Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2020, Volume: 4 Issue: 8, 204 - 211, 30.12.2020

Abstract

Supporting Institution

-

Project Number

-

Thanks

-

References

  • Aktamış, H., & Ergin, Ö. (2007). Bilimsel süreç becerileri ile bilimsel yaratıcılık arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(33), 11-23.
  • Arık, N. (2019). İlkokul dördüncü sınıf fen bilimleri dersinde bilim defteri kullanılmasının etkilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul
  • Atik, A. (2019). Stem etkinliklerinin bilimsel süreç becerileri üzerine etkisi: 5 yaş örneği. Yüksek Lisans Tezi, Trabzon Üniversitesi, Trabzon
  • Aydınlı, E. (2007). İlköğretim 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerilerine ilişkin performanslarının değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Aydoğdu, 2017. A study on basic process skills of Turkish primary school students. Eurasian Journal of Educational Research, 67, 51-6.
  • Aydoğdu, B. & Karakuş, F. (2015). ilkokul öğrencilerine yönelik temel beceri ölçeğinin Türkça’ye uyarlama çalışması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (34), 105-131.
  • Aydoğdu, M ve Kesercioğlu, T. (Ed.). (2005). İlköğretimde fen ve teknoloji öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Bassey A.B., Amanso, E.O. I. (2017). Assessing students’ gender, school type and science process skills acquisition of senior secondary schools students in Calabar education Zone, Cross River State, Nigeria. International Journal of Education and Evaluation, 3(4), 19-25.
  • Can, K., & Uluçınar Sağır, Ş. (2019). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerilerinin incelenmesi. Electronic Journal of Social Sciences, 18 (71), 145-1556.
  • Çelik, P. (2013). Probleme dayalı öğrenmenin öğretmen adaylarının fizik dersi başarısı, öğrenme yaklaşımları ve bilimsel süreç becerileri üzerindeki etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Çepni, S., & Çil, E. (2009). Fen ve teknoloji programı ilköğretim 1. ve 2. kademe öğretmen el kitabı. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Germann, P.J. (1994). Testing a model of science process skills acquisition: an interaction with parents’ education, preferred language, gender, science attitude, cognitive development, academic ability, and biology knowledge. Journal of Research in Science Teaching, 31(7), 749-783.
  • Hazır, A., Türkmen, L. 2008. İlkokul 5. Sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç beceri düzeyleri. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleş Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 81-96.
  • Johnson, R. B., & Onwuegbuzie, A. J. (2004). Mixed methods research: A research paradigma whose time has come. Educational researcher, 33(7), 14-26.
  • Karasar, N. (2000). Bilimsel Araştırma Yöntemi(10. Baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kaya, E. (2016). İlkokul 3. sınıf fen bilimleri ders kitabının yapılandırmacılık ve bilimsel süreç becerilerini geliştirmesi açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Adıyaman
  • Kaya, S., (2017). Fen bilimleri içeriği ve bilimsel süreç becerileri. Çocuk Bilim ve Teknoloji (pp.86-110), Eskişehir: Anadolu Üniversitesi. MEB (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji dersi öğretim programı ve kılavuzu. Ankara, Türkiye: Devlet Kitapları Müdürlüğü. MEB, (2013). İlköğretim kurumları fen bilimleri dersi öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Özdemir, M., Özdemir, O. & Parmaksız, R. Ş. (2016). İlkokul öğrencilerinin bilimsel süreç becerilerinin ve okuduğunu anlama düzeylerinin incelenmesi. Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 11/3 p. 1829-1848.
  • Öztürk, N. (2008). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin Fen ve Teknoloji dersinde bilimsel süreç becerileri kazanma düzeyleri. Yüksek Lisans Tezi, Osmangazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Padilla, M., Cronin, L., & Twiest, M. (1985). Th edevelopment and validation of the test of basic process skills. Paper presented at the Annual Meeting of the National Association for Research in Science Teaching, French Lick, IN. Saat, R.M. (2004). The acquisition of integrated science process skills in a web-based learning environment. Research in Science ve Technological Education, 22(1), 23- 40.
  • Sabır, A. (2016). İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerilerine etki eden faktörlerin incelenmesi. Yüksek lisans Tezi., Mustafa Kemal Üniversitesi, Hatay
  • Yalçın, H. & Şişman, Z. B. (2018). Keşif ve sorgulama temelli bilim öğretimi programinin 10- 12 yaş çocuklarin bilimsel süreç becerilerine etkisi. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 4(2), 83-96.
  • Yıldırım, C. (2012). Bilimsel süreç becerileri etkinliklerinin ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin yansıtıcı düşünmelerine etkisi (Master's thesis), Pamukkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Zeidan, A. H. & Jayosi, M.R. (2015). Science process skills and attitudes toward science among Palestinian secondary school students. World Journal of Education, 5(1), 13-24.

