ortamları Kullanımlarına İlişkin Görüşleri. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(2), 301-314.
  • Özkalp, E., Aydın, U., & Tekeli, S. (2012). Sapkın örgütsel davranışlar ve çalışma yaşamında yeni bir olgu: Sanal kaytarma (cyberloafing) ve iş ilişkilerine etkileri. Çimento İşveren Sendikası Dergisi, 26(2), 18-33.
  • Özsoy, S., Gelen, N. K., Kandaş, N. T., Tabuk, M. E., & Görün, L. (2014). Lise ve üniversite öğrencilerinin spor medyasını izleme ve bahis oyunu oynama alışkanlıkları. Erciyes İletişim Dergisi. http://acikerisim.ibu.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/20.500.12491/1560/selami-ozsoy.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Pehlivanoğlu, M. K., & Duru, N. (2015). Email encryption using RC4 algorithm. International Journal of Computer Applications, 975, 8887.
  • Pindek, S., Krajcevska, A., & Spector, P. E. (2018). Cyberloafing as a coping mechanism: Dealing with workplace boredom. Computers in Human Behavior, 86, 147-152. https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.04.040
  • Rana, N. P., Slade, E., Kitching, S., & Dwivedi, Y. K. (2019). The IT way of loafing in class: Extending the theory of planned behavior (TPB) to understand students’ cyberslacking intentions. Computers in Human Behavior, 101, 114-123.
  • Rykard, K. S. (2020). Digital Distractions: Using Action Research to Explore Students’ Behaviors, Motivations, and Perceptions of Cyberslacking in a Suburban High School (Publication 27744207) [Doctoral dissertation, University of South Carolina]. Proquest. https://www.proquest.com/docview/2428561002?pq-origsite=gscholar&fromopenview=true
  • Seçkin, Z., & Kerse, G. (2017). Üniversite öğrencilerinin sanal kaytarma davranışları ve bu davranışların çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Ampirik bir araştırma. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(1), 89-110.
  • Sert, U. (2021). Üniversite öğrencilerinin eğitim ortamlarında siber aylaklık ve dijital oyun bağımlılık düzeyleriyle ilgili yordayıcı ilişkilerin incelenmesi (Master's thesis, Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü).
  • Serttaş, O., & Şimşek, G. (2017). Konaklama işletmelerinde siber aylaklık: çalışanların demografik özellikleri ile siber aylaklıkları üzerine bir araştırma. Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 3(1), 20-34. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/uiibd/issue/27470/269450
  • Setiawan, W. Y. (2019). The Impact of Cyber-slacking on Accounting Students' Academic Performance: A Preliminary Study. Review of Integrative Business and Economics Research, 8, 352. http://sibresearch.org/uploads/3/4/0/9/34097180/riber_8-s2_32_h18-135_352-359.pdf
  • Sevinç, M. (2021). Ortaöğretim öğrencilerinin akıllı telefon bağımlılığı, bilişsel kapılma ve siber aylaklık etkinlik düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi (Publication No. 698161) [Master’s thesis, Mersin Universtiy].
  • Sidekli, S., & Avaroğulları, M. (2013). Facebook: sosyal bilgiler öğretiminde yeni bir yöntem. Cumhuriyet İnternational Journal of Education, 2(2), 145-154. http://cije.cumhuriyet.edu.tr/en/download/article-file/48650
  • Starks, H., & Brown Trinidad, S. (2007). Choose your method: A comparison of phenomenology, discourse analysis, and grounded theory. Qualitative health research, 17(10), 1372-1380. https://doi.org/10.1177/1049732307307031
  • Şenel, S., Günaydın, S., Sarıtaş, M. T., & Çiğdem, H. (2019). Üniversite öğrencilerinin siber aylaklık seviyelerini yordayan faktörler. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(1), 95-105. https://doi.org/10.24106/kefdergi.2376
  • Şumuer, E., Gezgin, D. M., & YILDIRIM, S. (2018). Üniversite öğrencilerinin ders sırasında öğretim amacı dışında mobil telefon kullanımına etki eden faktörlerin incelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 8(4), 7-19. https://doi.org/10.19126/suje.378459
  • Tabachnick, B. G., Fidell, L. S., & Ullman, J. B. (2007). Using multivariate statistics (Vol. 5, pp. 481-498). Boston, MA: pearson.
  • Tanrıverdi, Ö. (2017). Ergenlerin bilişsel kapılma düzeyleri ile siber aylaklık etkinlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Publication No. 327728191) [Master’s thesis, Marmara University]. Researchgate. https://www.researchgate.net/publication/327728191_Ergenlerin_Demografik_Ozelliklerine_Gore_Bilissel_Kapilma_ve_Siber_Aylaklik_Etkinlik_Duzeylerinin_Incelenmesi/stats
  • Tanrıverdi, Ö., & Karaca, F. (2018). Ergenlerin demografik özelliklerine göre bilişsel kapılma ve siber aylaklık etkinlik düzeylerinin incelenmesi. Addicta: The Turkish Journal on Addiction, 5(2), 285-315.
  • Tatlı, Y. (2019). Öğretmen adaylarinin siber aylaklık davranışları ve nedenlerinin incelenmesi (Publication No. 586747) [Master’s thesis, Çukurova University].
