Bu çalışma, Bizans İmparatorluğu'nda kimlik inşasının tarihsel bağlamında Romanitas ile bölgesel aidiyet biçimleri arasındaki etkileşimi, analitik bir çerçeve olarak Yanya örneğini kullanarak incelemektedir. Araştırmanın temel amacı, özellikle Epir bölgesindeki mülteci hareketleri ve 1359'daki Achelous Muharebesi gibi tarihsel dönüm noktaları bağlamında, Bizans İmparatorluğu'nun bütünleştirici politikaları doğrultusunda, Yanya'da kurumsallaşmış Romanitas söyleminin çok boyutlu bir şekilde dönüşümünü ortaya koymaktır. Metodolojik olarak, dönemin baskın tarihsel anlatılarını oluşturan çağdaş kronik metinler sistematik içerik analizi yöntemleri kullanılarak değerlendirilmiş; elde edilen veriler tarihsel-karşılaştırmalı analiz perspektifinden bağlamlandırılmıştır. Bulgular, Ortodoks inanç sistemi ile Hellenofon dilsel kimliğinin kesiştiği noktada yeniden üretilen Romanitas anlayışının, yalnızca dini ve kültürel düzeylerde değil, aynı zamanda kurumsal yapılar ve normatif yasal anlayış aracılığıyla da toplumsal bilincin oluşumunu şekillendirdiğini ortaya koymaktadır. Sonuç olarak bu çalışma, Bizans kimlik paradigmasının bölgesel farklılıklarına ışık tutmakta ve Romanitas ile yerel kimlik arasındaki ilişkiyi Yanya örneğinde yeniden değerlendiren özgün bir tarihsel analiz sunmakta, böylece mikro-tarihsel bağlamda Bizans kimlik literatürüne katkıda bulunacak kavramsal bir yeniden okuma önermektedir.
This study examines the interaction between Romanitas and regional forms of belonging within the historical context of identity construction in the Byzantine Empire, using the example of Ioannina as an analytical framework. The main objective of the research is to reveal the transformation of the institutionalised discourse of Romanitas in Ioannina in a multidimensional manner, particularly in the context of refugee movements in the Epirus region and historical turning points such as the Battle of Achelous in 1359, in line with the Byzantine Empire's integrative policies. Methodologically, contemporary chronicle texts that constitute the dominant historical narratives of the period were evaluated using systematic content analysis methods; the data obtained were contextualised from a historical-comparative analysis perspective. The findings reveal that the conception of Romanitas, reproduced at the intersection of the Orthodox belief system and Hellenophone linguistic identity, shaped the formation of social consciousness not only at the religious and cultural levels, but also through institutional structures and normative legal understanding. In conclusion, this study sheds light on the regional variations of the Byzantine identity paradigm and offers an original historical analysis that re-evaluates the relationship between Romanitas and local identity in the case of Ioannina, thereby proposing a conceptual re-reading that contributes to the Byzantine identity literature in a micro-historical context.
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | Yerel Tarih |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 4 Temmuz 2025 |
| Kabul Tarihi | 28 Ağustos 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 11 Sayı: 3 |
Tarih ve Gelecek (Journal of History and Future) Uluslararası Hakemli Tarih Araştırmaları Dergisi
DRJI, ResearchBib, Acarindex, ERIH PLUS, ASOS Index, Sindex, SOBİAD, Türk Eğitim İndeksi, Open Access Library (oalib), Eurasian Scientific Journal Index, Google Scholar, Academic Keys, Journal Factor, Index Copernicus, CiteFactor, idealonline, SciLit, Road, Crosreff, Journal TOC, MAKTABA, INTERNATIONAL ISSN, CORE, PAPERITY, INGENTA, OPENAIRE