Research Article
BibTex RIS Cite

Analysis of methods used in Turkish Music cello education and deficiencies in the field

Year 2024, Volume: 5 Issue: 4, 245 - 262, 30.12.2024
https://doi.org/10.5281/zenodo.14504812

Abstract

Turkish Music cello performance has developed with individual creativity and has been passed on to the future through the meşk system. When we examine the curricula of institutions that provide Turkish music cello education, it is seen that the sources used at the beginner level are western sources, in addition, there are few methods written specifically for Turkish Music, and when the processes of Turkish Music cello education that have been going on for many years are examined, it is seen that instrumental and oral works of Traditional Turkish Music are used as sources. It is important to evaluate and reveal the deficiencies in Turkish Music cello education in terms of method, curriculum, method, resource, common language in education. It is aimed to offer solutions to the problems in order to bring cello education to a better level. For this purpose, the academic studies conducted in order to reveal the problems in the field and to address these problems in every aspect have been presented in the form of a compilation, the contributions to the field have been revealed by analyzing the methods written specifically for Turkish music, and as a result of all these, solutions to the problems in cello education have been proposed.

References

  • Akpara, K. (2019). Türk müziği eğitimi verilen konservatuvarlarda viyolonsel eğitim öğretiminin yeri, önemi ve kullanım durumu (The place, importance and use of cello education in the conservatory given Turkish music education). Master thesis. Selçuk University. Konya, Turkiye.
  • Ayhan, L.E. (2023). Türk müziği eğitimi veren yükseköğretim kurumları ve bu kurumlarda yürütülen geleneksel viyolonsel eğitimine ilişkin öğretim elemanı görüşleri (Higher education institutions that provide Turkish music education and faculty's opinions on traditional cello education in these institutions). Master thesis. Gazi University. Ankara, Turkiye.
  • Azad, D. (2023). 8-11 yaş grubu çocuklarda vı̇yolonsel eğı̇tı̇mı̇nde kullanılan öğretı̇m yöntemlerı̇ ve metotlara yönelı̇k öğretı̇m elemanı görüşleri (The opinions of academic musicians on teaching technics and methods used in violoncello education of 8-11 age children). Master thesis. Bursa Uludağ University. Bursa, Turkiye.
  • Bilir, F.U. (2018). Güzel Sanatlar Lisesi Çello Dersi Öğretim Programına Dayalı Kullanılan Kitapların Türk Müziği Kazanımları Açısından Değerlendirilmesi (The assessment of books used based on the curriculum of fine arts high schools cello course in terms of their Turkish music learning outcomes). Master thesis. Van Yüzüncü Yıl University. Van, Turkiye.
  • Çiftçibaşı, M. C. (2021). Viyolonsel İçin Türk Halk Ezgileri Albümü (Turkish Folk Melodies Album for Cello). Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Çınardal, L. (2020, Haziran). Viyolonsel Öğretiminde Kullanılan Yay Tekniklerinin Türk Müziğine Uyarlanması Ve Değerlendirilmesi (Adaptation of bow techniques used in cello education to Turkish music and its evaluation). Doctoral thesis. Gazi University. Ankara, Turkiye.
  • Değirmencioğlu, L. (2006). Geleneksel Türk Sanat Müziği Viyolonsel Öğretim ve İcra Yöntemleri Üzerine Bir Araştırma (A research about the violoncello education and playing systems in Turkish clasical music). Master thesis. Erciyes University. Kayseri, Turkiye.
  • Değirmencioğlu, L. (2011). Makamsal Viyolonsel Öğretim Yöntemine Sistematik Bir Yaklaşım (Introducing a systematic approach to modal violoncello teaching method). Doctoral thesis. İnönü University. Malatya, Turkiye.
  • Değirmencioğlu, L., & Andaç, H. M. (2021). Türk Müziğinde Viyolonsel Eğitimi Bolahenk Akortta 20 Makam Dizisi (Cello Training in Turkish Music 20 Makam Series in Bolahenk Tuning). Ankara
  • Demirbatır, R.E. (1998). Türkiye'deki Eğitim Fakülteleri Müzik Eğitimi Bölümlerinde Viyolonsel Eğitimi (Cello Education in Music Education Departments of Education Faculties in Turkiye). Doctoral thesis. Gazi University. Ankara, Turkiye.
  • Demirci, B. (2013). Viyolonsel Eğitiminde Geleneksel Türk Müziğine Yönelik Bir Çalışma Modeli. (A Study Model for Traditional Turkish Music in Cello Education). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 117-129.
  • Demirci, B. (2013). Viyolonsel İçin Türk Müziği Dizileri (Turkish Music Series for Cello). Ankara: Pegem Akademi.
  • Eroğlu, Ö. (2018). Kangal Ve Yöresi Türkülerinin Viyolonsel Eğitiminde Kullanılmasına İlişkin Bir Çalışma (A study on the use of Kangal and local folk songs in violoncello education). Master thesis. Gazi University. Ankara, Turkiye.
