Research Article
BibTex RIS Cite

Özel Yetenekli Çocukların ve Ebeveynlerinin Oyun Kavramına Yönelik Metaforik Algıları

Year 2020, Volume: 4 Issue: 8, 265 - 281, 30.12.2020

Abstract

Bu nitel çalışmanın amacı, özel yetenekli öğrencilerin ve velilerinin oyunu nasıl algıladıklarını metaforlar yoluyla ortaya çıkarmak ve kıyaslama yapmaktır. Katılımcılar, 2019-2020 eğitim öğretim yılı, Şanlıurfa Bilim ve Sanat Merkezinde eğitim görmekte olan, özel yetenekli olduğu Milli Eğitim Bakanlığı’nın belirlediği uzmanlar tarafından uygulanan WISC-R testi ile daha önceden tespit edilmiş (zekâ testi puanı 130’un üzerinde olan) 45 özel yetenekli öğrenci ve bu öğrencilerin velilerinden oluşmuştur. Araştırmaya katılan özel yetenekli öğrencilerden 22’si kız, 23’ü erkek öğrencidir. Velilerin ise 35’i erkek, 10’u kadındır. Nitel araştırmanın bir çeşidi olan karşılaştırmalı durum çalışması deseni kullanılmıştır. Katılımcılara yarı yapılandırılmış form dağıtılmış ve verilerin içeriği analiz edilmiştir. Araştırmanın bulgularına göre katılımcı 45 öğrencinin ve 45 velinin oyuna dair ürettikleri metaforların her birinin farklı olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Araştırmada, özel yetenekli öğrenciler tarafından oyun kavramı ile ilgili üretilen metaforlar 4 kavramsal kategori, veliler tarafından üretilen metaforlar da 4 kavramsal kategori altında toplanmıştır. Özel yetenekli öğrencilerce üretilen kavramsal kategoriler: ‘’Bağımlılık Yapan Bir Unsurun İfadesi Olarak Oyun’’, ‘’Yalnızlık Unsuru Olarak Oyun’’, ‘’Vazgeçilmez Bir Unsurun İfadesi Olarak Oyun’’ ve ‘’Rekabet Unsuru Olarak Oyun’’ başlıkları altında toplanmıştır. Velilerce üretilen kavramsal kategoriler ise ‘’Özgürlük Unsuru Olarak Oyun’’, ‘’Sosyalleşme Unsuru Olarak Oyun’’, ‘’Vazgeçilmez Bir Unsurun İfadesi Olarak Oyun’’ ve ‘’Dayanışma Unsuru Olarak Oyun’’ şeklindedir. Çıkan sonuçlara göre de yapılan çıkarımlar ve tartışmalar makale sonunda paylaşılmıştır.

