Amaçlar
Bireyler sosyal medyayı; hastalıkları hakkında bilgi edinmek, sağlık profesyonelleriyle iletişime geçmek, doktorlarla ilgili diğer hastaların deneyimlerini öğrenmek ve doktor seçimi yaparken bilinçli kararlar vermek gibi çeşitli sağlıkla ilişkili amaçlarla kullanmaktadır. Bu çalışmanın amaçları: (I) ortopedi hastalarının sosyal medya kullanımını değerlendirmek ve (II) ortopedi cerrahlarının sosyal medya hesaplarında hastalar için en önemli olan faktörleri belirlemektir.
Gereç ve Yöntem
Kasım–Aralık 2023 tarihleri arasında ortopedi polikliniğine başvuran toplam 1018 hasta ile kesitsel bir çalışma yürütüldü. Hastalar; cinsiyet, yaş ve eğitim düzeyi gibi kişisel bilgileri, sosyal medya tercihleri, sosyal medya deneyimleri ve ortopedi cerrahlarının sosyal medya hesaplarının içeriğine yönelik 15 sorudan oluşan bir anket doldurdu.
Bulgular
Ankete katılan ortopedi hastalarının %80,4’ü en az bir sosyal medya platformunu aktif olarak kullanmaktaydı. Sosyal medya kullanıcıları arasında en çok tercih edilen platform %82,4 ile Instagram oldu. Hastaların %45,8’i doktorların sosyal medyada varlık göstermesinin önemli olduğunu düşündüklerini belirtti. Hastaların en çok ilgi gösterdiği içerik türü ise %65,1 ile ortopedi cerrahlarının paylaştığı eğitici videolar oldu.
Sonuç
Ortopedi hastalarının büyük çoğunluğu aktif sosyal medya kullanıcısıdır ve önemli bir kısmı doktorlarının sosyal medyada bulunmasını istemektedir. Ortopedi cerrahları, hasta kitlesine etkili bir şekilde ulaşabilmek ve etkileşim kurabilmek için sosyal medya stratejilerini bu doğrultuda şekillendirmelidir.
Aims: Individuals use social media for various health-related purposes, such as gathering information about their illnesses, contacting healthcare professionals, learning about other patients’ experiences with doctors, and making informed decisions when selecting doctors. The aims of this study are (I) to evaluate orthopaedic patients’ utilisation of social media and (II) to ascertain the factors that are of greatest importance to patients in relation to orthopaedic surgeons’ social media accounts.
Methods: A cross-sectional study was conducted with a total of 1018 patients in the orthopaedic outpatient department between November and December 2023. Patients filled out a questionnaire consisting of 15 questions about patients’ personal information (gender, age, and education level), social media preferences, social media experiences, and the content of orthopaedic surgeons’ social media accounts.
Results: 80.4% of the orthopedic patients surveyed were actively using at least one social media platform. Within the group of social media users, Instagram stood out as the most preferred platform, with a usage rate of 82.4%. Patients reported that 45.8% believe it is essential for doctors to maintain a presence on social media Patients were most interested (65.1%) in educational videos on orthopaedic surgeons’ social media accounts.
Conclusion: The vast majority of orthopaedic patients are active users of social media, and a significant proportion of orthopaedic patients would like their doctors to have a social media presence. Orthopaedic surgeons should adapt their social media strategies to align with their patient population in order to effectively reach and engage with them.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Orthopaedics |
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Publication Date | September 16, 2025 |
Submission Date | June 28, 2025 |
Acceptance Date | July 29, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 5 |
Interuniversity Board (UAK) Equivalency: Article published in Ulakbim TR Index journal [10 POINTS], and Article published in other (excuding 1a, b, c) international indexed journal (1d) [5 POINTS].
The Directories (indexes) and Platforms we are included in are at the bottom of the page.
Note: Our journal is not WOS indexed and therefore is not classified as Q.
You can download Council of Higher Education (CoHG) [Yüksek Öğretim Kurumu (YÖK)] Criteria) decisions about predatory/questionable journals and the author's clarification text and journal charge policy from your browser. https://dergipark.org.tr/tr/journal/2316/file/4905/show
The indexes of the journal are ULAKBİM TR Dizin, Index Copernicus, ICI World of Journals, DOAJ, Directory of Research Journals Indexing (DRJI), General Impact Factor, ASOS Index, WorldCat (OCLC), MIAR, EuroPub, OpenAIRE, Türkiye Citation Index, Türk Medline Index, InfoBase Index, Scilit, etc.
The platforms of the journal are Google Scholar, CrossRef (DOI), ResearchBib, Open Access, COPE, ICMJE, NCBI, ORCID, Creative Commons, etc.
Our Journal using the DergiPark system indexed are;
Ulakbim TR Dizin, Index Copernicus, ICI World of Journals, Directory of Research Journals Indexing (DRJI), General Impact Factor, ASOS Index, OpenAIRE, MIAR, EuroPub, WorldCat (OCLC), DOAJ, Türkiye Citation Index, Türk Medline Index, InfoBase Index
Our Journal using the DergiPark system platforms are;
Journal articles are evaluated as "Double-Blind Peer Review".
Our journal has adopted the Open Access Policy and articles in JHSM are Open Access and fully comply with Open Access instructions. All articles in the system can be accessed and read without a journal user. https//dergipark.org.tr/tr/pub/jhsm/page/9535
Journal charge policy https://dergipark.org.tr/tr/pub/jhsm/page/10912
Our journal has been indexed in DOAJ as of May 18, 2020.
Our journal has been indexed in TR-Dizin as of March 12, 2021.
Articles published in the Journal of Health Sciences and Medicine have open access and are licensed under the Creative Commons CC BY-NC-ND 4.0 International License.