Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İbnü’l Mukaffa Üzerine Bazı İngilizce Çalışmalar

Yıl 2022, Cilt: 8 Sayı: 1, 207 - 215, 28.03.2022
https://doi.org/10.21551/jhf.1091012

Öz

Erken İslam tarihinin en önemli dönemeci Emevî Hanedanı’nın çöküşü ile yerini Abbasi Hanedanı’na bırakması hâdisesidir. Bu dönem İslam toplumunda basit bir hanedan değişimi dönemi değil ciddi bir buhran dönemi idi. Bu buhran döneminin en yakın şahitlerinden biri İbnü’l Mukaffa idi. İbnü’l Mukaffa döneme şahit olmasının ötesinde İslam toplumunun bu buhrandan çıkarak yeni bir düzene kavuşması için fikirlere sahip olan bir insandı. Bu makalede İbnü’l Mukaffa’nın bu rolünü irdeleyen İngilizce makaleler değerlendirilecektir.

Kaynakça

  • Abdülhamit el-Kâtib. Doğu’nun Hükümdarı. İstanbul: Lacivert Yayıncılık, 2017.
  • Arjomand, Said Amir. ‘’'Abd Allah Ibn al-Muqaffa' and the 'Abbasid Revolution.’’ Iranian Studies. Vol. 27, No. 1/4, Religion and Society in Islamic Iran during the Pre- Modern Era (1994): 9-36.
  • Crone, Patricia and Martin Hinds. God's Caliph: Religious Authority in the First Centuries of Islam. Cambridge: Cambridge Univ. Press, 2003.
  • Demirci, Mustafa. ‘’Abdullah İbnü’l Mukaffa’nın Risâletü’s-sahabe Adlı Risâlesi: Takdim ve Tercüme.’’ İstem. Yıl 6, Sayı 12 (2008): 217-240.
  • Demirci, Mustafa.‘’Emevîlerden Abbâsîlere Geçiş Sürecinin Bir Tanığı Abdullah İbnü’l-Mukaffâ ve Risâletü’s-Sahâbesi.’’ DEÜ İlahiyat Fakültesi Dergisi. Sayı XXI (2005): 177-148.
  • Ergin, Ali Şakir.‘’Abdülhamit el-Kâtip.’’ TDV İslam Ansiklopedisi, Cilt I (1998): 225.
  • Ebû Abdullah Muhammed b. Abdus b. Abdullah el-Kufi Cehşiyari. el-Vüzera ve'l-küttab, thk. Mustafa es-Sekka, Mustafa el-Babi el-Halebi (Kahire 1980).
  • Ebü'l-Ferec Muhammed b. İshak İbnü'n-Nedim. el-Fihrist, thk. Mustafa Şuveymi. (Tunis : ed-Dârü't-Tunisiyye 1985/1405).
  • Ebu Muhammed Abdullah b. Mukaffa' İbnü'l-Mukaffa'. el-Edebü's-sagir ve'l-edebü'l-kebir. (Beyrut : Daru Sadır 1964/1384).
  • Ebu Muhammed Abdullah b. Mukaffa' İbnü’l-Mukaffa’, Risâletü’s-sahâbe; thk. Muhammed Kürd Ali, (Beyrut : Darü’l-Muktebes, 2014/1435).
  • İbnü’l Mukaffa. ‘el-Edebü’l-Kebîr.’ İslâm Siyaset Üslûbu.İstanbul: Dergah Yayınları, 2016.
  • İbnü’l Mukaffa. ‘Risâletü’s-sahâbe.’ İslâm Siyaset Üslûbu. İstanbul: Dergah Yayınları, 2016.
  • Krıstó-Nagy, István T.‘’Reason, Religion and Power in Ibn al-Muqaffa.’’ Acta Orientalia Academiae Scientiarum Hung. Volume 62 (3), (2009): 285–301.
  • Lowry, Joseph E.‘’ The First Islamic Legal Theory: Ibn al-Muqaffaʿ on Interpretation, Authority, and the Structure of the Law.’’ Journal of the American Oriental Society.Vol. 128, No. 1 (Jan. - Mar., 2008): 25-40.
  • Marín-Guzmán, Roberto.‘’ The 'Abbasid Revolution in Central Asia and Khurāsān: An Analytical Study of The Role of Taxation, Conversion, and Religious Groups in its Genesis.’’ Islamic Studies, Vol. 33, No. 2/3, Special Issue on Central Asia (Summer-Autumn 1994): 227-252.
  • Schacht, Joseph. İslam Hukuku’na Giriş. trc. Mehmet Dağ, Abdulkadir Şener. Ankara : Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi, 1977.
  • Schacht, Joseph. An Introduction to Islamic Law. Oxford: The Clarendon Press, 1964.
  • Schacht, Joseph. The Origins of Muhammadan Jurisprudence. Oxford: The Clarendon Press, 1975.
  • Yousefi, Najm al-Din. ‘’ Islam without Fuqahāʾ: Ibn al-Muqaffaʿ and His Perso-Islamic Solution to the Caliphate’s Crisis of Legitimacy (70–142 AH/690–760 CE).’’ Iranian Studies. Vol. 50, No. 1 (2017): 9-44.

Some English Works on Ibn al-Muqaffa

Yıl 2022, Cilt: 8 Sayı: 1, 207 - 215, 28.03.2022
https://doi.org/10.21551/jhf.1091012

Öz

The most important turning point in the early Islamic history is the collapse of the Umayyad Dynasty and its replacement by the Abbasid Dynasty. This period was not a simple period of dynastic change in Islamic society, but a period of serious depression. One of the closest witnesses of this depression period was Ibn al-Mukaffa. Beyond witnessing the period, Ibn al-Mukaffa was a person who had ideas for the Islamic society to get out of this crisis and reach a new order. In this article, articles in English examining this role of Ibn al-Mukaffa will be evaluated.

