Main purpose of this study is determining
the democracy perspectives of children via their own drawings. For this aim,
217 students (49.3 % girls, 50.7 % boys) who attend school in Sakarya, Hendek
were included to study. Research data contains the drawing of children about
democracy. As a data gathering tool, a form which has different parts to draw
the pictures and to explain them. Content anaylsis was used to analyze data. In
conclusion of data analysis, it is understood that students see the democracy
as the right to elect and be elected (54.37 %). Apart from this, it is revealed
that perspective of students were listed as justice, freedom, national valus,
game, responsibility, peace/nature and other themes respectively. When it comes
to distribution of the themes depends on the sex, while both boys and girls
drew the similar number of pictures on the themes of the right to elected and
be elected, justice, national values and games, girls drew more pictures than
boys on the themes of freedom and responsibility. If the distribution of the
themes on different class levels is analyzed, 3rd grade students drew more
pictures than any other graders on the theme of the right to elect and be
elected and freedom.
Bu çalışmanın amacı, ilkokul öğrencilerinin demokrasi algılarının
çizdikleri resimler aracılığı ile belirlenmesidir. Bu amaçla çalışmaya Sakarya
İli Hendek İlçesinde öğrenim görmekte olan 217 (%49.3’ü kız, 50.7’si erkek)
öğrenci dahil edilmiştir. Araştırma
verilerini öğrencilerin demokrasi ile ilgili çizmiş oldukları resimler
oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak öğrencilerin resim çizecekleri ve
resimlerini açıklayacakları alanlardan oluşan bir form kullanılmıştır. Verilerin
analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Veri analizi sonucunda çalışmaya
katılan öğrencilerin demokrasiyi en çok seçme ve seçilme hakkı (54,37) olarak
algıladıkları sonucuna ulaşılmıştır. Bunun dışında öğrencilerin algılarının
sırasıyla; adalet, özgürlük, milli değerler, oyun, sorumluluk, huzur/doğa ve
diğer temalarına yönelik olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Temaların cinsiyete göre
dağılımı incelendiğinde ise, kızların ve erkeklerin seçme ve seçilme hakkı,
adalet, milli değerler ve oyun temalarına ilişkin benzer sayıda resim
çizdikleri, ancak özgürlük ve sorumluluk temalarına ilişkin kız öğrencilerin
erkek öğrencilerden daha fazla sayıda resim çizdikleri sonucuna ulaşılmıştır.
Sınıf düzeylerine göre temaların dağılımı incelendiğinde ise seçme ve seçilme
hakkı ve özgürlük temalarına yönelik en çok 3. Sınıfların çizim yaptığı
sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 7, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 1 Issue: 1 |
The published articles in JIETP are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License