  • İşler, Ş. (2019). Kütahya Türkülerinin Viyolonsel Eğitiminde Kullanılması Üzerine Bir Çalışma (A study on the use of Kütahya folk songs for violoncello education). Master thesis. Gazi University. Ankara, Turkiye.
  • Kale, A. F. (2021). Öğretmen Yetiştiren Kurumlardaki Viyolonsel Eğitiminin Öğretim Elemanı Ve Öğrenci Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi (Evaluation of cello education in teacher training institutions in line with the views of instructors and students). Master thesis. İstanbul Okan University. İstanbul, Turkiye.
  • Kaptan, Z. (2022). Türk müziği çalgılarında öğretim metot ve metodoloji üzerine bir inceleme. CUJOSS (Cumhuriyet Universtiy) Faculty of Letters Journal of Social Sciences, 46(1), 95-101.
  • Karaca, T. (2016). Türk müziği’nde 15. Yy.’da kullanılan makamlardan oluşturulan seyr-i nâtık örneğinin viyolonsel öğretiminde kullanılabilirliğinin değerlendirilmesi (The Seyr-i Nâtik created in the 15th century used in Turkish music from the makams assessment of the availability of cello teaching). Doctoral thesis. Gazi University. Ankara, Turkiye.
  • Karadurmuş, F. (2024, Ağustos). Viyolonsel Eğitiminde Türk Halk Müziklerinin Ve Çocuk Şarkılarının Düzenlenmesi Üzerine Bir Çalışma (A study on arrangement of Turkish folk music and children's songs in cello education). Master thesis. Sivas CumhuriyetUniversity. Sivas, Turkiye.
  • Kaya, E. E. (2010). Müzik Öğretmeni Yetiştiren Kurumlarda Makamsal Etüd Ve Egzersizlerle Viyolonsel Eğitiminin Uygulanabilirliği (Research of the place significance and usage patterns of Turkish Music in Cello Studies at Musical Teaching departments of Education Facuties). Doctoral thesis. Selçuk University. Konya, Turkiye.
  • Kılıç, A. (2020). Lisans Düzeyi Türk Müziği Viyolonsel Eğitimi Programlarının Değerlendirilmesi Sonucu Elde Edilen Bulgulara Yönelik Eğitimci Görüşleri Üzerine Bir Araştırma (An investigation on the evaluation of undergraduate level of Turkish music cello education programs and trainer's views). Art competency thesis. Afyon Kocatepe University. Afyonkarahisar, Turkiye.
  • Küçükahmet, L. (2017). Öğretim İlke ve Yöntemleri (Teaching Principles and Methods). İstanbul: Nobel Publishing.
  • Özen, N. (2004). Çalgı Eğitiminde yararlanılan müzik eğitimi yöntemleri (music education methods used in instrument training). Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 57-63.
  • Özer, S. (2017). Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalı Öğretim Programında Uygulanan Viyolonsel Eğitiminde Türk Eserlerinin Yerinin ve Gerekliliğinin Değerlendirilmesi (The evaluation of Turkish pieces' place and necessity in violoncello training applied in education faculty fine arts education department's music education programs). Master thesis. Bursa Uludağ University. Bursa, Turkiye.
  • Özgün, Ö. (2006). Türkiye’deki Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Müzik Bölümlerinde Viyolonsel Eğitimine Yönelik Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri (A study on the views of violoncello teachers and students aimed at violoncello education in anatolia fine arts high school in Turkey). Master thesis. Gazi University. Ankara, Turkiye
  • Sığırtmaç, G. (2022). Türk Makam Müziği'nde Viyolonsel Eğitimi: Başlangıç Seviyesi İçin Etütler (Violoncello education in Turkish maqam music: Etudes for beginner level). Master thesis. Istanbul Technical University. Istanbul, Turkiye.
  • Sulukaya, V. (2019). Türk Müziği Viyolonsel Eğitiminde Başlangıç Seviyesinde Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri (Problems and solution proposals at the beginning level in Turkish music violonel education). Master thesis. Van Yüzüncü Yıl University. Van, Turkiye.
  • Topaloğlu, T. (2022). Viyolonsel Eğitiminde Başparmak Tekniği ile Anadolu Ezgileri. (Anatolian Melodies with Thumb Technique in Cello Training). Konya: Eğitim Publishing.
  • Tutu, S. B. (2001). Türk Müziğinde Viyolonsel Eğitimi (Violoncello education in Turkish music). Master thesis. Ege University. İzmir, Turkiye.
  • Tutu, S. B. (2014). Viyolonsel İçin 40 Makamsal Etüt (40 Modal Etudes for Cello). İzmir: Ege University Publishing.
  • Uçan, A. (2012). Eduard Zuckmayer ve Cumhuriyet Müzik Eğitimi (Eduard Zuckmayer and Republic Music Education). Ankara: Müzik Eğitimi Publishing.
  • Ünver, Ş. C. (2024). Çok Sesli Müzik ve Türk Musikisi Bağlamında Türkiye’de Çello Eğitiminin Karşılaştırmalı İncelenmesi (A comparative analysis of cello education in Turkey in the context of western music and Turkish music). Art competency thesis. Anadolu University. Eskişehir, Turkiye.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (qualitative research methods in social sciences). Ankara: Seçkin.

