Çarlık
Rusya’sının yıkılmasından sonra Bolşevikler çok milletli, çok dilli ve çok
dinli bir görünüm sergileyen Sovyetler İttifakı içerisinde yer alan uluslara
ilk aşamada “saygılı” davranmışlar,
fakat çok geçmeden ulusal politikalarını “Sovyetleştirme”
siyaseti üzerine inşa etmişlerdir. Bu durum sosyal hayatta kendisini bir “Sovyet halkı oluşturmak” şeklinde
göstermiştir. Birlik içerisindeki söz konusu farklılıkların ortadan
kaldırılarak “tek tip Sovyet insanı
modeli” ni oluşturmak ana hedef haline getirilmiştir. Bu politikanın alt
yapısını oluşturmak için gayr-i Rus halkların eğitim sistemine el atılmış;
yerli mektepler kapatılarak, tek tip Sovyet mektepleri kurulmuş ve eğitim
sistemi merkezileştirilmiştir. Eğitimin üst yönetimlerine Ruslar yerleştirilmiş
ve eğitim, Rus diline dayandırılmıştır. Bu çalışmada Sovyet Kazakistanı’nda
eğitimin 1930-1940 yılları arasındaki genel durumu ele alınarak, Sovyet eğitim
sisteminin Kazakistan’daki uygulamalarına yer verilmiştir.
After the collapse of Tsarist Russia, the Bolsheviks respected nations in the Soviet Union,
which were multinational, multilingual and multi-religious. But they soon built their national policies on a policy of Sovietization in all areas. This manifested itself in the social life as the creation
of a new Soviet people. In order to establish the infrastructure of this policy, the education system
of the non-Russian peoples was taken up; by closing local schools, one type of Soviet schools were
established and the education system was centralized. The Russians were placed at the top of the
training and the training was based on the Russian language. In this study, the general situation of
education in Soviet Kazakhistan was discussed and the practices of the system of Soviet education
in Kazakhistan were covered
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 1 |
Tarih ve Gelecek (Journal of History and Future) Uluslararası Hakemli Tarih Araştırmaları Dergisi
DRJI, ResearchBib, Acarindex, ERIH PLUS, ASOS Index, Sindex, SOBİAD, Türk Eğitim İndeksi, Open Access Library (oalib), Eurasian Scientific Journal Index, Google Scholar, Academic Keys, Journal Factor, Index Copernicus, CiteFactor, idealonline, SciLit, Road, Crosreff, Journal TOC, MAKTABA, INTERNATIONAL ISSN, CORE, PAPERITY, INGENTA, OPENAIRE