Gender difference like an individual
difference in the area of intelligence is apparent with studies indicated
accordingly. According to the multiple intelligence theory developed by
Gardner, the most important factor that causes the difference between people is
intelligent. (Campbell, Campbell & Dickinson, 1996). In this research, it
focused on the verbal-linguistic intelligence, which is skillful in using
language effectively; visual-spatial intelligence of activities such as visual
thinking, drawing, shaping (Talu, 1999). Each type of intelligence is not
similar to males and females. (Simpson, Cloud, Newman & Fuqua, 2008).
Another factor that causes diversity is parents and heredity. (Eastman, 1988).
In order to examine gender differences in certain intelligence types which
mainly addresses with many studies as mentioned above, researchers conducted
activities on fourth grade school students (N=28) including interview with one teacher to measure the effects of verbal and
visual intelligence types, gender differences, parents and heritage on 11 years
old student (13 boys and 15 girls). As a result of this research, surprisingly
males are good at verbal-linguistic intelligence; females are able to perform
better on visual-spatial intelligence related activity. This result gives a
clue in gender equality and avoidance of female visual-intelligence-related
partial inferiority. In light of
interview with teacher, parenting and school curriculum clearly gain importance
to add more verbal and visual activities. It is highly suggested to add more
related studies including tested and psychometric ability to investigate gender
difference in intelligence.
Zeka alanında bireysel farklılık gibi cinsiyet farkı buna göre
gösterilen çalışmalarla açıkça görülmektedir. Gardner’ın
geliştirdiği çoklu zeka kuramına göre, insanlar arasındaki farklılığa neden
olan en önemli faktör zekadır. (Campbell, Campbell& Dickinson, 1996) Bu
makalede dili etkili kullanma becerisi olan sözel-dilsel zeka ve görsel
düşünme, çizme, şekil verme gibi faaliyetlerin yer aldığı görsel-uzamsal zeka
üzerinde duruldu. (Talu,1999) Zeka türleri cinsiyet yönünden de farklılık gösterebilirler.
Her zeka türü kadın ve erkeklerde benzer değildir. (Simpson, Cloud, Newman, J.
L., & Fuqua, D. R., 2008). Farklılığa neden olan bir diğer etmen ise
ebeveynler ve kalıtımdır.(Eastman, 1988) Özellikle
yukarıda bahsedilen pek çok çalışma ile ilgilenen belirli zeka türlerinde
cinsiyet farklılıklarını incelemek için, sözel ve görsel
zeka çeşitleri, cinsiyet farklılıkları, ebeveynler ve kalıtımın 11 yaşındaki
öğrenciler (13 erkek,15 kız) üzerindeki etkileri ölçmek için dördüncü sınıf
öğrencileri (S=28) üzerinde bir öğretmenle görüşme de dahil olan etkinlikler
gerçekleştirdik. Bu araştırmanın sonucu olarak,
şaşırtıcı bir şekilde erkekler sözel-dilsel zekada iyi iken kadınlar
görsel-uzamsal zeka ile ilgili faaliyetlerde daha iyi performans
gösterebilmektedir. Bu sonuç cinsiyet eşitliğine ve kızların görsel-uzamsal
zeka düşüklüğü olmadığına bir ipucu verir niteliktedir. Öğretmenle görüşme
halinin ışığında ebeveynlik ve okul müfredatının daha fazla sözel ve görsel
etkinlikleri artırması yönünde önem kazanmaktadır. Zekada cinsiyet farklılığını
araştırmak için test ve psikometrik yetenek dahil daha fazla ilgili çalışmanın
eklenmesi önerilmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Eğitim Psikolojisi |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2019 |
Submission Date | June 9, 2019 |
Acceptance Date | August 24, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 5 |