Sürdürülebilir iş sağlığı ve güvenliği eğitimi, sürekli ve bütünsel bir öğrenme yaklaşımıyla riskleri azaltmayı ve bir güvenlik kültürü oluşturmayı amaçlamaktadır.
Bu amaçla, bu araştırmada inşaat sektörü çalışanlarının güvenlik kültürü üzerindeki etkisini belirlemek için bir pilot çalışma yürütülmüştür. Bu çalışma aracılığıyla Güvenlik Kültürü Değerlendirme Ölçeği geliştirilmiş ve psikometrik özellikleri doğrulanmıştır.
Türkiye, İzmir'de 20 konut inşaat projesinde çalışan 200 teknik personele yüz yüze anket uygulanmıştır. Bu katılımcıların yanıtlarından yararlanılarak, ölçeğin faktör yapısı keşfedici faktör analizi ve doğrulayıcı faktör analizi yoluyla türetilmiştir. Daha sonra, Cronbach'ın alfa ile ölçülen ölçeğin güvenilirliği, faktöriyel geçerlilik ve ölçüt ilişkili geçerlilikle birlikte değerlendirilmiştir.
Toplanan veriler, demografik değişkenler ile beş temel güvenlik kültürü faktörü arasındaki ilişkileri incelemek için korelasyon analizleri, Bağımsız Örneklem t-testleri ve Tek Yönlü Varyans Analizi kullanılarak analiz edilmiştir. Demografik değişkenler ile güvenlik kültürü faktörleri arasındaki doğrusal ilişkileri belirlemek için korelasyon analizleri, Güvenlik Kültürü Değerlendirme Ölçeği'nin beş faktörü arasında anlamlı ilişkiler ortaya koymuştur. Özellikle, yönetim taahhüdü, İSG eğitimi ve iletişimi, çalışan katılımı ve farkındalığı ve İSG raporlaması arasında güçlü pozitif korelasyonlar (r = 0,581 ile 0,718 arasında değişen, hepsi p < 0,001) tespit edildi.
Bu bulgular, inşaat sektöründe güvenlik farkındalığını artırmak, risk algısı boşluklarını kapatmak ve olumlu bir güvenlik kültürü oluşturmak için sürdürülebilir ve hedefli İSG eğitim girişimlerinin uygulanmasının kritik önemini vurgulamaktadır.
Sustainable occupational health and safety training aims to reduce risks and establish a safety culture with a continuous and holistic learning approach.
For this purpose, a pilot study was conducted in this research to determine the impact of construction sector employees on safety culture. Through this study, the Safety Culture Assessment Scale was developed, and its psychometric properties were validated.
A face-to-face survey was administered to 200 technical personnel working on 20 residential construction projects in Izmir, Turkey. Utilizing the responses from these participants, the factor structure of the scale was derived through exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis. Then, the reliability of the scale measured by Cronbach's alpha was evaluated together with factorial validity and criterion-related validity.
The collected data were analyzed using correlation analyses, Independent Samples t-tests, and one-way Analysis of Variance to examine the relationships between demographic variables and the five basic safety culture factors. To determine the linear relationships between demographic variables and safety culture factors, correlation analyses revealed significant relationships among the five factors of the Safety Culture Assessment Scale.
In particular, strong positive correlations (ranging from r = 0.581 to 0.718, all p < 0.001) were identified between management commitment, OHS training and communication, worker participation and awareness, and OHS reporting.
These findings underscore the critical importance of implementing sustainable and targeted OHS training initiatives to enhance safety awareness, close risk perception gaps, and foster a positive safety culture within the construction industry.
Ethics committee approval stating that the research complies with the principles of the Scientific Research Ethics Committee was obtained from the Scientific Research Ethics Committee of the Çanakkale Onsekiz Mart University Rectorate Graduate Education Institute Ethics Committee of the Republic of Turkey (Date: 13 July 2023 and Approval Number: E-84026528-050.01.04-2300159845).
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Curriculum and Instration (Other) |
Journal Section | Eğitim Bilimleri |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2025 |
Submission Date | April 13, 2025 |
Acceptance Date | August 7, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 21 |
The Aim of The Journal
The Journal of Interdisciplinary Educational Researches (JIER) published by the Interdisciplinary Educational and Research Association (JIER)A) is an internationally eminent journal.
JIER, a nonprofit, nonprofit NGO, is concerned with improving the education system within the context of its corporate objectives and social responsibility policies. JIER, has the potential to solve educational problems and has a strong gratification for the contributions of qualified scientific researchers.
JIER has the purpose of serving the construction of an education system that can win the knowledge and skills that each individual should have firstly in our country and then in the world. In addition, JIER serves to disseminate the academic work that contributes to the professional development of teachers and academicians, offering concrete solutions to the problems of all levels of education, from preschool education to higher education.
JIER has the priority to contribute to more qualified school practices. Creating and managing content within this context will help to advance towards the goal of being a "focus magazine" and "magazine school", and will also form the basis for a holistic view of educational issues. It also acts as an intermediary in the production of common mind for sustainable development and education