References

  • Acar, S. (2007). Raven Spm Plus Testi Ve Roets Liderlik Değerlendirme Ölçeğinin 10-11 Yaş Geçerlik, Güvenirlik, Ön-Norm Çalışmalarına Göre Üstün Zekâlı Olan Ve Olmayan Öğrencilerin Liderlik Özelliklerinin Karşılaştırılması. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Ataman, A. (Ed.). (2005). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. (3. Baskı). Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Bass, B. M. (1990). Bass and Stogdill's Handbook of Leadership: Theory, Research, and Managerial Applications. London: Collier Macmillan.
  • Başal, H. A. (2007). Gecmiş Yıllarda Türkiye’de Çocuklar Tarafından Oynanan Çocuk Oyunları. Eğitim Fakültesi Dergisi: 20(2), 243-266.
  • Başaran, İ.E. (1992). Yönetimde İnsan İlişkileri-Yönetsel Davranış. Ankara: Kadıoğlu Matbaası. Bektaş, M. ve Karadağ, B. (2013). İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Yardımlaşma Değerine Yönelik Geliştirdikleri Metaforların İncelenmesi. Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, (Sosyal Bilimler- Karşılaştırmalı Dil- Edebiyat- Eğitim), 8(8), 271-286.
  • Ceylan, A. (2011). Yönetimde İnsan ve Davranış, İstanbul: Kaan Matbaacılık. Çınar, A. A. (2008). Muğla Çocuk Folkloru. Muğla: Karaca Matbaacılık. Çiçek, E. ve Sallıoğlu, G. (2011). Gelişimde Oyun ve Oyuncaklar. (http://scholar.google.com.tr/scholar). Davaslıgil, Ü. (2004). Üstün Çocuklar. M. R. Şirin, A. Kulaksızoğlu ve A. E. Bilgili 2004 Üstün Yetenekli Çocuklar: Seçilmiş Makaleler Kitabı. Ss: 211-218 İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Emir, S., ve Acar, S. (2007). Zeka-Liderlik İlişkisi: Üstün Zekalı Olan ve Olmayan Öğrencilerin Liderlik Becerilerinin Karşılaştırılması. Hasan Âli Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2).
  • Girmen, P. (2007). İlköğretim Öğrencilerinin Konuşma ve Yazma Sürecinde Metaforlar¬dan Yararlanma Durumları. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eği¬tim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Hızlı, E. (2013). Üstün Zekalı Ve Yetenekli Çocukların Matematik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Özel Eğitim Anabilim Dalı, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • http://www.meb.gov.tr/istatistik/, Erişim Tarihi: 06.06.2019.
  • Huizinga, J. (2006). Homo Ludens(Oyunun Toplumsal İşlevi Üzerine Bir Deneme). (M.A. Kılıçbay, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Koparal, C. (2008). Yönetim Organizasyon. Eskişehir: T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • MEB. (Milli Eğitim Bakanlığı). (2007). Bilim ve Sanat Merkezi Yönergesi. Ankara.
  • MEGEP. (Mesleki Eğitim Ve Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi) (2009). Çocuk Gelişimi ve Eğitimi, Üstün Zekâ ve Özel Yetenekli Çocuklar Modülü.
  • Ogurlu, Ü. (2012). Liderlik Becerileri Geliştirme Programının Üstün Zekâlı Olan Ve Olmayan Öğrencilerin Liderlik Becerilerine Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Saban, A., (2004). Giriş Düzeyindeki Sınıf Öğretmeni Adaylarının “Öğretmen” Kavramına İlişkin İleri Sürdükleri Metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 131-155.
  • Saban, A. (2008). Okula İlişkin Metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 14(3), 459-496.
  • Sternberg, R. J. (2005). WICS: A Model of Giftedness im Leadership. Roeper Review, 28,1 37-44.
  • Şenel, T. ve Aslan, O. (2014). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Bilim ve Bilim İnsanı Kavramlarına İlişkin Metaforik Algıları, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 10, Sayı 2.
  • Şimşek, T. ve TOPAL, Y. (2006). Türkçe Eğitiminde Drama ve Özgün Uygulama Örnekleri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. C.7, S.1. 277-297.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
Year 2020, Volume: 4 Issue: 8, 265 - 281, 30.12.2020