Examining the instructional strengths of Turkish music cello training methods

Year 2024, Volume: 5 Issue: 4, 245 - 262, 30.12.2024
https://doi.org/10.5281/zenodo.14504812

Abstract

The performance of Turkish music on the cello has developed with the unique styles of artists and has been transmitted to future generations through the meşk system. Since there is no specific method or applied approach written specifically for Turkish music, education has been entirely based on the Western system up to the present day. To outline the current state of cello education and to view the shortcomings in this field from a broader perspective, it is important to evaluate Turkish music cello education in terms of aspects such as method, curriculum, resources, and a common language in education. This study aims to examine the methods used in Turkish music cello education in terms of their use of music pedagogical methods. Since the study was conducted by analyzing the sources available in the literature through the document analysis technique, it is a study in line with the qualitative research method. During the research process, five methods related to Turkish music were identified. The accessible methods include Barış Demirci's book "Turkish Music Scales for Cello", Levent Değirmencioğlu and Hacı Mehmet Andaç's book "Cello Education in Turkish Music", Sıtkı Bahadır Tutu's book "40 Makamsal Etudes for Cello", Taner Topaloğlu's book "Anatolian Melodies with Thumb Technique in Cello Education", and Mehmet Can Çiftçibaşı's book "Turkish Folk Melodies Album for Cello." The content analysis of these books was conducted, and their scope and content analyses were summarized and presented in tables. Through the analyses, it was observed that two of the books are based on the tempered system, while the other books are methods aimed at teaching the fundamental makam and usul of Turkish music through etudes and schematic representation approaches, targeting intermediate levels. In addition to the methods, a review of theses written on cello education in the literature concluded that the main issues in Turkish music cello education are curriculum, applied methods, resource and method deficiencies, content inadequacies in methods, the working environment in educational institutions, insufficient lesson hours, and lack of materials. To solve these issues and to elevate cello education to a better level, solution suggestions have been presented..

Ethical Statement

There is no need ethical committee approval. This research is limited to methods specifically written for Turkish music cello education and academic studies providing information about methods, curricula, sources, and teaching processes in cello education. All cello methods with the term "Turkish Music" were included in this study. Five books written in this field were accessible.

