Aim: Surgical skills were acquired during medical school and residency. In common, candidates have learned these skills via observation in the operating room or under supervision of consultants tradfitionally. In our knowledge, this is the first study among gynecology and obstetrics residents in Turkey with this study we aimed to determine the possible benefit of these educations and also we planned to define this study as a template for describing the timing, duration and structure of the kind of educations.Material and Methods: Pre-prepared questionnere were given to the attendents of Basic Principles In Gynecologic Surgery Course. They are asked to fill the questionnere just before and after the education for data analysis.Results: When pre-test results were examined the mean of all group was determined as 14,73 ± 6,27 mean ± SD The overall result for post-test were determined as 21,9±7,11 . It is observed that the overall scores were increasing when the time spent during residency increases gradually. Mean scores for 1st, 2nd, 3rd3 4th year resident were calculated as 8,3±2,51, 10,7±3,50, 14,5±7,18, 19,2±4,09 respectively.Conclusion: It can be concluded that Basic Principles In Gynecologic Surgery Course was beneficial for the participant. The corelation between benefit and residency years are striking.
Giriş: Cerrahi beceri eğitimi tıp fakültesi ve asistanlık süresince edinilen temel becerilerdendir. Genelde bu beceriler tüm dünyada geleneksel olarak ameliyathanede gözlem yolu veya uzman denetiminde pratikler ile verilmektedir. Ülkemizde ilk kez kadın hastalıkları ve doğum asistanları arasında yapılan bu çalışma ile bu tür eğitimlerin olası katkılarının saptanması ve eğitim zamanlaması, süresi ve şekli konusunda planlanmamalar için bir kaynak olarak değerlendirilmesini amaçlamaktayızGereç ve Yöntemler: Jinekolojik Cerrahide Temel Prensipler Kursuna katılan kadın hastalıkları ve doğum branşı asistanlarında kurs öncesinde önceden hazırlanmış test kitapçığı dağıtılarak soruları cevaplanması istendi. Aynı kitapçık kurs sonrası tekrar dağıtıldı ve testlerin sonuçları karşılaştırıldıBulgular: Asistanların kurs öncesi değerlendirmelerinde verdikleri cevaplar incelendiğinde 34 soruda oluşan testte tüm grubun ortalama puanının 14,73±6,27 ortalama ± SD olduğu gözlendi. Sontest değerlendirildiğinde ise ortalama puanının 21,9±7,11 olduğu gözlendi. Asistanların eğitim sürelerine göre aldığı puanlar değerlendirildiğinde ön test ortalama puanlarının deneyim kazanıldığında arttığı saptandı. Ortalama puanlar 1., 2., 3. Ve 4. Yıl asistanları için sırasıyla 8,3±2,51, 10,7±3,50, 14,5±7,18, 19,2±4,09 olarak hesaplandı.Sonuç: Çalışmamızdaki sonuçlar incelendiğinde tüm katılımcılar için Jinekolojik cerrahide temel prensipler kursunun faydalı olduğu gözükmektedir. Bu aşamada ilgi çekici olan edinilen fayda ile asistanlık süresi arasında korelasyon olmamasıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 15 Issue: 1 |