Bu çalışmada, Okul Temelli Program Geliştirme
(OTPG) kavramının tanımı, işlevi, OTPG süreci ve süreci etkileyen faktörler
incelenmiştir. OTPG genel olarak bir okulun bazı ya da bütün üyelerinin dâhil olduğu
okul toplumunun, okulun önerdiği programı planlaması, uygulaması ve
değerlendirmesi işlemi olarak tanımlanır. Farklı bir ifadeyle okul çalışanları
arasında işbirliği çerçevesinde ortak karar alma süreci olarak ifade
edilmektedir. Bu işbirliği sadece okulla sınırlı değil okul dışı paydaşları da
(veliler, sendikalar, yerel yöneticiler vb.) sürece dâhil etmektedir. OTPG
sistemli ve planlı bir karar alma sürecidir ve bu karar alma sürecini etkileyen
faktörler; eğitimin ulusal hedefleri, ulaşılabilir ders sayısı seçenekleri,
öğrenen, kaynak ulaşılabilirliği, okul çevresindeki insanların kültürü, okul
çevresi ve değerlendirme sistemi ve stratejileridir. Ayrıca OTPG sürecinin
tasarlanması aşamasında takip edilmesi gereken adımlar; ihtiyaçların
belirlenmesi, amaçların oluşturulması, içeriğin belirlenmesi, içeriğin
düzenlenmesi, öğrenme deneyimlerinin seçimi, öğrenme deneyimlerinin
oluşturulması ve değerlendirme olarak ifade edilmektedir.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Eğitim Bilimleri |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2017 |
Submission Date | April 13, 2017 |
Acceptance Date | June 20, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 1 Issue: 1 |
The Aim of The Journal
The Journal of Interdisciplinary Educational Researches (JIER) published by the Interdisciplinary Educational and Research Association (JIER)A) is an internationally eminent journal.
JIER, a nonprofit, nonprofit NGO, is concerned with improving the education system within the context of its corporate objectives and social responsibility policies. JIER, has the potential to solve educational problems and has a strong gratification for the contributions of qualified scientific researchers.
JIER has the purpose of serving the construction of an education system that can win the knowledge and skills that each individual should have firstly in our country and then in the world. In addition, JIER serves to disseminate the academic work that contributes to the professional development of teachers and academicians, offering concrete solutions to the problems of all levels of education, from preschool education to higher education.
JIER has the priority to contribute to more qualified school practices. Creating and managing content within this context will help to advance towards the goal of being a "focus magazine" and "magazine school", and will also form the basis for a holistic view of educational issues. It also acts as an intermediary in the production of common mind for sustainable development and education