Kaynakça

  • Abdülhamit el-Kâtib. Doğu’nun Hükümdarı. İstanbul: Lacivert Yayıncılık, 2017.
  • Arjomand, Said Amir. ‘’'Abd Allah Ibn al-Muqaffa' and the 'Abbasid Revolution.’’ Iranian Studies. Vol. 27, No. 1/4, Religion and Society in Islamic Iran during the Pre- Modern Era (1994): 9-36.
  • Crone, Patricia and Martin Hinds. God's Caliph: Religious Authority in the First Centuries of Islam. Cambridge: Cambridge Univ. Press, 2003.
  • Demirci, Mustafa. ‘’Abdullah İbnü’l Mukaffa’nın Risâletü’s-sahabe Adlı Risâlesi: Takdim ve Tercüme.’’ İstem. Yıl 6, Sayı 12 (2008): 217-240.
  • Demirci, Mustafa.‘’Emevîlerden Abbâsîlere Geçiş Sürecinin Bir Tanığı Abdullah İbnü’l-Mukaffâ ve Risâletü’s-Sahâbesi.’’ DEÜ İlahiyat Fakültesi Dergisi. Sayı XXI (2005): 177-148.
  • Ergin, Ali Şakir.‘’Abdülhamit el-Kâtip.’’ TDV İslam Ansiklopedisi, Cilt I (1998): 225.
  • Ebû Abdullah Muhammed b. Abdus b. Abdullah el-Kufi Cehşiyari. el-Vüzera ve'l-küttab, thk. Mustafa es-Sekka, Mustafa el-Babi el-Halebi (Kahire 1980).
  • Ebü'l-Ferec Muhammed b. İshak İbnü'n-Nedim. el-Fihrist, thk. Mustafa Şuveymi. (Tunis : ed-Dârü't-Tunisiyye 1985/1405).
  • Ebu Muhammed Abdullah b. Mukaffa' İbnü'l-Mukaffa'. el-Edebü's-sagir ve'l-edebü'l-kebir. (Beyrut : Daru Sadır 1964/1384).
  • Ebu Muhammed Abdullah b. Mukaffa' İbnü’l-Mukaffa’, Risâletü’s-sahâbe; thk. Muhammed Kürd Ali, (Beyrut : Darü’l-Muktebes, 2014/1435).
  • İbnü’l Mukaffa. ‘el-Edebü’l-Kebîr.’ İslâm Siyaset Üslûbu.İstanbul: Dergah Yayınları, 2016.
  • İbnü’l Mukaffa. ‘Risâletü’s-sahâbe.’ İslâm Siyaset Üslûbu. İstanbul: Dergah Yayınları, 2016.
  • Krıstó-Nagy, István T.‘’Reason, Religion and Power in Ibn al-Muqaffa.’’ Acta Orientalia Academiae Scientiarum Hung. Volume 62 (3), (2009): 285–301.
  • Lowry, Joseph E.‘’ The First Islamic Legal Theory: Ibn al-Muqaffaʿ on Interpretation, Authority, and the Structure of the Law.’’ Journal of the American Oriental Society.Vol. 128, No. 1 (Jan. - Mar., 2008): 25-40.
  • Marín-Guzmán, Roberto.‘’ The 'Abbasid Revolution in Central Asia and Khurāsān: An Analytical Study of The Role of Taxation, Conversion, and Religious Groups in its Genesis.’’ Islamic Studies, Vol. 33, No. 2/3, Special Issue on Central Asia (Summer-Autumn 1994): 227-252.
  • Schacht, Joseph. İslam Hukuku’na Giriş. trc. Mehmet Dağ, Abdulkadir Şener. Ankara : Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi, 1977.
  • Schacht, Joseph. An Introduction to Islamic Law. Oxford: The Clarendon Press, 1964.
  • Schacht, Joseph. The Origins of Muhammadan Jurisprudence. Oxford: The Clarendon Press, 1975.
  • Yousefi, Najm al-Din. ‘’ Islam without Fuqahāʾ: Ibn al-Muqaffaʿ and His Perso-Islamic Solution to the Caliphate’s Crisis of Legitimacy (70–142 AH/690–760 CE).’’ Iranian Studies. Vol. 50, No. 1 (2017): 9-44.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyal Bilimlerin Tarihi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İslam Kavas 0000-0003-0984-3568

Yayımlanma Tarihi 28 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

Chicago Kavas, İslam. “İbnü’l Mukaffa Üzerine Bazı İngilizce Çalışmalar”. Tarih Ve Gelecek Dergisi 8, sy. 1 (Mart 2022): 207-15. https://doi.org/10.21551/jhf.1091012.

Tarih ve Gelecek (Journal of History and Future) Uluslararası Hakemli Tarih Araştırmaları Dergisi

DRJIResearchBib,  AcarindexERIH PLUSASOS IndexSindex, SOBİADTürk Eğitim İndeksi, Open Access Library (oalib)Eurasian Scientific Journal Index, Google ScholarAcademic Keys, Journal FactorIndex Copernicus, CiteFactoridealonlineSciLit, Road, CrosreffJournal TOC, MAKTABA, INTERNATIONAL ISSN, CORE, PAPERITY, INGENTA, OPENAIRE

Creative Commons License
16275 Tarih ve Gelecek Dergisi Açık Erişim politikasını benimsemektedir.