This study aims to ascertain the prevalence of violence experienced by students in health-related disciplines such as medicine, physiotherapy, nursing, anesthesia, paramedic, medical laboratory, and elderly care. The primary objective is to evaluate the students' career decision regret following exposure to violence, along with an analysis of the influencing factors. A descriptive study was conducted involving 596 students who willingly participated. Data collection utilized a participant form and the Career Decision Regret scale. Statistical analyses, including frequency, correlation, Kruskal Wallis H test, and Mann Whitney U test, were employed for data interpretation. Significant impacts on career decision regret were observed in students exposed to violence based on age, gender, and department (p<0.05). Students who did not engage in clinical practice exhibited a significantly higher median value of career decision regret compared to their counterparts who did (p<0.05). Furthermore, 65.8% of students attributed violence in healthcare to inadequate education, 59.4% expressed concern about their profession, and 92.4% deemed violence unacceptable. This study advocates for the identification of specific types of violence experienced by university students in health-related disciplines during clinical practice. Urgent implementation of necessary criminal procedures and preventive measures against violence is recommended. Additionally, awareness-raising training programs and further research initiatives are suggested to contribute to a reduction in career decision regret among students.
Destekleyen kurum yoktur.
-
-
Bu çalışmanın amacı tıp, fizyoterapi, hemşirelik, anestezi, paramedik, tıbbi laboratuvar, yaşlı bakımı gibi sağlıkla ilgili disiplinlerde öğrenim gören öğrencilerin yaşadığı şiddetin yaygınlığını belirlemektir. Temel amaç, öğrencilerin şiddete maruz kaldıktan sonra kariyer kararlarından pişmanlık duymalarını, etkileyen faktörlerin analiziyle birlikte değerlendirmektir. Araştırmaya katılmayı kabul eden 596 öğrenci ile tanımlayıcı olarak yapıldı. Veri toplamada katılımcı formu ve Mesleki Karar Pişmanlığı ölçeği kullanıldı. Verilerin yorumlanmasında frekans, korelasyon, Kruskal Wallis H testi ve Mann Whitney U testlerini içeren istatistiksel analizler kullanıldı. Şiddetle karşılaşan öğrencilerde yaş, cinsiyet ve okunulan bölüm mesleki karar pişmanlığını etkilemiştir (p<0.05). Klinik uygulama yapmayan öğrencilerin mesleki karar pişmanlık ortanca değeri klinik uygulama yapan öğrencilere göre anlamlı derecede yüksekti (p<0.05). Ayrıca öğrencilerin %65.8’i sağlık hizmetlerinde şiddeti eğitim eksikliğine bağlamış, %59.4’ü mesleği ile endişelerini dile getirmiş, %92.4’ü şiddeti kabul edilemez buldu. Bu çalışma, sağlıkla ilgili disiplinlerde öğrenim gören üniversite öğrencilerinin klinik uygulamaları sırasında yaşadıkları spesifik şiddet türlerinin belirlenmesini savunmaktadır. Şiddete karşı gerekli cezai işlemlerin ve önleyici tedbirlerin acilen uygulanması tavsiye edilmektedir. Ayrıca, farkındalık artırıcı eğitim programları ve daha ileri araştırma girişimlerinin, öğrenciler arasında kariyer kararı pişmanlığının azaltılmasına katkıda bulunacağını önermektedir.
-
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | - |
Publication Date | December 25, 2024 |
Submission Date | May 26, 2023 |
Acceptance Date | December 15, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 6 Issue: 3 |
Journal of General Health Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).