Examining Elementary School Students’ Scientific Process Skills Levels

Year 2020, Volume: 4 Issue: 8, 204 - 211, 30.12.2020

Abstract

With the preparation of the science curricula in our country in accordance with constructivism, scientific process skills have also gained importance. The examination of science education programs revealed that scientific process skills are either considered as a separate learning area or classified as field-specific skills. In this context, scientific process skills are defined as skills that enable students to learn science while actively involving in the learning process and conducting research appropriate for their age. Individuals with these skills are aware of how scientific research is conducted and solve problems they encounter during a daily life by using these skills. In this respect, it is critical to teach scientific process skills to students starting from an early age. To this end, this study aims to determine third and fourth grade students’ scientific process skills. The participants consisted of 147 third and fourth grade students. For data collection, the basic skills scale with 31 items was administered to the participants. The reliability coefficient of the scale (KR – 20) was 0.83, and the average difficulty of the scale was 0.55. Frequencies and percentages were calculated and One-way analysis of multiple variances (MANOVA) were conducted to identify gender and grade level differences. For analysis, the SPSS 21.0 (Statistical Package for the Social Sciences) program was used. The results revealed that while there was no significant difference based on grade level, a significant difference was observed in favor of female students in terms of scientific process skills.

Project Number

-

References

  • Aktamış, H., & Ergin, Ö. (2007). Bilimsel süreç becerileri ile bilimsel yaratıcılık arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(33), 11-23.
  • Arık, N. (2019). İlkokul dördüncü sınıf fen bilimleri dersinde bilim defteri kullanılmasının etkilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul
  • Atik, A. (2019). Stem etkinliklerinin bilimsel süreç becerileri üzerine etkisi: 5 yaş örneği. Yüksek Lisans Tezi, Trabzon Üniversitesi, Trabzon
  • Aydınlı, E. (2007). İlköğretim 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerilerine ilişkin performanslarının değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Aydoğdu, 2017. A study on basic process skills of Turkish primary school students. Eurasian Journal of Educational Research, 67, 51-6.
  • Aydoğdu, B. & Karakuş, F. (2015). ilkokul öğrencilerine yönelik temel beceri ölçeğinin Türkça’ye uyarlama çalışması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (34), 105-131.
  • Aydoğdu, M ve Kesercioğlu, T. (Ed.). (2005). İlköğretimde fen ve teknoloji öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Bassey A.B., Amanso, E.O. I. (2017). Assessing students’ gender, school type and science process skills acquisition of senior secondary schools students in Calabar education Zone, Cross River State, Nigeria. International Journal of Education and Evaluation, 3(4), 19-25.
  • Can, K., & Uluçınar Sağır, Ş. (2019). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerilerinin incelenmesi. Electronic Journal of Social Sciences, 18 (71), 145-1556.
  • Çelik, P. (2013). Probleme dayalı öğrenmenin öğretmen adaylarının fizik dersi başarısı, öğrenme yaklaşımları ve bilimsel süreç becerileri üzerindeki etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Çepni, S., & Çil, E. (2009). Fen ve teknoloji programı ilköğretim 1. ve 2. kademe öğretmen el kitabı. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Germann, P.J. (1994). Testing a model of science process skills acquisition: an interaction with parents’ education, preferred language, gender, science attitude, cognitive development, academic ability, and biology knowledge. Journal of Research in Science Teaching, 31(7), 749-783.
  • Hazır, A., Türkmen, L. 2008. İlkokul 5. Sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç beceri düzeyleri. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleş Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 81-96.
  • Johnson, R. B., & Onwuegbuzie, A. J. (2004). Mixed methods research: A research paradigma whose time has come. Educational researcher, 33(7), 14-26.
