Okulöncesi dönemde çocuklar zaman zaman çeşitli
nedenlerden dolayı sosyal duygusal uyum problemleri yaşayabilmektedir. Sosyal duygusal gelişim sürecinde ebeveynlerin
çocuk yetiştirme tutumlarının, çocukla kurulan etkileşim sürecinde kritik bir
rol oynadığı bilinmektedir. Ebeveynler ile kurulan bu ilişki biçimi çocuğun daha
sonraki ilişkilerinde kullanacağı yeni iletişim örüntülerini oluşturmaktadır. Bu
araştırmada, 5 yaş çocuklarının okuldaki sosyal duygusal uyumları ile
ebeveynlerin çocuk yetiştirme tutumları arasındaki ilişkilerin
değerlendirilmesi amaçlanmıştır. İlişkisel tarama modelinde gerçekleştirilen bu
araştırmada katılımcı grubunu okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 5 yaş
grubu 50 çocuğun 50 ebeveyni ve 4 öğretmeni oluşturmuştur. Araştırmada,
5 yaş çocuklarının ebeveynlerine, çocuk yetiştirme tutumlarını değerlendirmek
için Ebeveyn Tutum Ölçeği (ETÖ) uygulanmış, ayrıca çocukların sınıf ortamındaki
sosyal duygusal uyumlarını değerlendirmeleri için öğretmenlerinden Marmara Sosyal Duygusal Uyum Ölçeği’ ni (MASDU) doldurmaları
istenmiştir. Elde edilen bulgular incelendiğinde, demokratik ebeveyn tutumu ile
yetiştirilen çocukların okul ortamındaki sosyal
duygusal uyumları yüksek bulunurken; otoriter, aşırı koruyucu ve izin verici
ebeveyn tutumuyla yetişen çocukların okul ortamındaki sosyal duygusal uyumlarının düşük olduğu
görülmüştür.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Eğitim Bilimleri |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2017 |
Submission Date | June 19, 2017 |
Acceptance Date | November 18, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 1 Issue: 2 |
The Aim of The Journal
The Journal of Interdisciplinary Educational Researches (JIER) published by the Interdisciplinary Educational and Research Association (JIER)A) is an internationally eminent journal.
JIER, a nonprofit, nonprofit NGO, is concerned with improving the education system within the context of its corporate objectives and social responsibility policies. JIER, has the potential to solve educational problems and has a strong gratification for the contributions of qualified scientific researchers.
JIER has the purpose of serving the construction of an education system that can win the knowledge and skills that each individual should have firstly in our country and then in the world. In addition, JIER serves to disseminate the academic work that contributes to the professional development of teachers and academicians, offering concrete solutions to the problems of all levels of education, from preschool education to higher education.
JIER has the priority to contribute to more qualified school practices. Creating and managing content within this context will help to advance towards the goal of being a "focus magazine" and "magazine school", and will also form the basis for a holistic view of educational issues. It also acts as an intermediary in the production of common mind for sustainable development and education