Bu araştırmanın amacı, duygusal faktörler olan tutum, negatif değerlendirme korkusu ve akademik beklenti stres seviyesi gibi faktörlerin öğrencilerin matematik başarılarını ne ölçüde öngördüğünü belirlemektir. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden korelasyonel araştırma kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Desen olarak ise; belirli değişkenleri öngörücüler olarak kullanarak sonuçları yordamada kullanılan tahmin araştırma deseni işe koşulmuştur. Araştırma Bursa'da bir ortaokulda öğrenim gören 352 ortaokul öğrencisi üzerinde gerçekleştirilmiştir. Öğrencilerin matematik puanları, Matematik Tutum Ölçeği (MTÖ), Negatif Değerlendirme Korkusu Ölçeği- Kısa Form (NKÖ) ve Akademik Beklenti Stres Envanteri (ABSE) veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Katılımcıların matematikle ilgili tutum, negatif değerlendirme korkusu ve akademik beklenti stres seviyelerini belirlemek için tanımlayıcı istatistikler kullanılmıştır. Cinsiyet, sınıf düzeyi ve matematik puanlarını karşılaştırmak amacıyla Çoklu Değişkenler Analizi (MANOVA) kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre; cinsiyet değişkeni matematik tutumu, negatif değerlendirme korkusu ve stres seviyesi üzerinde anlamlı bir fark oluşturmamıştır. Sınıf düzeyi arttıkça, öğrencilerin matematiğe karşı olumlu tutumlarının azaldığını görülmektedir. Yüksek matematik puanlarına sahip öğrenciler, düşük matematik puanlarına sahip öğrencilere göre matematiğe daha olumlu tutum geliştirmiştir. Korelasyon analizin sonuçlarına göre; matematik başarısının matematik tutumu ile anlamlı ve pozitif yönde; akademik beklenti stresi ve negatif değerlendirme korkusu ile anlamlı ve negatif yönde bir ilişkisi olduğu görülmüştür.
Bu çalışmada “Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi” kapsamında uyulması belirtilen tüm kurallara uyulmuştur.
The aim of this study is to determine to what extent the emotional factors such as attitude, fear of negative evaluation and stress level for academic expectations predict students’ mathematics achievements. In this quantitative study a prediction research design, type of correlational design, was used to anticipate results by using particular variables as predictors. The study was conducted on 352 middle school students attending a middle school in Bursa. Students’ mathematics scores, Mathematics Attitude Scale (MAS), Fear of Negative Evaluation Scale Short Form (FNES) and Academic Expectations Stress Inventory (AESI) were used for data collection. In order to determine participants’ level of attitude toward mathematics, fear of negative evaluation and stress level for academic expectations descriptive statistics were used. Secondly to compare participants’ score on three measurements according to their gender, class level, and mathematics scores, multivariate analysis of variance (MANOVA) was employed. According to results gender did not make a significant difference on mathematics attitude, fear of negative evaluation and stress level separately, as well. Class level increases, students’ positive attitudes towards mathematics decreases. Students with high mathematics scores had significantly more positive feelings towards mathematics than students with low mathematics scores. The results of correlation analysis indicated that mathematics success was significantly and positively associated to mathematics attitude while it was significantly and negatively associated to fear of negative evaluation and stress for academic expectations.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Educational Psychology |
Journal Section | Eğitim Bilimleri |
Authors | |
Publication Date | April 29, 2024 |
Submission Date | April 15, 2024 |
Acceptance Date | April 24, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |
The Aim of The Journal
The Journal of Interdisciplinary Educational Researches (JIER) published by the Interdisciplinary Educational and Research Association (JIER)A) is an internationally eminent journal.
JIER, a nonprofit, nonprofit NGO, is concerned with improving the education system within the context of its corporate objectives and social responsibility policies. JIER, has the potential to solve educational problems and has a strong gratification for the contributions of qualified scientific researchers.
JIER has the purpose of serving the construction of an education system that can win the knowledge and skills that each individual should have firstly in our country and then in the world. In addition, JIER serves to disseminate the academic work that contributes to the professional development of teachers and academicians, offering concrete solutions to the problems of all levels of education, from preschool education to higher education.
JIER has the priority to contribute to more qualified school practices. Creating and managing content within this context will help to advance towards the goal of being a "focus magazine" and "magazine school", and will also form the basis for a holistic view of educational issues. It also acts as an intermediary in the production of common mind for sustainable development and education