Bu çalışma, görme engelli bireylerin okuma becerilerine yönelik akademik literatürü bibliyometrik yöntemle analiz etmeyi amaçlamaktadır. Web of Science veritabanında 1981-2025 yılları arasında yayımlanan 419 akademik yayın, R Studio’da bibliometrix paketi kullanılarak incelenmiştir. Analizler, yıllık yayın eğilimlerini, etkili yazarları, kurumları, anahtar kelimeleri ve tematik kümelenmeleri değerlendirmiştir. Bulgular, teknolojik yaklaşımların ve disiplinlerarası işbirliklerinin alandaki önemini ortaya koymaktadır. Özellikle yapay zekâ ve yardımcı teknolojiler etrafında şekillenen çalışmaların, okuma süreçlerini daha erişilebilir hale getirmeyi amaçladığı anlaşılmaktadır. Bununla birlikte, çocuklara yönelik eğitimsel müdahalelerin etkisi üzerine odaklanan çalışmaların varlığı, görme engelli bireylerin erken dönemde desteklenmesinin önemini vurgulamaktadır. Braille, sesli kitaplar ve dokunsal teknolojilerle birlikte yapay zekâ destekli araçların entegrasyonu, erişilebilirliği artırmaktadır. Coğrafi analizler, yayınların çoğunlukla gelişmiş ülkelerde (ABD, Birleşik Krallık, Çin) yoğunlaştığını, gelişmekte olan ülkelerde ise araştırma kapasitesinin artırılması gerektiğini göstermektedir. Tematik analizler, erişilebilirlik, eğitim ve teknolojik uyarlamaların öne çıktığını ortaya koymuştur. Çalışma, görme engellilere yönelik daha kapsayıcı okuma stratejileri geliştirilmesine katkı sağlamayı hedeflemektedir. Gelecekte, yapay zekâ destekli teknolojilerin pedagojik yaklaşımlarla entegrasyonuna odaklanan uygulamalı araştırmalar ve çok dilli veri analizleri teşvik edilmelidir.
This study aims to analyze the academic literature on reading skills of visually impaired individuals using bibliometric methods. A total of 419 academic publications from 1981 to 2025, sourced from the Web of Science database, were examined using the bibliometrix package in R Studio. The analysis evaluated annual publication trends, influential authors, institutions, keywords, and thematic clusters. Findings highlight the prominence of technological approaches and interdisciplinary collaboration in the field. Notably, studies focusing on artificial intelligence and assistive technologies aim to enhance the accessibility of reading processes. Additionally, research emphasizing the impact of educational interventions for children underscores the importance of early support for visually impaired individuals. The integration of AI-supported tools with Braille, audiobooks, and tactile technologies has improved accessibility. Geographic analysis reveals that publications are predominantly concentrated in developed countries (e.g., USA, UK, China), indicating a need to enhance research capacity in developing nations. Thematic analysis identifies accessibility, education, and technological adaptations as key focus areas. The study seeks to contribute to the development of more inclusive reading strategies for the visually impaired. Future research should prioritize applied studies on integrating AI-driven technologies with pedagogical approaches and encourage multilingual data analyses.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Inclusive Education |
Journal Section | Eğitim Bilimleri |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2025 |
Submission Date | June 26, 2025 |
Acceptance Date | July 28, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 21 |
The Aim of The Journal
The Journal of Interdisciplinary Educational Researches (JIER) published by the Interdisciplinary Educational and Research Association (JIER)A) is an internationally eminent journal.
JIER, a nonprofit, nonprofit NGO, is concerned with improving the education system within the context of its corporate objectives and social responsibility policies. JIER, has the potential to solve educational problems and has a strong gratification for the contributions of qualified scientific researchers.
JIER has the purpose of serving the construction of an education system that can win the knowledge and skills that each individual should have firstly in our country and then in the world. In addition, JIER serves to disseminate the academic work that contributes to the professional development of teachers and academicians, offering concrete solutions to the problems of all levels of education, from preschool education to higher education.
JIER has the priority to contribute to more qualified school practices. Creating and managing content within this context will help to advance towards the goal of being a "focus magazine" and "magazine school", and will also form the basis for a holistic view of educational issues. It also acts as an intermediary in the production of common mind for sustainable development and education