This study aimed to examine the readiness of new graduates for practice and the factors influencing it. This descriptive and cross-sectional study was conducted in two nursing departments in Konya and Isparta between June 3 and 14. Data were collected from 228 final-year students eligible for graduation using the Personal Information Form, Big Five Personality Traits Scale, and Casey-Fink Readiness for Practice Survey. Descriptive statistics, t-tests, ANOVA, correlation, and multiple regression analyses were employed for data analysis. Ethics committee approval and institutional permission were obtained for the study. The study found that the mean age of the new graduates was 22.71±1.45, with a grade point average of 3.06±1.56; 76.8% were female. The highest personality trait was agreeableness (7.92±1.39), and the mean readiness for practice score was 44.52±7.44. Clinical readiness was influenced by grade point average, income status, the intern program, and the adequacy of practical and theoretical courses. Personality traits accounted for approximately 25% of clinical readiness. This study concluded that sociodemographic, academic, and personality traits affect students' preparedness for professional practice. It is recommended to assess students' readiness for professional life before graduation, identify the influencing factors, and implement interventions to enhance their readiness prior to graduation.
Bu araştırma, yeni mezun olan hemşirelik öğrencilerinin klinik uygulamaya hazır oluşluk durumları ve etkileyen faktörleri incelemek amacıyla yürütülmüştür. Araştırma, tanımlayıcı ve ilişki arayıcı türdedir. Araştırma, 3-14 Haziran tarihleri arasında Konya ve Isparta’da bulunan iki hemşirelik bölümünde yürütülmüştür. Veriler, mezun olma hakkı kazanmış, 228 son sınıf öğrencisinden yüz yüze toplanmıştır. Verilerin toplanmasında, araştırmacılar tarafından oluşturulan Birey Tanılama Formu, Beş Faktör Kişilik Ölçeği ve Casey-Fink Uygulamaya Hazır Oluşluk Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler, t- testi, ANOVA analizi, korelasyon ve çoklu regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırmanın yürütülmesi için etik kurul ve kurum izinleri alınmıştır. Araştırmada, yeni mezunların yaş ortalamasının 22.71±1.45, akademik ortalamalarının 3,06±1.56, %76.8’nin kadın olduğu, en fazla görülen kişilik tipinin yumuşak başlılık olduğu (7,92±1,39) ve klinik uygulamaya hazır oluşluk ortalama puanlarının 44,52±7,44 olduğu bulunmuştur. Klinik uygulamaya hazır oluşluğun akademik ortalama, gelir durumu, intörnlük, uygulama ve teorik derslerin yeterli görülme durumundan etkilendiği görülmüş ve kişilik özelliklerinin yaklaşık %25 oranda klinik hazır oluşluğu açıkladığı bulunmuştur (Adjusted R2= 0,245). Araştırmanın sonucunda, sosyodemografik, akademik ve kişilik özelliklerinin öğrencilerin klinik uygulamaya hazır oluşluğunu etkilediği belirlenmiştir. Buna göre, mezun olmadan önce öğrencilerin mesleki hayata hazır oluşluğunun değerlendirilmesi, etkileyen faktörlerin belirlenmesi ve öğrenciler mezun olmadan hazır oluşluğu arttıracak girişimlerin planlanması ve uygulanmasını önermekteyiz.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Services and Systems (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | August 26, 2025 |
Publication Date | August 25, 2025 |
Submission Date | July 1, 2024 |
Acceptance Date | September 4, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 7 Issue: 2 |
Journal of General Health Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).