Amaç: Araştırma Covid-19 sürecinde uzaktan eğitim alan hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik tutum ve memnuniyetlerinin değerlendirilmesi amacı ile yapılmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı ve ilişki arayıcı türdeki araştırma Ocak-Haziran 2022 tarihleri arasında tanıtıcı özellik formu, Salgın Döneminde Uygulanan Uzaktan Eğitime Yönelik Tutum Ölçeği ve Üniversite Öğrencilerinin Uzaktan Eğitim Memnuniyeti Ölçeği kullanılarak yapılmıştır. Araştırmaya Kafkas Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü’nden 242 öğrenci katılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin yaşlarının ortalaması 21.30±1.79, % 70.7’si kadın, % 11.6’sı 1. sınıfta, % 52.9’u 2. sınıfta, % 19.4’ü 3. sınıfta, % 16.1’i 4. Sınıfta, % 42.6’sının annesi okuryazar-ilkokul mezunu, % 43.4’ünün babası okuryazar-ilkokul mezunudur. Üniversite Öğrencilerinin Uzaktan Eğitim Memnuniyeti Ölçeği toplam puan ortalaması 21.52±7.57 ve Salgın Döneminde Uygulanan Uzaktan Eğitime Yönelik Tutum Ölçeği toplam puan ortalaması 67.61±15.38 olarak bulunmuştur.
Sonuç ve Öneriler: Bu çalışmada hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitim memnuniyetleri ile uzaktan eğitime yönelik tutumları arasında aynı yönde, güçlü düzeyde istatistiksel olarak anlamlı bir ilişkinin olduğu bulunmuştur. Uzaktan eğitim süreci örgün eğitim sürecini destekleyici olarak kullanılabilir. Ayrıca, daha büyük gruplarla daha fazla çalışmanın tekrarlanması önerilmektedir.
Purpose: This study aimed to evaluate the attitudes and satisfaction of nursing students who received distance education during the Covid-19 pandemic.
Method: It was a descriptive and correlational study conducted between January and June 2022. 242 students from nursing department, Faculty of Health Sciences of Kafkas University participated in the research. Introductory Information Form, an Attitude Scale to Distance Education Applied during the Epidemic Period, and University Students' Distance Education Satisfaction Scale were used.
Results: The mean age of the students was 21.30±1.79 and 70.7% were female. Among participants 11.6% were in the first grade, 52.9% in the second grade, 19.4% in the third grade, and 16.1% in the forth grade. 42.6% of mothers and 43.4% of fathers were literate. Attitude Scale to Distance Education Applied during the Epidemic Period was 67.61±15.38 and the mean score of the University Students' Distance Education Satisfaction Scale was found to be 21.52±7.57. A positive and significant relationship was found between students' attitudes and satisfaction levels toward distance education (p≤0.05).
Conclusions and Suggestions: It was found there is a strong significant relationship in the same direction between nursing students. It was found that nursing students exhibited a moderate attitude towards distance education and a low level of satisfaction. It has been determined that there is a strong and significant relationship between attitude and satisfaction in the same direction. For this reason, it is recommended that distance education, which started. Also, more studies with larger groups need to be repeated.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 23, 2023 |
Publication Date | December 25, 2023 |
Submission Date | September 14, 2022 |
Acceptance Date | April 13, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 5 Issue: 3 |
Journal of General Health Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).