Abstract

References

  • Acar, S. (2007). Raven Spm Plus Testi Ve Roets Liderlik Değerlendirme Ölçeğinin 10-11 Yaş Geçerlik, Güvenirlik, Ön-Norm Çalışmalarına Göre Üstün Zekâlı Olan Ve Olmayan Öğrencilerin Liderlik Özelliklerinin Karşılaştırılması. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Ataman, A. (Ed.). (2005). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. (3. Baskı). Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Bass, B. M. (1990). Bass and Stogdill's Handbook of Leadership: Theory, Research, and Managerial Applications. London: Collier Macmillan.
  • Başal, H. A. (2007). Gecmiş Yıllarda Türkiye’de Çocuklar Tarafından Oynanan Çocuk Oyunları. Eğitim Fakültesi Dergisi: 20(2), 243-266.
  • Başaran, İ.E. (1992). Yönetimde İnsan İlişkileri-Yönetsel Davranış. Ankara: Kadıoğlu Matbaası. Bektaş, M. ve Karadağ, B. (2013). İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Yardımlaşma Değerine Yönelik Geliştirdikleri Metaforların İncelenmesi. Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, (Sosyal Bilimler- Karşılaştırmalı Dil- Edebiyat- Eğitim), 8(8), 271-286.
  • Ceylan, A. (2011). Yönetimde İnsan ve Davranış, İstanbul: Kaan Matbaacılık. Çınar, A. A. (2008). Muğla Çocuk Folkloru. Muğla: Karaca Matbaacılık. Çiçek, E. ve Sallıoğlu, G. (2011). Gelişimde Oyun ve Oyuncaklar. (http://scholar.google.com.tr/scholar). Davaslıgil, Ü. (2004). Üstün Çocuklar. M. R. Şirin, A. Kulaksızoğlu ve A. E. Bilgili 2004 Üstün Yetenekli Çocuklar: Seçilmiş Makaleler Kitabı. Ss: 211-218 İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Emir, S., ve Acar, S. (2007). Zeka-Liderlik İlişkisi: Üstün Zekalı Olan ve Olmayan Öğrencilerin Liderlik Becerilerinin Karşılaştırılması. Hasan Âli Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2).
  • Girmen, P. (2007). İlköğretim Öğrencilerinin Konuşma ve Yazma Sürecinde Metaforlar¬dan Yararlanma Durumları. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eği¬tim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Hızlı, E. (2013). Üstün Zekalı Ve Yetenekli Çocukların Matematik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Özel Eğitim Anabilim Dalı, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • http://www.meb.gov.tr/istatistik/, Erişim Tarihi: 06.06.2019.
  • Huizinga, J. (2006). Homo Ludens(Oyunun Toplumsal İşlevi Üzerine Bir Deneme). (M.A. Kılıçbay, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Koparal, C. (2008). Yönetim Organizasyon. Eskişehir: T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • MEB. (Milli Eğitim Bakanlığı). (2007). Bilim ve Sanat Merkezi Yönergesi. Ankara.
  • MEGEP. (Mesleki Eğitim Ve Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi) (2009). Çocuk Gelişimi ve Eğitimi, Üstün Zekâ ve Özel Yetenekli Çocuklar Modülü.
  • Ogurlu, Ü. (2012). Liderlik Becerileri Geliştirme Programının Üstün Zekâlı Olan Ve Olmayan Öğrencilerin Liderlik Becerilerine Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Saban, A., (2004). Giriş Düzeyindeki Sınıf Öğretmeni Adaylarının “Öğretmen” Kavramına İlişkin İleri Sürdükleri Metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 131-155.
  • Saban, A. (2008). Okula İlişkin Metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 14(3), 459-496.
  • Sternberg, R. J. (2005). WICS: A Model of Giftedness im Leadership. Roeper Review, 28,1 37-44.
  • Şenel, T. ve Aslan, O. (2014). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Bilim ve Bilim İnsanı Kavramlarına İlişkin Metaforik Algıları, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 10, Sayı 2.
  • Şimşek, T. ve TOPAL, Y. (2006). Türkçe Eğitiminde Drama ve Özgün Uygulama Örnekleri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. C.7, S.1. 277-297.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Eğitim Bilimleri
Authors

Ümit Doğan 0000-0002-8144-9744

Mustafa Koyuncu 0000-0002-9282-1361

Aysu Doğan 0000-0001-5630-9400

Publication Date December 30, 2020
Submission Date December 9, 2020
Acceptance Date December 20, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 4 Issue: 8

Cite

APA Doğan, Ü., Koyuncu, M., & Doğan, A. (2020). Özel Yetenekli Çocukların ve Ebeveynlerinin Oyun Kavramına Yönelik Metaforik Algıları. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(8), 265-281.

The Aim of The Journal

The Journal of Interdisciplinary Educational Researches (JIER) published by the Interdisciplinary Educational and Research Association (JIER)A) is an internationally eminent journal.

JIER, a nonprofit, nonprofit NGO, is concerned with improving the education system within the context of its corporate objectives and social responsibility policies. JIER, has the potential to solve educational problems and has a strong gratification for the contributions of qualified scientific researchers.

JIER has the purpose of serving the construction of an education system that can win the knowledge and skills that each individual should have firstly in our country and then in the world. In addition, JIER serves to disseminate the academic work that contributes to the professional development of teachers and academicians, offering concrete solutions to the problems of all levels of education, from preschool education to higher education.

JIER has the priority to contribute to more qualified school practices. Creating and managing content within this context will help to advance towards the goal of being a "focus magazine" and "magazine school", and will also form the basis for a holistic view of educational issues. It also acts as an intermediary in the production of common mind for sustainable development and education