The aim of this study was conducted to investigate midwifery students' episiotomy skills self- efficacy levels and the factors affecting them. The sample of the study, which was conducted in a descriptive design, consisted of 135 students studying in the 3rd and 4th grades of the Midwifery Department of a public university in the 2023-2024 academic year. Data were collected with "Descriptive Information Form" and "Episiotomy Skills Self-Efficacy Scale (ESESES)". Descriptive statistics, Mann Whitney you and Kruskal Wallis Test were used to evaluate the data. The mean age of the midwifery students who participated in the study was 22.22±2.01 years and 85.9% of them preferred the midwifery profession willingly. It was found that 72.6% of the students felt that they belonged to the midwifery profession and 31.9% considered themselves sufficient in terms of theoretical knowledge and practice. It was determined that 77.8% of the students performed episiotomy suture practice with low reality simulation, 20.7% on living tissue and 17.8% with high reality simulation. It was determined that 71.1% of the students used chicken meat/ calf tongue, 19.3% used sponge/fabric, and 9.6% used models to improve episiotomy practice. The mean score of the students' episiotomy skills self-efficacy scale was found to be 55.09±10.69. It was determined that the mean scale scores significantly differed depending on whether the participants intentionally chose their field of study and perceived themselves as competent in both theoretical knowledge and practical skills. In line with the findings of the study, it was determined that midwifery students' episiotomy skills and self-efficacy perceptions were at a moderate level.
Amaç: Bu çalışma, ebelik öğrencilerinin epizyotomi becerileri öz-yeterlilik düzeylerini ve etkileyen faktörlerin incelenmesi amacıyla yürütülmüştür.
Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı desende yürütülen araştırmanın örneklemini 2023-2024 eğitim öğretim yılında bir kamu üniversitesi Ebelik bölümü 3. ve 4. sınıfta öğrenim gören 135 öğrenci oluşturmuştur (Katılım Oranı: %75). Veriler; “Tanıtıcı Bilgi Formu” ve “Epizyotomi Becerileri Öz Yeterlilik Ölçeği (EBÖYÖ)” ile toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistikler, Mann Whitney U ve Kruskal Wallis Testi kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmaya katılan ebelik öğrencilerinin yaş ortalaması 22,22±2,01 olduğu ve %85,9’unun ebelik mesleğini isteyerek tercih ettiği belirlendi. Öğrencilerin %72,6’sının kendisini ebelik mesleğine ait hissettiği ve %31,9’unun mesleki teorik bilgi ve pratik açıdan kendini yeterli gördüğü saptandı. Öğrencilerin epizyotomi sütur pratiğini; %77,8’inin düşük gerçeklikli simülasyon, %20,7’sinin canlı doku üzerinde, %17,8’inin ise yüksek gerçeklikli simülasyon ile gerçekleştirdiği tespit edildi. Çalışmaya katılan öğrencilerin epizyotomi pratiğini geliştirmek için; %71,1’inin tavuk eti/dana dili, %19,3’ünün sünger/kumaş, %9,6’sının ise maket kullandığı belirlendi. Öğrencilerin EBÖYÖ toplam puan ortalaması 55,09±10,69 olarak bulunmuştur. Sınıf düzeyi, gelir durumu, öğrenim döneminde kalınan yer, mezun olunan lise türü ve kendini mesleğe ait hissetme durumu, epizyotomi sütur beceri deneyimi niteliği ve epizyotomi becerisinde kullanılan materyal değişkenlerinin epizyotomi becerileri öz yeterlilik algı düzeylerini etkilemediği belirlenirken, bölümü isteyerek tercih etme durumu ve mesleki teorik bilgi ve pratik açıdan kendini yeterli görme durumu değişkenlerinin ölçek puan ortalamalarını anlamlı olarak farklılaştırdığı tespit edildi.
Sonuç: Çalışma bulguları doğrultusunda, ebelik öğrencilerinin epizyotomi beceri öz yeterlilik algısının orta düzeyin üzerinde olduğu belirlenmiştir. Bu sonuçlar doğrultusunda, öğrencilerin epizyotomi becerileri özyeterlilik düzeylerini etkileyen bireysel özelliklerin tanılanması ve kliniğe hazırlık eğitimin teknoloji destekli laboratuvar uygulamaları ile desteklenmesi önerilebilir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Educational Psychology |
Journal Section | Eğitim Bilimleri |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2024 |
Submission Date | September 9, 2024 |
Acceptance Date | December 17, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 8 Issue: 19 |
The Aim of The Journal
The Journal of Interdisciplinary Educational Researches (JIER) published by the Interdisciplinary Educational and Research Association (JIER)A) is an internationally eminent journal.
JIER, a nonprofit, nonprofit NGO, is concerned with improving the education system within the context of its corporate objectives and social responsibility policies. JIER, has the potential to solve educational problems and has a strong gratification for the contributions of qualified scientific researchers.
JIER has the purpose of serving the construction of an education system that can win the knowledge and skills that each individual should have firstly in our country and then in the world. In addition, JIER serves to disseminate the academic work that contributes to the professional development of teachers and academicians, offering concrete solutions to the problems of all levels of education, from preschool education to higher education.
JIER has the priority to contribute to more qualified school practices. Creating and managing content within this context will help to advance towards the goal of being a "focus magazine" and "magazine school", and will also form the basis for a holistic view of educational issues. It also acts as an intermediary in the production of common mind for sustainable development and education