Bu araştırmanın amacı, ortaokul 7. sınıf
sosyal bilgiler dersi “Birey ve Toplum” öğrenme alanında yer alan farklılıklara
saygı, sorumluluk ve özgürlük değerlerinin
eğitsel oyunlar aracılığı ile kazandırılmasına yönelik eğitim etkinlikleri
tasarlayarak bu etkinlikleri uygulamak ve hazırlanan eğitsel oyun
etkinliklerinin değer kazandırma açısından öğretme-öğrenme süreçlerindeki
verimliliğini ortaya çıkarmaktır. Nitel araştırma desenlerinden eylem
araştırması kullanılmıştır. Bu sayede var olan problemin sonuca ulaşma
noktasında daha etkili olabilmesi, öğrenme sürecinde katılımlı bir rol üstlenme
ve öğretimin olduğu alanda inceleme imkânı elde edilmiştir. Çalışma grubunu
Şırnak’ta 7. sınıfta öğrenim gören 9’i erkek, 17’i kız 26 öğrenci, sosyal
bilgiler öğretmeni ve araştırmacı öğretmen oluşturmaktadır. Uygulama sürecini
değerlendirmek için ön test - son test
anketlerinden, öğrenme sürecinde yapılan gözlemlerden, ve katılımcılarla
yapılan görüşmelerden yararlanılmıştır. Elde edilen nitel veriler içerik
analizi ve betimsel analizi teknikleriyle çözümlenmiş; ön test-son test
anketleriyle toplanan nicel veriler üzerinde Wilcoxon işaretli sıralar testi
yapılmış, ortaya çıkan betimsel istatistikler çözümlenmiş ve dereceli puanlama
anahtarıyla değerlendirilmiştir. Araştırmanın sonunda, eğitsel oyunlarla yoğunlaştırılmış ve ürün
dosyasıyla desteklenmiş öğretimin öğrenme ve öğretme sürecine olumlu etkileri
olduğu görülmüştür. Bu çerçevede yürütülen sosyal bilgiler derslerinin;
farklılıklara saygı, özgürlük ve sorumluluk değerlerini geliştirmesi, bilginin
hatırda kalma süresini uzatması, derse karşı olumlu tutumların oluşturması gibi
konularda katkı sağladığı söylenebilir.
The aim of this study was to design educational activities to teach the
values of respect, responsibility and freedom values of the 7th grade social
studies course under the heading Individual and Society through educational
games and to implement these activities and to reveal the efficiency of these
educational game activities in teaching-learning processes in terms of gaining
value. Action
research, one of the qualitative research designs, was used in the study. The
study group consisted of 9 male, 17 female, 26 students studying in 7th grade
in Şırnak, a social studies teacher and a researcher teacher. In order to
evaluate the implementation process, pre-test and post-test questionnaires,
observations in the learning process, and interviews with the participants were
used. Qualitative data were analyzed using content analysis and descriptive
analysis techniques. On the quantitative data collected through pre-test and
post-test questionnaires, Wilcoxon-signed sequences were tested. At the end of
the research, it was observed that the teaching intensified with educational
games and supported with the product file had a positive effect on the learning
and teaching process. It can be said that the social studies courses carried
out within this framework contributed to issues such as respect for
differences, development of values of freedom and responsibility, prolonging
the duration of recalling information, and creating positive attitudes towards
the course.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 7, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 1 Issue: 1 |
The published articles in JIETP are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License