Bu çalışmada yaparak yaşayarak öğrencinin bilgiyi kendisinin
yapılandırmasını sağlayan aktif öğrenme yönteminin fizik dersi basit elektrik
devreleri konusundaki başarı ve tutumuna etkisi incelenmektedir. Araştırma bir
devlet üniversitesinin Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümünde
öğrenim gören 28 öğrenci ile Fizik dersi Basit Elektrik Devreleri konusu
kapsamında testlerin toplanma süreci dâhil olmak üzere 5 haftalık süre boyunca
yürütülmüştür. 3 hafta toplam 9 saat uygulama sürecinde Basit Elektrik
Devreleri konusu, öğrencilere verilen problemlerin çözümü için Scratch
programlama ortamında kendi kodlamalarıyla geliştirdikleri simülasyon benzeri
etkinlikler aracılığıyla öğretilmeye çalışılmıştır. Çalışmada veri toplama
aracı olarak Erdal TAŞLIDERE ve Ali ERYILMAZ tarafından geliştirilen “Basit
Elektrik Devreleri Konusuna Yönelik Tutum Ölçeği”, araştırmacının geliştirdiği
Basit Elektrik Devreleri Başarı Testi ve yarı yapılandırılmış görüşme formu ile
veriler toplanmıştır. Araştırmada elde edilen nicel verilerin analizinde
parametrik test tekniklerinden ilişkili t-testi, nitel verilerin analizinde
betimsel analiz kullanılmış tır. Çalışmada elde edilen bulgular neticesinde
Scratch programlama ortamı kullanılarak gerçekleştirilen aktif öğrenme
ortamının, öğrencilerin Basit Elektrik Devreleri başarılarını artırmada önemli
etkiye sahip olduğu, tutum ölçeği ön test ve son test puanları arasında anlamlı
bir farklılık olmadığı görülmüştür. Yarı
yapılandırılmış görüşmelerde öğrenenlerle gerçekleştirilen aktif öğrenme
yönteminin görsel içerikler barındırarak kalıcı öğrenmeyi desteklediği,
öğrenmeyi somutlaştırdığı, eğlenceli hale getirdiği ve bu yöntemle ders
işlenmesinin yaygınlaştırılması gerektiği sonuçlarına ulaşılmıştır.
This study examined the influence of active learning
method on students’ achievements in and attitudes towards simple electric
circuits within the scope of the course of physics. The active learning method
allows students to structure the information themselves by doing and
experiencing. The study was carried out with 28 students from the department of
Computer Education and Instructional Technologies of a state university in a
period of five weeks including the process of data collection within the scope
of the physics lesson unit of Simple Electric Circuits. In the application
process of nine course hours in three weeks, the lesson unit of Simple Electric
Circuits was taught to the students with the help of simulation-like activities
that they developed based on their own coding using the programming environment
of Scratch to solve the given problems. In the study, as the data collection
tool, the “Attitude Scale for the Lesson Unit of Simple Electric Circuits” developed
by Erdal TAŞLIDERE and Ali ERYILMAZ, the Simple Electric Circuits Achievement
Test developed by the researcher of this study and a semi-structured interview
form again developed by the researcher were used. For the analysis of the
quantitative data collected in the study, the paired-samples t-test, one of
parametric test techniques, was used. As for the analysis of the qualitative
data, descriptive analysis was applied. The findings obtained in the study
demonstrated that the active learning environment established using the
programming environment of Scratch had significant influence on the students’
achievements in the lesson unit of Simple Electric Circuits. In addition,
according to the results, no significant difference was found between the attitude
scale pretest and posttest mean scores.
Lastly, the semi-structured interviews held with the students revealed
that the active learning method carried out for the learners supported
permanent learning thanks to the visual contents included, concretized and made
learning entertaining and that teaching with the help of this method should be
made common.
Active learning learning by doing and experiencing self-learning Scratch programming environment
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |