Based on the Zoltán Kodály philosophy, the Colourstrings approach is an instrumental teaching method designed to enhance the enjoyment of students in violin education through activities such as singing, playing, and storytelling, as featured in the introductory book Violin A. This study aims to explore how the songs in the Colourstrings method can be effectively incorporated into instrumental education and how Turkish lyrics can be adapted for these songs. It is hypothesized that this adaptation would contribute to the wider adoption of the method by violin educators in Türkiye, thereby increasing its impact on music education in the country. This research specifically focuses on adapting the songs in the Violin A method-used in the initial stages of violin education within the Colourstrings approach-into Turkish, following Peter Low’s Pentathlon Principles. These principles include Singability, Sense, Naturalness, Rhythm, and Rhyme, which guide the creation of lyrics that adhere to the rules of prosody. In this study, five selected songs from the Violin A method-Look Lamb Look, Swallows in the Sunshine, Harry Hare, Hey Beetle, and The Wicked Magpie-were systematically analyzed and tabulated. The content of these songs was adapted into Turkish lyrics following the Pentathlon Principles, aiming to make the Colourstrings approach more relevant and accessible for Turkish music education.
This study does not require ethics committee approval.
Zoltan Kodaly felsefesine dayanılarak geliştirilmiş enstrüman öğretim yöntemi olan Colourstrings yaklaşımının başlangıç kitabı Violin A metodunda yer alan şarkı söyleme, çalma, hikaye anlatma gibi etkinlikler, öğrencilerin keman eğitimini daha keyifli hale getirmeyi hedeflemektedir. Bu çerçevede, Colourstrings yaklaşımındaki şarkıların enstrüman eğitiminde nasıl kullanılabileceğini belirlemek ve bu şarkılara Türkçe sözler yazmak, yaklaşımın Türkiye’deki müzik eğitiminde daha etkili bir şekilde yer almasını, ülkemizdeki keman eğitimcilerinin bu metodu daha yaygın bir şekilde kullanmasını sağlayabileceği düşünülmektedir. Bu çalışma, ülkemizde müzik eğitiminin yenilikçi yaklaşımlarından biri olan Colourstrings yaklaşımı kapsamında, keman eğitiminin başlangıç aşamasında kullanılan Violin A metodundaki şarkıları, Peter Low’un pentatlon ilkeleri doğrultusunda Türkçe’ye uyarlamak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışmada, Colourstrings yaklaşımının başlangıç düzeyi kitaplarından olan Violin A metodunda yer alan Look Lamb Look, Swallows in the Sunshine, Harry Hare, Hey Beetle, The Wicked Magpie şarkılarının içerikleri sistematik bir şekilde tablolaştırılmış ve prozodi kurallarına uygun olarak, Peter Low’un pentatlon prensipleri: Singability (Söylenilebilirlik), (2) Sense (Duygu), (3) Naturalness (Doğallık), (4) Rhythm (Ritim) ve (5) Rhyme (Kafiye/uygu) ışığında Türkçe sözler yazılmıştır. Bu araştırmamız Bursa Uludağ Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi tarafından Yüksek Lisans Tez Projesi kapsamında destekteklenmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Music Education |
Journal Section | Music |
Authors | |
Early Pub Date | December 29, 2024 |
Publication Date | December 30, 2024 |
Submission Date | October 30, 2024 |
Acceptance Date | December 16, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 5 Issue: 4 |
JIAE is the most prestigious peer-reviewed academic journal in the field of art, where your article on art research has undergone high-level review and editing to achieve high visibility and citation potential.