References

  • Akpara, K. (2019). Türk müziği eğitimi verilen konservatuvarlarda viyolonsel eğitim öğretiminin yeri, önemi ve kullanım durumu (The place, importance and use of cello education in the conservatory given Turkish music education). Master thesis. Selçuk University. Konya, Turkiye.
  • Ayhan, L.E. (2023). Türk müziği eğitimi veren yükseköğretim kurumları ve bu kurumlarda yürütülen geleneksel viyolonsel eğitimine ilişkin öğretim elemanı görüşleri (Higher education institutions that provide Turkish music education and faculty's opinions on traditional cello education in these institutions). Master thesis. Gazi University. Ankara, Turkiye.
  • Azad, D. (2023). 8-11 yaş grubu çocuklarda vı̇yolonsel eğı̇tı̇mı̇nde kullanılan öğretı̇m yöntemlerı̇ ve metotlara yönelı̇k öğretı̇m elemanı görüşleri (The opinions of academic musicians on teaching technics and methods used in violoncello education of 8-11 age children). Master thesis. Bursa Uludağ University. Bursa, Turkiye.
  • Bilir, F.U. (2018). Güzel Sanatlar Lisesi Çello Dersi Öğretim Programına Dayalı Kullanılan Kitapların Türk Müziği Kazanımları Açısından Değerlendirilmesi (The assessment of books used based on the curriculum of fine arts high schools cello course in terms of their Turkish music learning outcomes). Master thesis. Van Yüzüncü Yıl University. Van, Turkiye.
  • Çiftçibaşı, M. C. (2021). Viyolonsel İçin Türk Halk Ezgileri Albümü (Turkish Folk Melodies Album for Cello). Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Çınardal, L. (2020, Haziran). Viyolonsel Öğretiminde Kullanılan Yay Tekniklerinin Türk Müziğine Uyarlanması Ve Değerlendirilmesi (Adaptation of bow techniques used in cello education to Turkish music and its evaluation). Doctoral thesis. Gazi University. Ankara, Turkiye.
  • Değirmencioğlu, L. (2006). Geleneksel Türk Sanat Müziği Viyolonsel Öğretim ve İcra Yöntemleri Üzerine Bir Araştırma (A research about the violoncello education and playing systems in Turkish clasical music). Master thesis. Erciyes University. Kayseri, Turkiye.
  • Değirmencioğlu, L. (2011). Makamsal Viyolonsel Öğretim Yöntemine Sistematik Bir Yaklaşım (Introducing a systematic approach to modal violoncello teaching method). Doctoral thesis. İnönü University. Malatya, Turkiye.
  • Değirmencioğlu, L., & Andaç, H. M. (2021). Türk Müziğinde Viyolonsel Eğitimi Bolahenk Akortta 20 Makam Dizisi (Cello Training in Turkish Music 20 Makam Series in Bolahenk Tuning). Ankara
  • Demirbatır, R.E. (1998). Türkiye'deki Eğitim Fakülteleri Müzik Eğitimi Bölümlerinde Viyolonsel Eğitimi (Cello Education in Music Education Departments of Education Faculties in Turkiye). Doctoral thesis. Gazi University. Ankara, Turkiye.
  • Demirci, B. (2013). Viyolonsel Eğitiminde Geleneksel Türk Müziğine Yönelik Bir Çalışma Modeli. (A Study Model for Traditional Turkish Music in Cello Education). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 117-129.
  • Demirci, B. (2013). Viyolonsel İçin Türk Müziği Dizileri (Turkish Music Series for Cello). Ankara: Pegem Akademi.
  • Eroğlu, Ö. (2018). Kangal Ve Yöresi Türkülerinin Viyolonsel Eğitiminde Kullanılmasına İlişkin Bir Çalışma (A study on the use of Kangal and local folk songs in violoncello education). Master thesis. Gazi University. Ankara, Turkiye.
  • İşler, Ş. (2019). Kütahya Türkülerinin Viyolonsel Eğitiminde Kullanılması Üzerine Bir Çalışma (A study on the use of Kütahya folk songs for violoncello education). Master thesis. Gazi University. Ankara, Turkiye.
  • Kale, A. F. (2021). Öğretmen Yetiştiren Kurumlardaki Viyolonsel Eğitiminin Öğretim Elemanı Ve Öğrenci Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi (Evaluation of cello education in teacher training institutions in line with the views of instructors and students). Master thesis. İstanbul Okan University. İstanbul, Turkiye.
  • Kaptan, Z. (2022). Türk müziği çalgılarında öğretim metot ve metodoloji üzerine bir inceleme. CUJOSS (Cumhuriyet Universtiy) Faculty of Letters Journal of Social Sciences, 46(1), 95-101.
  • Karaca, T. (2016). Türk müziği’nde 15. Yy.’da kullanılan makamlardan oluşturulan seyr-i nâtık örneğinin viyolonsel öğretiminde kullanılabilirliğinin değerlendirilmesi (The Seyr-i Nâtik created in the 15th century used in Turkish music from the makams assessment of the availability of cello teaching). Doctoral thesis. Gazi University. Ankara, Turkiye.
