Göl Village Institute, which was established in Kastamonu on April 17,1940, came to the fore with its contribution to vocational and technical education as well as its teacher training model. In this context, village home and handicraft lessons in the institute's teaching programs have had an important place especially in the upbringing of female students. The applications of the course brought many achievements in both institute life and daily life.
The subject of this research is the activities of the female students within the scope of village home and handicraft lessons at the Göl Village Institute and the acquisitions they have achieved through the practices of the lesson. The literature review method was used in the research and the documents in the original archive of the institute were mostly used. Based on these documents, it is aimed to evaluate the female student profile of Göl Village Institute in terms of vocational and technical education. Technical courses offered for girls in Göl Village Institute in village homes and arts and crafts lessons in this course as well as the enhancement of girl students' knowledge and skills application tool in the development of vocational and technical education in Turkey has reached the conclusion that play a role.
Kastamonu Göl Village Institute Vocational and technical education Village home and handcrafts Knitting-sewing Weaving
17 Nisan 1940 tarihinde Kastamonu’da kurulan Göl Köy Enstitüsü öğretmen yetiştirme modelinin yanı sıra mesleki ve teknik eğitime katkılarıyla da ön plana çıkmıştır. Bu bağlamda enstitünün öğretim programlarında yer alan köy ev ve el sanatları dersleri bilhassa kız öğrencilerin yetiştirilmelerinde önemli bir yere sahip olmuştur. Dersin uygulamaları ise gerek enstitü yaşamına ve gerekse gündelik yaşama dair pek çok kazanımı beraberinde getirmiştir.
Bu araştırmanın konusu Göl Köy Enstitüsü’nde köy ev ve el sanatları dersleri kapsamında kız öğrencilerin yapmış oldukları faaliyetler ve dersin uygulamalarıyla elde etmiş oldukları kazanımlardır. Araştırmada literatür taraması yöntemi kullanılmış ve daha çok enstitünün özgün arşivinde yer alan belgelerden yararlanılmıştır. Bu belgelerden hareketle Göl Köy Enstitüsü’nün kız öğrenci profilinin mesleki ve teknik eğitim açısından değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Göl Köy Enstitüsü’nde kız öğrencilere yönelik verilen teknik dersler arasında köy ev ve el sanatları dersleri ile bu derslerin uygulamalarının kız öğrencilerin bilgi ve becerilerinin arttırılmasının yanı sıra Türkiye’de mesleki ve teknik eğitimin geliştirilmesinde de aracı bir rol oynadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Kastamonu Göl Köy Enstitüsü mesleki ve teknik eğitim köy ev ve el sanatları biçki-dikiş dokumacılık
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 4 |
Tarih ve Gelecek (Journal of History and Future) Uluslararası Hakemli Tarih Araştırmaları Dergisi
DRJI, ResearchBib, Acarindex, ERIH PLUS, ASOS Index, Sindex, SOBİAD, Türk Eğitim İndeksi, Open Access Library (oalib), Eurasian Scientific Journal Index, Google Scholar, Academic Keys, Journal Factor, Index Copernicus, CiteFactor, idealonline, SciLit, Road, Crosreff, Journal TOC, MAKTABA, INTERNATIONAL ISSN, CORE, PAPERITY, INGENTA, OPENAIRE