Bu çalışmada ChatGPT yapay zeka teknolojisinin eğitim alanında destekleyici unsur olarak kullanımına yönelik bir araştırma yürütülmüştür. ChatGPT’nin çoktan seçmeli test maddelerini yanıtlama ve bu maddelerin madde güçlük düzeylerini sınıflama performansı incelenmiştir. 20 maddeden oluşan beş seçenekli çoktan seçmeli test maddesine 4930 öğrencinin verdiği yanıtlara göre madde güçlük düzeyleri belirlenmiştir. Bu güçlük düzeyleri ile ChatGPT’nin ve uzmanların yaptığı sınıflandırmalar arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Elde edilen bulgulara göre ChatGPT’nin çoktan seçmeli maddelere doğru yanıt verme performansının yüksek düzeyde olmadığı (%55) görülmüştür. Ancak madde güçlük düzeylerini sınıflandırma konusunda ChatGPT; gerçek madde güçlük düzeyleri ile 0.748, uzman görüşleri ile 0.870 korelasyon göstermiştir. Bu sonuçlara göre deneme uygulamasının yapılamadığı veya uzman görüşlerine başvurulamadığı durumlarda ChatGPT'den test geliştirme aşamalarında destek alınabileceği düşünülmektedir. Geniş ölçekli sınavlarda da uzman gözetiminde ChatGPT benzeri yapay zeka teknolojilerinden faydalanılabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Eğitim Bilimleri |
Authors | |
Publication Date | August 30, 2023 |
Submission Date | May 12, 2023 |
Acceptance Date | July 25, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 7 Issue: 15 |
The Aim of The Journal
The Journal of Interdisciplinary Educational Researches (JIER) published by the Interdisciplinary Educational and Research Association (JIER)A) is an internationally eminent journal.
JIER, a nonprofit, nonprofit NGO, is concerned with improving the education system within the context of its corporate objectives and social responsibility policies. JIER, has the potential to solve educational problems and has a strong gratification for the contributions of qualified scientific researchers.
JIER has the purpose of serving the construction of an education system that can win the knowledge and skills that each individual should have firstly in our country and then in the world. In addition, JIER serves to disseminate the academic work that contributes to the professional development of teachers and academicians, offering concrete solutions to the problems of all levels of education, from preschool education to higher education.
JIER has the priority to contribute to more qualified school practices. Creating and managing content within this context will help to advance towards the goal of being a "focus magazine" and "magazine school", and will also form the basis for a holistic view of educational issues. It also acts as an intermediary in the production of common mind for sustainable development and education