  • Karadurmuş, F. (2024, Ağustos). Viyolonsel Eğitiminde Türk Halk Müziklerinin Ve Çocuk Şarkılarının Düzenlenmesi Üzerine Bir Çalışma (A study on arrangement of Turkish folk music and children's songs in cello education). Master thesis. Sivas CumhuriyetUniversity. Sivas, Turkiye.
  • Kaya, E. E. (2010). Müzik Öğretmeni Yetiştiren Kurumlarda Makamsal Etüd Ve Egzersizlerle Viyolonsel Eğitiminin Uygulanabilirliği (Research of the place significance and usage patterns of Turkish Music in Cello Studies at Musical Teaching departments of Education Facuties). Doctoral thesis. Selçuk University. Konya, Turkiye.
  • Kılıç, A. (2020). Lisans Düzeyi Türk Müziği Viyolonsel Eğitimi Programlarının Değerlendirilmesi Sonucu Elde Edilen Bulgulara Yönelik Eğitimci Görüşleri Üzerine Bir Araştırma (An investigation on the evaluation of undergraduate level of Turkish music cello education programs and trainer's views). Art competency thesis. Afyon Kocatepe University. Afyonkarahisar, Turkiye.
  • Küçükahmet, L. (2017). Öğretim İlke ve Yöntemleri (Teaching Principles and Methods). İstanbul: Nobel Publishing.
  • Özen, N. (2004). Çalgı Eğitiminde yararlanılan müzik eğitimi yöntemleri (music education methods used in instrument training). Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 57-63.
  • Özer, S. (2017). Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalı Öğretim Programında Uygulanan Viyolonsel Eğitiminde Türk Eserlerinin Yerinin ve Gerekliliğinin Değerlendirilmesi (The evaluation of Turkish pieces' place and necessity in violoncello training applied in education faculty fine arts education department's music education programs). Master thesis. Bursa Uludağ University. Bursa, Turkiye.
  • Özgün, Ö. (2006). Türkiye’deki Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Müzik Bölümlerinde Viyolonsel Eğitimine Yönelik Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri (A study on the views of violoncello teachers and students aimed at violoncello education in anatolia fine arts high school in Turkey). Master thesis. Gazi University. Ankara, Turkiye
  • Sığırtmaç, G. (2022). Türk Makam Müziği'nde Viyolonsel Eğitimi: Başlangıç Seviyesi İçin Etütler (Violoncello education in Turkish maqam music: Etudes for beginner level). Master thesis. Istanbul Technical University. Istanbul, Turkiye.
  • Sulukaya, V. (2019). Türk Müziği Viyolonsel Eğitiminde Başlangıç Seviyesinde Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri (Problems and solution proposals at the beginning level in Turkish music violonel education). Master thesis. Van Yüzüncü Yıl University. Van, Turkiye.
  • Topaloğlu, T. (2022). Viyolonsel Eğitiminde Başparmak Tekniği ile Anadolu Ezgileri. (Anatolian Melodies with Thumb Technique in Cello Training). Konya: Eğitim Publishing.
  • Tutu, S. B. (2001). Türk Müziğinde Viyolonsel Eğitimi (Violoncello education in Turkish music). Master thesis. Ege University. İzmir, Turkiye.
  • Tutu, S. B. (2014). Viyolonsel İçin 40 Makamsal Etüt (40 Modal Etudes for Cello). İzmir: Ege University Publishing.
  • Uçan, A. (2012). Eduard Zuckmayer ve Cumhuriyet Müzik Eğitimi (Eduard Zuckmayer and Republic Music Education). Ankara: Müzik Eğitimi Publishing.
  • Ünver, Ş. C. (2024). Çok Sesli Müzik ve Türk Musikisi Bağlamında Türkiye’de Çello Eğitiminin Karşılaştırmalı İncelenmesi (A comparative analysis of cello education in Turkey in the context of western music and Turkish music). Art competency thesis. Anadolu University. Eskişehir, Turkiye.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (qualitative research methods in social sciences). Ankara: Seçkin.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Music Education
Journal Section Music Education
Authors

Gülcan Elibol 0000-0002-4836-6760

Özcan Çetik 0000-0002-5788-4893

Early Pub Date December 29, 2024
Publication Date December 30, 2024
Submission Date November 6, 2024
Acceptance Date December 17, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 5 Issue: 4

Cite

APA Elibol, G., & Çetik, Ö. (2024). Analysis of methods used in Turkish Music cello education and deficiencies in the field. Journal for the Interdisciplinary Art and Education, 5(4), 245-262. https://doi.org/10.5281/zenodo.14504812

JIAE is the most prestigious peer-reviewed academic journal in the field of art, where your article on art research has undergone high-level review and editing to achieve high visibility and citation potential.27919