Bu nitel çalışmanın amacı, özel yetenekli öğrencilerin ve velilerinin oyunu nasıl algıladıklarını metaforlar yoluyla ortaya çıkarmak ve kıyaslama yapmaktır. Katılımcılar, 2019-2020 eğitim öğretim yılı, Şanlıurfa Bilim ve Sanat Merkezinde eğitim görmekte olan, özel yetenekli olduğu Milli Eğitim Bakanlığı’nın belirlediği uzmanlar tarafından uygulanan WISC-R testi ile daha önceden tespit edilmiş (zekâ testi puanı 130’un üzerinde olan) 45 özel yetenekli öğrenci ve bu öğrencilerin velilerinden oluşmuştur. Araştırmaya katılan özel yetenekli öğrencilerden 22’si kız, 23’ü erkek öğrencidir. Velilerin ise 35’i erkek, 10’u kadındır. Nitel araştırmanın bir çeşidi olan karşılaştırmalı durum çalışması deseni kullanılmıştır. Katılımcılara yarı yapılandırılmış form dağıtılmış ve verilerin içeriği analiz edilmiştir. Araştırmanın bulgularına göre katılımcı 45 öğrencinin ve 45 velinin oyuna dair ürettikleri metaforların her birinin farklı olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Araştırmada, özel yetenekli öğrenciler tarafından oyun kavramı ile ilgili üretilen metaforlar 4 kavramsal kategori, veliler tarafından üretilen metaforlar da 4 kavramsal kategori altında toplanmıştır. Özel yetenekli öğrencilerce üretilen kavramsal kategoriler: ‘’Bağımlılık Yapan Bir Unsurun İfadesi Olarak Oyun’’, ‘’Yalnızlık Unsuru Olarak Oyun’’, ‘’Vazgeçilmez Bir Unsurun İfadesi Olarak Oyun’’ ve ‘’Rekabet Unsuru Olarak Oyun’’ başlıkları altında toplanmıştır. Velilerce üretilen kavramsal kategoriler ise ‘’Özgürlük Unsuru Olarak Oyun’’, ‘’Sosyalleşme Unsuru Olarak Oyun’’, ‘’Vazgeçilmez Bir Unsurun İfadesi Olarak Oyun’’ ve ‘’Dayanışma Unsuru Olarak Oyun’’ şeklindedir. Çıkan sonuçlara göre de yapılan çıkarımlar ve tartışmalar makale sonunda paylaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Eğitim Bilimleri |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2020 |
Submission Date | December 9, 2020 |
Acceptance Date | December 20, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 4 Issue: 8 |