  • Tatli, Y. T., & Sadik, F. (2021). Teacher Candidates' Cyberloafing Behaviors in Terms of Different Variables. European Journal of Educational Sciences, 8(3), 81-100.
  • Taylan, H. H., & Işık, M. (2015). Sakarya’da ortaokul ve lise öğrencilerinde internet bağımlılığı. Turkish Studies-International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(6), 855-874. https://www.guvenliweb.org.tr/dosya/KZ1CS.pdf
  • Tektas, N. (2014). Üniversite öğrencilerinin sosyal ağlari kullanimlarina yönelik bir araştirma. Tarih Okulu Dergisi, 2014(XVII). https://doi.org/10.14225/Joh474
  • Tercan, İ., Sakarya, S., & Çoklar, A. N. (2012). Çocuklarin gözüyle onlarin internet kullanim profilleri ve ailelerin getirdiği sinirlamalar: anamur ilçe örneği. Education Sciences, 7(1), 305-312. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/nwsaedu/issue/19817/211999
  • Toker, S., & Baturay, M. H. (2021). Factors affecting cyberloafing in computer laboratory teaching settings. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 18(1), 1-24. https://doi.org/10.1186/s41239-021-00250-5
  • Türkiye İstatistik Kurumu. (2021, Ağustos 26). Hanehalkı bilişim teknolojileri (bt) kullanım araştırması. Tüik. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2021-37437
  • Türkiye İstatistik Kurumu. (2021, Aralık 21). Çocuklarda bilişim teknolojileri kullanım araştırması. Tüik. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Cocuklarda-Bilisim-Teknolojileri-Kullanim-Arastirmasi-2021-41132
  • Üçer, N. (2016). Kullanımlar Ve Doyumlar Yaklaşımı Bağlamında Gençlerin Sosyal Media Kullanımına Yönelik Niteliksel Bir Araştırma. Global Media Journal: Turkish Edition, 6(12).
  • Ünal, Ö. F., & Tekdemir, S. (2015). Sanal kaytarma: Bir kamu kurumunda ampirik bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 20(2), 95-118. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/sduiibfd/issue/20811/222587
  • Van Doorn, O. N. (2011). Cyberloafing: A multi-dimensional construct placed in a theoretical framework. [Unpublished Master’s thesis]. ON Eindhoven University of Technology The Netherlands.
  • Varol, F., & Yıldırım, E. (2019). Cyberloafing in higher education: Reasons and suggestions from students’ perspectives. Technology, Knowledge and Learning, 24(1), 129-142. https://doi.org/10.1007/s10758-017-9340-1
  • Yaman, F., Çubukçu, A., Küçükali, M., & Yurdakul, I. K. (2020). Ortaokul ve lise öğrencilerinin sosyal medya kullanımı ve dijital oyun oynama durumları. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 160-174. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/sakaefd/issue/57931/706209
  • Yazgan, Ç. Ü., & Yıldırım, A. F. (2020). Üniversite gençliğinde internet bağımlılığı ve derslerde siber aylaklık davranışları. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 8(Özel Sayı), 5-29. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/genclikarastirmalari/issue/59468/726569
  • Yıldırım, A., & Simsek, H. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (12 baski: 2021). Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, A. B. (2017). Lisansüstü öğrencilerinin siber aylaklik düzeylerinin çeşitli değişkenler açisindan incelenmesi: karma bir çalişma. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 113-134. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/kefad/issue/59416/853308
  • Yılmaz, R., Yurdugül, H. (2018). Cyberloafing in IT classrooms: exploring the role of the psycho-social environment in the classroom, attitude to computers and computing courses, motivation and learning strategies. J Comput High Educ 30, 530–552. https://doi.org/10.1007/s12528-018-9184-2
  • Yılmazsoy, B., & Kahraman, M. (2017). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılığı ile sosyal medyayı eğitsel amaçlı kullanımları arasındaki ilişkinin incelenmesi: Facebook örneği. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 6(1), 9-20.
  • Yörük, B. Ö., & Taylan, Ö. Ü. H. H. (2018). Ortaokul ve lise öğrencilerinde problemli internet kullanimi ve sosyal hizmet müdahalesi. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS7597
  • Wu, J., Mei, W., Liu, L., & Ugrin, J. C. (2020). The bright and dark sides of social cyberloafing: Effects on employee mental health in China. Journal of Business Research, 112, 56-64. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.02.043
There are 89 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Necibe Dereli 0000-0002-6433-6895

Özden Şahin İzmirli 0000-0003-2595-7266

Project Number 3879
Publication Date December 10, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Dereli, N., & Şahin İzmirli, Ö. (2022). Research on the cyberloafing levels of middle school students. Journal of Educational Technology and Online Learning, 5(4), 825-849. https://doi.org/10.31681/jetol.1146420


22029

JETOL is abstracted and indexed by ERIC - Education Resources Information Center.