  • Karasar, N. (2000). Bilimsel Araştırma Yöntemi(10. Baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kaya, E. (2016). İlkokul 3. sınıf fen bilimleri ders kitabının yapılandırmacılık ve bilimsel süreç becerilerini geliştirmesi açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Adıyaman
  • Kaya, S., (2017). Fen bilimleri içeriği ve bilimsel süreç becerileri. Çocuk Bilim ve Teknoloji (pp.86-110), Eskişehir: Anadolu Üniversitesi. MEB (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji dersi öğretim programı ve kılavuzu. Ankara, Türkiye: Devlet Kitapları Müdürlüğü. MEB, (2013). İlköğretim kurumları fen bilimleri dersi öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Özdemir, M., Özdemir, O. & Parmaksız, R. Ş. (2016). İlkokul öğrencilerinin bilimsel süreç becerilerinin ve okuduğunu anlama düzeylerinin incelenmesi. Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 11/3 p. 1829-1848.
  • Öztürk, N. (2008). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin Fen ve Teknoloji dersinde bilimsel süreç becerileri kazanma düzeyleri. Yüksek Lisans Tezi, Osmangazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Padilla, M., Cronin, L., & Twiest, M. (1985). Th edevelopment and validation of the test of basic process skills. Paper presented at the Annual Meeting of the National Association for Research in Science Teaching, French Lick, IN. Saat, R.M. (2004). The acquisition of integrated science process skills in a web-based learning environment. Research in Science ve Technological Education, 22(1), 23- 40.
  • Sabır, A. (2016). İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerilerine etki eden faktörlerin incelenmesi. Yüksek lisans Tezi., Mustafa Kemal Üniversitesi, Hatay
  • Yalçın, H. & Şişman, Z. B. (2018). Keşif ve sorgulama temelli bilim öğretimi programinin 10- 12 yaş çocuklarin bilimsel süreç becerilerine etkisi. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 4(2), 83-96.
  • Yıldırım, C. (2012). Bilimsel süreç becerileri etkinliklerinin ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin yansıtıcı düşünmelerine etkisi (Master's thesis), Pamukkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Zeidan, A. H. & Jayosi, M.R. (2015). Science process skills and attitudes toward science among Palestinian secondary school students. World Journal of Education, 5(1), 13-24.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Studies on Education
Journal Section Eğitim Bilimleri
Authors

Yakub İşıker 0000-0003-3493-0620

İrfan Emre 0000-0003-0591-3397

Project Number -
Publication Date December 30, 2020
Submission Date August 26, 2020
Acceptance Date November 23, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 4 Issue: 8

Cite

APA İşıker, Y., & Emre, İ. (2020). Examining Elementary School Students’ Scientific Process Skills Levels. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(8), 204-211.

The Aim of The Journal

The Journal of Interdisciplinary Educational Researches (JIER) published by the Interdisciplinary Educational and Research Association (JIER)A) is an internationally eminent journal.

JIER, a nonprofit, nonprofit NGO, is concerned with improving the education system within the context of its corporate objectives and social responsibility policies. JIER, has the potential to solve educational problems and has a strong gratification for the contributions of qualified scientific researchers.

JIER has the purpose of serving the construction of an education system that can win the knowledge and skills that each individual should have firstly in our country and then in the world. In addition, JIER serves to disseminate the academic work that contributes to the professional development of teachers and academicians, offering concrete solutions to the problems of all levels of education, from preschool education to higher education.

JIER has the priority to contribute to more qualified school practices. Creating and managing content within this context will help to advance towards the goal of being a "focus magazine" and "magazine school", and will also form the basis for a holistic view of educational issues. It also acts as an intermediary in the production of common mind for sustainable development and education